ربات های نسل آینده احتمالا از توانایی مخفی شدن برخوردار خواهند بود و می‌توانند حتی در فضای باز و مسطح نیز خود را از دیده‌ها پنهان نگه دارند. قابلیتی که به لطف استفاده از نوعی پوسته‌ی استتار کننده‌ی جدید امکان‌پذیر خواهد گردید. پوسته‌ای از جنس سیلیکون که قادر است به شکل مداوم و پیوسته از قالب یک سطح هموار و مسطح خارج شده و حالتی سه بعدی به خود بگیرد. برای آشنایی بیشتر با این پوسته‌ی استتار کننده‌ی جدید و آگاهی از توانایی‌های ویژه ربات های نسل آینده می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.

این پوسته‌‌ی استتار کننده‌ی جدید که قرار است در ساختار ربات‌های نسل آینده مورد استفاده قرار گیرد، ظرف روزهای اخیر در ژورنال ساینس به علاقه‌مندان علم رباتیک معرفی شده است. پوسته‌ی مذکور این امکان را در اختیار ربات های نسل آینده قرار می‌دهد که بتوانند به کمک هم رنگ ساختن خود با بافت محیط اطراف از معرض دید خارج شوند و بدون جلب توجه دیگران به انجام وظایف مختلفی که به آن‌ها محول شده است بپردازند. البته در حال حاضر این پوسته‌ی جدید استتار کننده تنها می‌تواند شکل یک قالب از پیش طراحی شده را به خود بگیرد. به گونه‌ای که می‌توان آن را در قالب اشکال مختلفی نظیر یک توده‌ی سنگی ناهموار خاکستری رنگ یا یک کلم شاداب سبز رنگ طراحی کرد.

به این ترتیب ربات های نسل آینده می‌توانند با استفاده از این پوسته‌ی جدید به راحتی خود را در مکان‌هایی نظیر باغ و باغچه‌ استتار کنند. البته با پیشرفت قابلیت‌های این پوشش استتار کننده‌ی جالب توجه در طول زمان، می‌توان انتظار داشت که ربات های نسل آینده به تدریج بتوانند از امکانات مخفی‌کاری بیشتر و بهبود یافته‌تری برخوردار شوند.

تجهیز ربات های نسل آینده به پوسته استتاری

این محصول جدید توسط پژوهشگران دانشگاه خصوصی کرنل نیویورک طراحی شده است. در واقع آنان برای طراحی و تولید این پوسته‌ی استتار کننده‌ی جدید از اختاپوس‌ها و توانایی‌های جالب توجه آن‌ها در زمینه‌ی استتار و تغییر رنگ الهام گرفته‌اند.

به طور کل برخی از انواع اختاپوس‌ها قادر به تغییر رنگ پوست بدن خود در شرایط مختلف هستند و گونه‌های خاصی از آن‌ها هم وجود دارند که می‌توانند علاوه بر رنگ پوست بدن خود، بافت پوست بدن را هم به کمک استفاده از گروه کوچکی از ماهیچه‌های بدن تغییر داده و برآمدگی‌ها یا تو رفتگی‌های خاصی را روی آن ایجاد نمایند.

پوسته استتار

به منظور بخشیدن توانایی‌های مخفی‌کاری کارآمد به ربات های نسل آینده و تولید پوسته‌ی استتار کننده‌ای که به آن اشاره شد، پژوهشگران دانشگاه کرنل مقادیر مشخصی از سیلیکون را درون قالب‌های ویژه‌ای ریختند تا شکل کلی پوسته را همانند سازی کنند. برای همانند سازی ماهیچه‌ها نیز یک پوشش رشته‌ای مشبک روی ‌قالب مذکور قرار گرفت. سپس ترکیب یاد شده به حال خود رها گردید تا کاملا خشک شده و شکل مناسبی به خود بگیرد. در مرحله‌ی بعدی با بریدن بخش‌های مشخصی از پوشش رشته‌ای مشبک، بخش‌های سلیکونی خشک شده و شکل گرفته، در جهت‌های مختلف از قابلیت بسط یافتن برخوردار گردید و شکل و شمایل سه بعدی به خود گرفت.

با مشخص شدن شکل و شمایل کلی هر کدام از پوسته‌های سیلیکونی، پوشش‌های استتار کنند‌ه‌ی مذکور توسط پژوهشگران با رنگ‌های مختلفی رنگ آمیزی شدند تا بر اساس نوع برش پوشش رشته‌ای مشبک آن‌ها و شکل و شمایل خاصی که به خود گرفته‌اند، به اجسام مختلفی نظیر سنگ، کلم یا سایر موارد مشابه تبدیل شوند. در آینده این پوسته‌های استتار کننده‌ی جدید از انعطاف بیشتر و قدرت تغییر شکل بالاتری برخوردار خواهند گردید و قادر خواهند بود تا ربات های نسل آینده را برای انجام اهدافی نظیر ماموریت‌های نظامی مخفی‌کاری یا رصد کردن زندگی جانوران مختلف به شکل مخفیانه، به طور کامل از معرض دید مستقیم پنهان کنند.

در حال حاضر میزان تکامل این پوسته‌ی استتار کننده به اندازه‌ای نیست که قدرت تغییر شکل کامل ربات های نسل آینده را تضمین کند. به عبارت بهتر در حال حاضر پژوهشگران تنها می‌توانند شکل کلی این پوسته‌ی استتار کننده را بر اساس قالب‌های از پیش طراحی شده تعیین نمایند. با این حال سازندگان این تکنولوژی جدید مخفی‌کاری معتقدند که شاید در آینده بتوان الگوی ظاهری این پوسته‌ی استتار کننده را از طریق افزایش یا کاهش میزان سختی آن یا به کمک بهره‌گیری از اجزا و تکه‌های مختلف و مجزا تغییر داد.

به هر حال عینیت بخشیدن به تمام پتانسیل‌های این تکنولوژی جدید مستلزم تکامل بیشتر آن خواهد بود. بنابراین به منظور بهره‌مندی کامل از تمام قابلیت‌های این پوسته‌ی جدید استتار کننده در ساختار ربات های نسل آینده باید مدت زمان قابل توجهی را به انتظار نشست.

منبع: ورج (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش علمی مجله قرمز یاری کنید.