حتما دیده‌اید که چهره‌های مشهور مثل هنرپیشه‌ها و مدل‌ها همیشه موهای زیبایی دارند که هرگز نازک و بی‌حالت به نظر نمی‌رسند. قطعا همه این افراد از ژن خوب برخوردار نیستند و تعداد زیادی از آن‌ها به طور طبیعی موهای نازک و کم‌پشتی دارند اما خودشان و یا آرایشگر متخصصی که استخدام کرده‌اند روش مراقبت از موهای نازک و حالت دادن به آن‌ها را به خوبی می‌دانند و با ترفندهای خاصی موهای خود را حجیم‌تر و زیباتر نشان می‌دهند. شاید تصور کنید با هزینه زیاد حتما می‌توان موهای زیبایی داشت اما ترفندهایی که ما در این مقاله معرفی می‌کنیم هیچ هزینه اضافی بر شما تحمیل نخواهند کرد و شما می‌توانید برای مراقبت از موهای نازک خود و زیباتر نشان دادن آن‌ها این ترفندها را به کار ببرید.

هنگام استفاده از ابزارهای حرارتی از موهای خود مراقبت کنید

خانم‌هایی که موهای نازک دارند معمولا برای حالت دادن موهای خود مرتب از ابزارهای حرارتی مثل سشوار و فرکننده و … استفاده می‌کنند تا حجم موها را بیشتر نشان دهند. اما لازم است بدانید که موهای نازک نسبت به حرارت حساس‌تر هستند و خیلی زود مقاومت خود را از دست داده و شکننده و ضعیف می‌شوند و اگر به تناوب از این ابزارها استفاده شود موها کدر و نازک‌تر خواهند شد. اما سلبریتی‌ها چه ترفندی برای این مساله دارند؟ آن‌ها هم مرتب ابزارهای حرارتی را برای حالت دادن موهای خود به کار می‌برند اما برای مراقبت از موهای نازک خود قبل از آن از محصولات محافظ مثل ماسک و سرم کریستال روی موهایشان استفاده می‌کنند. استفاده از این محصولات به همه توصیه می‌شود ولی به کار بردن آن‌ها برای خانم‌هایی که موهای نازک و کم‌پشت دارند ضروری‌تر است. این محصولات یک مانع محافظ روی ساقه مو ایجاد می‌کنند که از تماس مستقیم حرارت با ساقه مو جلوگیری می‌کند. این سرم‌ها و ماسک‌ها را از نوعی تهیه کنید که علاوه بر حفاظت کافی مقابل حرارت، سبک هم باشند تا روی موها ایجاد سنگینی نکرده و ساقه مو را ضخیم و قوی کنند.

مراقبت از موهای نازک و کم پشت

بیش از حد موها را نشویید و از شامپو استفاده نکنید

یکی از اشتباهات رایج افرادی که موهای نازک دارند استفاده زیاد از شامپو است. چون این افراد معمولا موهای چرب دارند و تصور می کنند شامپو زدن زیاد و شستن هرروزه موها می‌تواند به از بین بردن چربی و حالت گرفتن موها کمک کند. اما این تصور اشتباه است و شامپو زدن زیاد نه تنها باعث افزایش حجم موها نمی‌شود بلکه باعث از بین رفتن چربی طبیعی ساقه مو شده و در درازمدت پوست به این شرایط عادت کرده و چربی بیشتری ترشح می‌کند. کارشناسان زیبایی و مشاوران آرایشی سلبریتی‌ها توصیه می‌کنند که نباید شستن و شامپو زدن موها را بیش از سه بار در هفته انجام دهید. شاید در ابتدا تصور کنید موهایتان چرب شده‌اند اما به تدریج غدد چربی خود را با شرایط جدید وفق داده و چربی کمتری ترشح می‌کنند. اگر چربی موهای شما بیش از حد است برای خنثی کردن آن می‌توانید از شامپوی خشک استفاده کنید. شامپویی را برای شستشوی مو انتخاب کنید که فاقد سولفات و پارابن و عطر باشد تا اثر بهتری روی موها داشته باشد.

مراقبت از موهای نازک و کم پشت

برای تقویت و مراقبت از موهای نازک از مکمل‌ها بهره بگیرید

گاهی نازکی موها بر اثر ریزش و ضعیف شدن ریشه‌های مو رخ می‌دهد که این ریزش می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد، اختلالات هورمونی، استرس، سوء تغذیه و موارد دیگر می‌توانند علت ریزش موهای شما باشند. البته برخی افراد به طور ژنتیکی موهای نازکی دارند و تغذیه و عوامل دیگر نمی‌تواند عامل آن باشد. در هر صورت برخی از مواد غذایی و ریزمغذی‌ها باید به اندازه کافی در رژیم غذایی روزانه شما وجود داشته باشند تا موهای سالم و زیبایی داشته باشید. این مواد شامل آهن، پروتئین‌ها و تعدادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر است که می‌تواند به صورت قرص‌های مکمل غذایی هم دریافت شود. پس اگر به صورت مادرزادی و از کودکی موهای نازک و کم حجمی نداشته‌اید و اخیرا به دلیل ریزش زیاد موها، از حجم موهایتان کاسته شده و تارهای موی شما ضعیف و نازک شده‌اند بهتر است ابتدا به پزشک مراجعه کنید و علت این مشکل را دریابید و بر اساس مشکل خود درمان مناسب را انجام دهید. در کنار درمان نیز از مکمل‌های غذایی مناسب برای رشد و تقویت موها و مراقبت از موهای  نازک بهره بگیرید.

مراقبت از موهای نازک و کم پشت

مدل موی مناسب انتخاب کنید و یا از اکستنشن استفاده کنید

مدل موی یکدست باعث سنگینی موها می‌شود و موها را به سمت پایین می‌کشد در نتیجه موهای  شما نازک‌تر و کمتر به نظر خواهند رسید. بنابراین اگر موهای نازکی دارید بهتر است مدل یکدست را فراموش کنید و سراغ مدل‌های چندلایه  و مدل‌هایی که سطوح یکدستی ندارند بروید. این مدل‌های مو باعث سبک شدن موها می‌شوند و کمک می‌کنند موها پرپشت‌تر به نظر برسند. البته اگر علاقه‌ای به موهای چندلایه  و یا  تغییر دادن مدل موهای خود ندارید می‌توانید روش‌های دیگری را هم برای آرایش موهای نازک خود امتحان کنید، اکستنشن مو یکی از این روش‌ها است که بسیاری از سلبریتی‌ها از آن بهره می‌برند و موهای خود را حجیم‌تر نشان می‌دهند بدون آن که تغییری در مدل موی خود ایجاد کنند. اکستنشن انواع مختلفی دارد مانند موقت، کلیپسی، چسبی و نیمه‌دائم که نوع کلیپسی بی‌خطرترین و ساده‌ترین نوع آن است و می‌توانید این نوع اکستنشن را از موی خودتان هم تهیه کنید و نگران همرنگ بودن آن با موهایتان نباشید.

مراقبت از موهای نازک و کم پشت

بیش از حد از محصولات مراقبت و زیبایی مو استفاده نکنید

شامپو، مرطوب کننده، نرم کننده، ماسک مو، حالت دهنده، اسپری مو، ژل مو، چسب مو و ده‌ها محصول مختلف دیگر برنامه مراقبتی روزانه بسیاری از خانم‌ها را تشکیل می‌دهند به خصوص خانم‌هایی که موهای نازک دارند و در تلاش هستند که موهای خود را حجیم و خوش‌حالت نشان دهند بنابراین به این محصولات روی می‌آورند. حقیقت این است که استفاده زیاد از این محصولات نه تنها اثری  در زیبایی مو ندارد بلکه ممکن است عوارضی مثل ریزش مو و کم شدن حجم موها را هم در پی داشته باشد. این محصولات هرچه که باشند به ساقه موی شما می‌چسبند و آن را سنگین می‌کنند و موهای شما تخت و بی‌حالت به نظر خواهند رسید. پس سعی کنید برنامه مراقبت از موهای نازک خود را حداکثر به سه یا چهار محصول محدود کنید مثلا شامپو، نرم کننده، ماسک محافظت حرارتی و یک محصول حالت دهنده و حجم دهنده مثل اسپری مو یا موس.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت و زیبایی مو مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)