گاهی پیش می‌آید که اشتباهی با خودکار یا ماژیک روی آستین مانتوی محبوبتان را لک کرده‌اید یا خودکاری که در جیبتان بوده جوهر پس داده و اکنون با یک لکه جوهر بزرگ و ناجور روی پیراهنتان مواجه هستید. در این شرایط چه باید کرد؟ مسلما روش سریع و فوری برای پاک کردن لکه جوهر وجود ندارد و این لکه از سخت‌ترین و سمج‌ترین لکه‌ها است اما هرچه سریع‌تر عمل کنید بهتر و راحت‌تر نتیجه خواهید گرفت پس اولین گام شما، اقدام سریع و جلوگیری از تثبیت و خشک شدن لکه است. در این مقاله با انواع روش‌هایی که در پاک کردن لکه جوهر و خودکار موثر است آشنا خواهید شد.

پاک کردن لکه تازه جوهر و خودکار

یک دستمال زیر قسمت لک شده لباس قرار دهید: اگر با یک لکه جوهر تازه که هنوز خشک نشده سرو کار دارید باید سعی کنید تا حد ممکن جوهری را که جذب پارچه شده است جدا کنید تا لکه کمرنگ‌تر شود و تمیز کردن آن آسان‌تر گردد. قبل از شروع به این کار ابتدا یک دستمال تمیز و سفید زیر قسمت لکه قرار دهید (تا جوهر به پشت پارچه و قسمت‌های دیگر لباس پخش نشود) سفید بودن دستمال این اطمینان را به شما می‌دهد که رنگ دستمال روی لباس شما منتقل نخواهد شد.

لکه را با یک دستمال تمیز و سفید فشار دهید: حال یک دستمال تمیز و سفید دیگر بردارید و روی محل لکه فشار دهید. سعی کنید با حرکات ضربه‌ای و فشار دادن جوهر را جذب کنید و هرگز دستمال را روی لباس نکشید چون باعث گسترده شدن لکه می‌شود. این کار را آن قدر ادامه دهید که اثری از لکه باقی نماند یا این که به حداقل مقدار ممکن برسد.

با طرف دیگر لکه نیز همین کار را تکرار کنید: حال لباس را پشت و رو کنید و مانند مراحل قبلی عمل کنید. طرف سفید و تمیز دستمال را زیر لباس قرار دهید و با قسمتی از دستمال که جوهری نشده است به پاک کردن لکه اقدام کنید. این کار را آنقدر ادامه دهید که دیگر اثری از لکه جوهر باقی نماند. واضح است که اگر جوهر خشک شده باشد این کار ممکن نخواهد بود.

پاک کردن لکه جوهر و خودکار

پاک کردن لکه جوهر با استفاده از اسپری مو

یک تافت یا اسپری مو برپایه الکل تهیه کنید: اسپری مو یا همان تافت که برای تثبیت حالت روی موها زده می‌شود یک ماده غیرمنتظره و موثر در پاک کرده لکه جوهر است البته به شرطی که حاوی الکل باشد. پس ابتدا اطمینان حاصل کنید اسپری مویی که در خانه دارید حاوی الکل باشد. سپس مانند مرحله قبل یک دستمال سفید و تمیز زیر لکه قرار دهید (طوری که محل لکه را به طور کامل پوشش دهد) و لکه را برای پاک شدن آماده کنید.

آن را روی قسمت نامشخصی از لباس تست کنید: اسپری مو حاوی موادی است که ممکن است به بافت برخی پارچه‌ها آسیب برسانند. برای اطمینان از این مساله ابتدا کمی از اسپری مو را روی قسمت کوچکی از داخل لباس (که در صورت آسیب دیدن مشخص نخواهد بود مثلا درزهای داخل) امتحان کنید و اگر مشکلی پیش نیامد و به رنگ و بافت پارچه آسیبی نرسید برای پاک کردن لکه جوهر اقدام کنید. اسپری مو روی پارچه‌های پلی استر بهترین نتیجه را دارد اما نباید روی پارچه‌های استات یا چرم استفاده شود.

پاک کردن لکه جوهر و خودکار

روی محل لکه اسپری کنید: همان طور که گفتیم زیر لکه یک دستمال سفید تمیز بگذارید و اسپری مو را بردارید و از فاصله سی سانتی‌متری به طور یکنواخت روی محل لکه اسپری کنید.

اجازه دهید اسپری مو جذب شود: پس از این که اسپری مو را روی محل لکه جوهر اسپری کردید یک دقیقه صبر کنید. این زمان اجازه می‌دهد که الکل روی ساختار لکه اثر کند و آن را تخریب کند. اما بیشتر از این زمان صبر نکنید چون اسپری مو خشک می‌شود و به بافت پارچه می‌چسبد در نتیجه نه لکه قابل پاک شدن خواهد بود و نه اسپری مو را به سادگی می‌توان از بافت لباس تمیز کرد.

با یک دستمال تمیز و سفید لکه را پاک کنید: پس از این که یک دقیقه گذشت و الکل موجود در اسپری مو اثر کرد و ساختا لکه سست شد می‌توانید لکه را پاک کنید. یک دستمال تمیز و سفید بردارید و با حرکات ضربه‌ای و فشاری روی محل لکه بزنید. خواهید دید که لکه به راحتی جدا و تمیز می‌شود. این کار را آنقدر ادامه دهید که اثری از لکه باقی نماند و وقتی که از پاک شدن کامل آن مطمئن شدید لباس را به روش معمول بشویید.

پاک کردن لکه جوهر و خودکار

استفاده از پاک کننده‌های دیگر

از الکل ایزوپروپیل استفاده کنید: اگر مدت زیادی از لک شدن لباس شما گذشته و استفاده از اسپری مو هم روی آن ممکن نیست یا جواب نداده است بهتر است از روش‌های دیگر استفاده کنید. یکی از این روش‌ها استفاده از الکل ایزوپروپیل است، برای این کار یک دستمال سفید و تمیز یا سک اسفنج را داخل الکل ایزوپروپیل ببرید و روی محل لکه فشار دهید و ضربه بزنید. اگر لکه پاک شد آن را به روش معمول بشویید. دقت کنید که این ماده را نباید روی پارچه‌های از جنس ریون، پشم، استات یا ابریشم به کار ببرید.

از ترکیب گلیسیرین و مایع ظرفشویی استفاده کنید: یک قاشق غذاخوری (حدود ۱۵ میلی لیتر) گلیسیرین را داخل یک ظرف با یک قاشق چای خوری (حدود ۵ میلی لیتر) مایع ظرفشویی مخلوط کنید و یک دستمال تمیز و سفید را داخل این مخلوط فرو ببرید و روی لکه بزنید. این کار را آنقدر ادامه دهید تا اثری از لکه باقی نماند. پس از آن که لکه تمیز شد لباس را پشت و رو کنید و طرف دیگر آن را نیز پاک کنید. پس از این کار پنج دقیقه صبر کنید و دوباره با انگشت کمی گلیسیرین روی محل لکه بمالید و لباس را زیر شیر آب بگیرید تا کاملا پاک شود. گلیسیرین یکی از موثرترین مواد برای پاک کردن لکه‌های قدیمی است و مایع ظرفشویی هم کار پاکسازی را انجام می‌دهد.

مخلوط جوش شیرین و آب را به کار ببرید: دو واحد جوش شیرین را با یک واحد آب در ظرفی مخلوط کنید تا ماده‌ای خمیری به دست آید. این مخلوط را با پنبه روی محل لکه بمالید و صبر کنید تا کاملا خشک و جذب شود. پس از آن خمیر خشک شده را جدا کنید و با یک دستمال روی لباس را تمیز کنید. جوش شیرین را می‌توان روی هر نوع پارچه و سطحی به کار برد و تاثیری فوق العاده در پاکسازی لکه‌های خشک شده دارد.

لکه را با سرکه سفید پاک کنید: اگر روش‌هایی که گفته شد برای شما موفقیت آمیز نبود سرکه سفید را امتحان کنید. یک واحد آب ولرم را با یک واحد سرکه سفید مخلوط کنید و محل لکه را سی دقیقه داخل این محلول نگه دارید و همزمان هر ده دقیقه یکبار با یک اسفنج آن را بسابید. اگر لکه کاملا پاک شد لباس را بشویید. سرکه را می‌توان روی هرنوع پارچه به کار برد اما حتما از آب ولرم استفاده کنید چون آب داغ لکه را تثبیت می‌دهد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)