شما چه در شرکتی بزرگ کار کنید و چه در اداره کوچکی در شهرستان، آخرین روز کاری می‌تواند وحشتناک و استرس زا باشد. اینجا ما به شما خواهیم گفت که چگونه با کار خود خداحافظی کرده اما باز هم پنجره‌ای باز رو به فرصتهای آینده بگذارید.

پایانی مثبت و مهربان داشته باشیدآخرین روز کاری

احساسات و برخوردهای آخرین روز به همان اندازه نخستین روز اهمیت دارند. این که آیا اخراج شده‌اید، مدت کارتان تمام شده یا استعفا می‌دهید، مه است که در آخرین روز کار همان رفتار و برخورد خوب خود را حفظ کنید. از گفتن چیزهای بی ارزش یا توهین آمیز در مورد شرکت، کارفرما یا همکارانتان خودداری کنید، نگرش منفی نه تنها بطور بالقوه‌ای به روابط شما ضربه می‌زند و هم کام شما را تلخ می‌کند. لین تیلور متخصص محیط کار می‌گوید: چنین چیزی رفتار مناسب محیط کار است: چگونه می‌توان رفتار و برخورد بچه گانه خود را در محیط کار کنترل کنید. شما می‌خواهید که شما را به عنون فردی که نقش مثبتی در شرکت داشت به یاد بیاورند، فردی که بخاطر منافع بزرگتر از شرکت بیرون آمد و یک بازیگر تیمی قدرتمند و خوش ذوق بود.

آخرین روز کاری با همکاران خداحافظی کنیدآخرین روز کاری

اگر اخیرا رابطه خوبی با همکارانتان داشتید، این مرحله باید آسان باشد. خداحافظی شخصی با همه کسانی که با آنها کار کرده‌اید، شما را مطمئن خواهد کرد که انتهای رابطه شما به یک ذکر خیر ختم می‌شود، حتی اگر این رابطه فراتر از اداره نباشد. حتی بهتر است که از همه آنها تعریف کنید که چقدر کار کردن با آنها خوب بوده است. اگر می‌خواهید به طور مفصل به آنها توضیح دهید، بسیار مثبت و تقریبا پرتحرک باشید. در مورد مرحله بعدی هیجان زده باشید و با تشکر کردن از اینکه چه همکارانی خوبی بودند، محور گفتگو را به آنها برگردانید.

با رئیستان چشم تو چشم شوید و تشکر کنیدآخرین روز کاری

بدون مذاکره خارج می‌شوید؟ مشکلی نیست. حتی اگر بخش منابع انسانی درخواست جلسه نهایی را ندادند، بد نیست که قبل از عزیمت کردن در آخرین روز کاری از رئیس خود دوباره تشکر کنید. از این گذاشته شما هرگز نمی‌دانید که چگونه می‌توانید از پس این مسیر برآیید. و اگر یک مصاحبه خروجی دارید، مواظب آنچه می‌گویید باشید. مانچیگالی می‌گوید: نظر قوی من ایت است که حتی در مصاحبه‌های خروجی هم روی موج مثبت باشید. آنچه که شما در آن ملاقات با دیگران در میان می‌گذارید می‌تواند با مدیرانی که می‌خواهید رابطه طولانی مدت با آنها را حفظ کنید، در میان گذاشته می‌شود.

آخرین روز کاری هر کار نیمه تمامی را کامل کنیدآخرین روز کاری

اگر چه معمولا قبل از آخرین روز کاری همه پروژه‌ها را تمام کرده‌اید اما باید نخستین ساعات صبح را صرف تایپ کردن و پایان دادن به کارهای نصفه نیمه کنید مهم نیست که احساس انفعال می‌کنید. تیلور می‌گوید: حرفه‌ای ماندن تا آخرین لحظه یک سیاست خوب است. بر کاری که در دست دارید تمرکز کنید و سعی نکنید پروژه‌ها را معلق و نیمه کاره رها کنید.

اطلاعات تماس همکارانتان را جمع آوری کنیدآخرین روز کاری

چون در حال ترک اداره هستید به این معنا نیست که باید ارتباطات پشت آن را رها کنید. برای اینکه بعدها با دیگران در تماس باشید با رئیس و همکارانتان روی لینکدین در تماس باشید و از اینکه از آنها بخواهید که توصیه‌ای را برای شما در سایت بنویسند، نترسید. شما می‌توانید همچنین تماسهای توی ایمیلتان را داخل اکسل وارد کنید بنابراین آنها را برای بعدها ذخیره خواهید داشت.

اداره را ترک کنید و میزتان را بدون لک بگذاریدآخرین روز کاری

به نظر می‌رسد که کار بی فایده‌ای باشد اما مقررات برای تمیز کردن دفتر یا میز خود بیش از آن چیزی که فکر می‌کنید، وجود دارد. به عنوان یک قاعده کلی، همه چیز باید باقی بمانند مگر اینکه آنها را از بودجه شخصی خود خریداری کرده باشید یا اینکه هدیه باشند. لوازم اداری، پرونده‌ها، سخت افزار، نرم افزار و مبلمان معمولا متعلق به شرکت است و باید در دفتر بماند. در مورد جدول زمانی، مانچیگلی توصیه می‌کند به محض اینکه مدیر شما خبر عزیمت شما به دفتر را اعلام کرد، شروع به بسته بندی وسایل کنید و بسته بندی نهایی خود را در آخرین ساعت یا بعد از روز کاری انجام دهید.

اطلاعات شخصی خود را از رایانه خود پاک کنیدآخرین روز کاری

صفحه دیجیتالی شما باید هنگامی که آخرین بار پا را از اداره بیرون می‌گذارید، پاک باشد. قبل از تمیر کردن محدوده خود در کامپیوتر، توجه کنید که اسناد کاری مفید را به یک درایو مشترک، آپلود کنید، همه فایلهای مفید را برای آینده نگه دارید و ایمیلهای مهم را ذخیره کنید. بعد اسناد شخصی را کاملا پاک کنید، تاریخچه جستجو را پاک کنید و همه مراحل ضروری دیگر را انجام دهید تا یک تمیز کاری کامل کامپیوتر را انجام داده باشید.

یک ناهار خداحافظی را با همکاران مورد علاقه خود قرار بگذاریدآخرین روز کاری

این آخرین روز کاری است بنابراین چرا اداره را برای یک ناهار فوق العاده با همکاران ترک نمی‌کنید؟ تیلور می‌گوید: بیرون رفتن با همکاران و ناهار خوردن همیشه ایده خوبی است. اگر گروهی از افراد را مدیریت کنید، آنها حسن نیت شما را درک کرده و شما را در مورد رفتن به پست بعدی تشویق می‌کنند. اگر شما با همه آنها شروع به ابراز احساس کنید، این یک نشانه عالی است که باید در بیرون از اداره هم با آنها در تماس باشید.

یادداشتهای نهایی یا اسناد را برای گروه بعدی بنویسیدآخرین روز کاری

با احترام گذاشتن به آنهایی که بعدا روی پروژه‌های شما کار خواهند کرد این خیلی حرفه‌ای است که چند یادداشت یا سند بگذارید تا انتقال را راحت‌تر کنید.

آخرین روز کاری یک ایمیل خداحافظی هوشمندانه تهیه کنیدآخرین روز کاری

فراتر از همه، یک ایمیل خداحافظی و تشکر را در آخرین روز کاری برای همه بفرستید. مانشیاگلی اظهار می‌کند: به دیگران بگویید که در حال جدا شدن از شرکت هستید اما نظر شما در مورد شرکت مثبت باقی می‌ماند و از تجربه حرفه‌ای‌تان در آنجا لذت بردید. اطلاعات تماس شخصی‌تان را تهیه کنید که نشان دهید همیشه می‌توانید به آنها کمک کنید. انجام دادن این کار نه تنها خیلی کاربردی است بلکه باعث می‌شود که یک تاثیر مثبت از خودتان را پشت سرتان جا بگذارید.


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: rd