در مطلب پیش رو به نمایش خیره کننده‌ی تعدادی ربات رقصنده خواهیم پرداخت که با هنرنمایی خود رکورد جدیدی را در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسانده‌اند. در صورتی که به دانستن اطلاعات بیشتری از نوع هنرنمایی این چند ربات رقصنده علاقه‌مند هستید، می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.

با ورق زدن کتاب‌ گینس و از نظر گذراندن برگ‌های آن می‌توان نام انسان‌های فراوانی را یافت که با هنرنمایی خود در زمینه‌ی اجرای حرکات موزون، رکوردهای جالبی را در این کتاب مشهور به ثبت رسانده‌اند. رکوردهای تازه‌ای در زمینه‌ی اجرای گونه‌های مختلفی از حرکات موزون که به شکل فردی یا گروهی به اجرا درآمده‌اند. اما این بار به جای انسان‌ها، تعدادی ربات رقصنده اقدام به انجام این کار هنرمندانه نموده‌اند و با اجرای نمایشی هماهنگ از حرکات موزون گروهی، موفق به ثبت رکوردی تازه‌ در کتاب رکوردهای گینس شده‌اند.

هنرنمایی رکورد شکن ربات رقصنده دابی

رکورد جدید ثبت شده در کتاب گینس بر رقص هم‌زمان تعداد قابل توجهی ربات رقصنده تمرکز دارد و با همین نام در مشهورترین کتاب ثبت رکوردهای جهان به ثبت رسیده است.

به بیان دقیق‌تر در جریان نمایش رکورد شکنی که به تازگی در شهر گوانجوی چین برگزار شد، تعداد ۱۰۶۹ ربات رقصنده به شکل هم‌زمان شروع به اجرای حرکات موزون هماهنگ نمودند و نمایش جالبی را برای حضار و نمایندگان مجموعه‌ی گینس به نمایش گذاشتند. این نمایش در حالی به پایان رسید که تنها تعداد معدودی از ۱۰۶۹ ربات رقصنده مذکور در حین اجرای نمایش خود با مشکل مواجه شدند و نتوانستند این رقص گروهی را به شکل موفقیت آمیز و به طور کامل به پایان برسانند.

این گروه پرشمار و هنرمند از ربات رقصنده که محصول کشور چین و شرکت WL Intelligent Technology هستند و با نام دابی شناخته می‌شوند (در واقع آن‌ها هم‌نام با جن رنج دیده و زجر کشیده‌ی حاضر در مجموعه کتاب‌های هری پاتر هستند) برای اجرای نمایش رکورد شکن یاد شده از طریق یک سیستم کنترل گروهی برنامه ریزی شده بوند. برنامه ریزی دقیقی که موجب شد این نمایش جالب به شکل کاملا هماهنگ اجرا گردد و با موفقیت به پایان برسد.

ربات Dobi

گفتنی است که نمایش گروهی اجرا شده توسط ربات رقصنده دابی  توانست رکورد پیشین ثبت شده توسط شرکت چینی دیگری به نام نام Ever Win را بشکند. رکوردی که در پی اجرای رقص هماهنگ و هم‌زمان تعداد ۱۰۰۷ ربات در کنار یکدیگر، که همگی محصول اختصاصی همین شرکت چینی بودند، به ثبت رسیده بود. در واقع تمام ۱۰۰۷ ربات رقصنده یاد شده تنها توسط یک تلفن هوشمند کنترل می‌شدند و با نمایشی که در سال گذشته اجرا کردند، موفق به ثبت رکورد مذکور شدند. رکوردی که امسال توسط تیم ربات رقصنده دابی، که تیم پر تعدادتری نسبت به رقیبان هم‌وطن خود بودند، شکسته شد.

این رکورد شکنی علاوه بر سرگرم کردن حضار و نمایندگان گینس، از سوی کاربران اینترنت نیز مورد استقبال قرار گرفت. به گونه‌ای که ویدیوی مربوط به این رکورد شکنی، که در حساب رسمی یوتیوب گینس قرار گرفته است، در همان روز نخست از سوی ۵۰ هزار کاربر مختلف در سراسر جهان دیده شد و از نظر تعداد بازدید نیز توانست بسیار موفق ظاهر شود.

سایر قابلیت‌های ربات رقصنده دابی

گرچه ما در این متن از ربات‌ رکورد شکن چینی با نام ربات رقصنده دابی نام بردیم، اما توانایی‌های این ربات رقصنده تنها به انجام حرکات موزون محدود نمی‌شود. از دیگر قابلیت‌های مهم این ربات چینی که همانند رقص به انجام حرکات پیچیده مربوط می‌شود، می‌توان به توانایی اجرای حرکات ورزشی مختلفی نظیر ووشوی چینی، کنگ فو، فوتبال و بوکس اشاره کرد. حرکاتی که برای انجام آن‌ها باید از ساختاری نظیر بدن انسان برخوردار بود. در واقع ربات رقصنده دابی به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند از الگوریتمی مشابه با حرکات انسان در امر راه رفتن پیروی کند. به این معنی که ربات رقصنده دابی کم و بیش مانند انسان‌ گام بر می‌دارد و می‌تواند همانند یک کودک نوپا با قدم هایی آهسته به این سو و آن سو برود.

با این حال نباید انتظار داشت که ربات رقصنده Dobi همانند کودکی که تازه راه رفتن را فرا گرفته است، مدام سرنگون شود. چرا که در طراحی این ربات از وجود سیستم پیشرفته‌ای به نام سیستم ثبات خودکار حرکت استفاده شده است. سیستمی که از سقوط ناگهانی ربات رقصنده دابی در هنگام حرکت جلوگیری به عمل می‌آورد و در صورت سقوط احتمالی آن در هنگام نامساعد بودن شرایط حرکت، این امکان را در اختیار این ربات قرار می‌دهد تا بتواند به شکل خودکار و به صورت خود به خود از روی زمین برخیزد و به حرکات خود ادامه دهد. به این ترتیب دابی می‌تواند بدون مواجه شدن با هیچ گونه مشکل خاصی، به شکل کاملا خودکار به سمت جلو، عقب یا چپ و راست حرکت کند و به جز هنگام مواجه شدن با برخی موانع، به شکل عادی نقش بر زمین نشود.

ربات دابی

این ربات رقصنده هوشمند که ارتفاع قامتش به حدود ۴۷.۳ سانتی‌متر می‌رسد، از قابلیت یادگیری غیرفعال نیز بهره‌ می‌برد و از این ویژگی مهم برخوردار است که از طریق قابلیت برنامه ریزی کامپیوتری مستقل کنترل شود.

از دیگر قابلیت‌های این ربات چینی می‌توان به قابلیت کنترل صوتی آن اشاره کرد. افزون بر آن دابی می‌تواند برای صاحبان خود قصه تعریف کند و از این طریق به سرگرم کردن آن‌ها بپردازد. البته علاوه بر این توانایی و همچنین وجود قابلیت‌های دیگری که در سطور پیشین این متن به آن ها اشاره شد، ربات رقصنده دابی از توانایی اجرای حرکات یوگا و کشیدن نقاشی نیز برخوردار است.

در مجموع توانایی‌های این ربات چینی در نوع خود جالب توجه به نظر می‌رسد و به کمک آن ها می‌تواند هم نشین خوب و مناسبی برای انسان‌ها باشد. در پایان باید به این نکته اشاره کرد که نسخه‌های متفاوت و مختلف از مدل ۲۰۱۷ ربات دابی هم‌اکنون با قیمتی مابین ۲۷۹ تا ۵۵۹ دلار در وب سایت علی بابا به فروش می‌رسد و علاقه‌مندان می‌توانند بنا به دلخواه خود این ربات رکورد شکن را تهیه کرده و آن را در اختیار داشته باشند.

آیا می‌دانستید به کمک برخی تکنیک‌های نوین می‌توان حس ترس را از بین برد؟ برای کسب آگاهی بیشتر در این زمینه می‌توانید به این مطلب مراجعه کنید. همچنین برای آشنایی با چهار سیاره‌ی جدیدی که به تازگی کشف شده و شباهت‌های فراوانی با زمین دارند، می‌توانید این مطلب را از نظر بگذرانید.

منبع: آی بی تایمز (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش علمی مجله قرمز یاری کنید.