انتخاب رنگ لباس یکی از دغدغه‌های مهم در انتخاب لباس است و این مساله برای آقایان بسیار جدی‌تر است چون تنوع رنگ در لباس‌ها و کفش‌های مردانه کمتر است و محدودیت بیشتری برای انتخاب وجود دارد. حال فرض کنید یک دست کت و شلوار نو و خوش دوخت خریده‌اید و نمی‌دانید کدام رنگ کفش با رنگ کت و شلوار جدید شما هماهنگ است، آیا در این شرایط باید با آزمون و خطا پیش بروید و همه کفش‌هایی را که دارید امتحان کنید؟ اگر هیچ کدام از کفش‌های شما با رنگ کت و شلوار هماهنگ نباشد چه خواهید کرد؟ نگران نباشید در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ما به شما خواهیم گفت که با هر رنگ کت و شلوار مردانه چه رنگ کفشی مناسب و برازنده است تا از ابتدا انتخاب خود را درست انجام دهید.

رنگ کت و شلوار مردانه

توجه داشته باشید که در این مقاله ما بیشتر به رنگ‌های اصلی و خنثی که در لباس‌ها و کفش‌های مردانه کاربرد دارند پرداخته‌ایم و کفش‌هایی را که با کت و شلوارهای سرمه‌ای، خاکستری روشن، خاکستری تیره، قهوه‌ای و مشکی هماهنگ هستند معرفی کرده‌ایم. لازم به ذکر نیست که کفش‌های رسمی مردانه نیز بیشت در سه رنگ مشکی، قهوه‌ای و زرشکی شناخته می‌شوند و بقیه رنگ‌ها کاربرد بسیار کمتری دارند که در انتهای مقاله به آن‌ها نیز خواهیم پرداخت.

رنگ کت و شلوار مردانه

رنگ کفش مناسب برای رنگ کت و شلوار سرمه‌ای

شما می‌توانید کت و شلوار سرمه‌ای خود را با هر سه رنگ اصلی کفش مردانه یعنی مشکی، قهوه‌ای و زرشکی بپوشید اما چرا؟ علت این هماهنگی در چیست؟ رنگ سرمه‌ای از پرکاربردترین رنگ‌ها برای کت و شلوار مردانه است که مزیت اصلی آن تطبیق پذیری است. پایه رنگ سرمه‌ای رنگ آبی است و این رنگ سرد نه تنها با بیشتر رنگ‌ها هماهنگی دارد بلکه اثر آرامش بخش آن باعث می‌شود که مردم بیشتر به شما اعتماد داشته باشند. هر رنگ کفشی اعم از مشکی و زرشکی و قهوه‌ای به خوبی با رنگ کت و شلوار سرمه‌ای شما ترکیب می‌شود و بدون این که جلب توجه کند استایلی زیبا و هماهنگ به وجود می‌آورد. به دلیل همین تطبیق پذیری کامل رنگ آبی است که بیشتر کمپانی‌ها از این رنگ در طراحی لوگوی برند خود استفاده می‌کنند و طراحان داخلی نیز همیشه طیف‌هایی از رنگ آبی را در طراحی محیط‌های اداری به کار می‌برند چون مشخص شده است که رنگ آبی خلاقیت و بهره کاری کارمندان را افزایش می‌دهد. حال که دیدید کت و شلوار سرمه‌ای با همه انواع کفش‌های رسمی مردانه هماهنگی دارد بهتر است در مصاحبه کاری بعدی خود از این رنگ کت و شلوار استفاده کنید تا اعتماد به نفس و حرفه‌ای بودن خود را به بهترین شکل نشان دهید. همچنین به خاطر داشته باشید که ترکیب کت و شلوار سرمه‌ای با کفش مشکی یک ترکیب رسمی و ترکیب آن با کفش قهوه‌ای یک ترکیبی نسبتا راحت و انعطاف پذیر است، اگر هم به دنبال یک ترکیب خلاقانه‌تر هستید از کفش زرشکی با کت و شلوار سرمه‌ای استفاده کنید.

رنگ کت و شلوار مردانه

رنگ کفش مناسب برای رنگ کت و شلوار خاکستری متوسط و روشن

کت و شلوار خاکستری روشن و خاکستری متوسط هم مانند کت و شلوار سرمه‌ای با هر سه رنگ اصلی کفش مردانه یعنی مشکی و زرشکی و قهوه‌ای هماهنگی دارد اما میزان رسمی بودن این رنگ کت و شلوار و ترکیب آن با رنگ‌های کفش نسبت به رنگ سرمه‌ای کمتر است. کت و شلوار خاکستری و خاکستری روشن گزینه مناسبی برای استایل حرفه‌ای و رسمی شما نیست چون رنگ روشنی داد اما می‌توانید از این رنگ کت و شلوار برای لباس اداری و محیط کاری که خیلی رسمی نباشد استفاده کنید. رنگ کفش مشکی برای کت و شلوار خاکستری به خصوص خاکستری متوسط بهترین گزینه است مخصوصا اگر با یک پیراهن رسمی سفید هم همراه شود. اما اگر از رنگ قهوه‌ای برای کفش خود استفاده کنید ترکیب لباس‌های شما غیررسمی‌تر خواهد شد و با این ترکیب می‌توانید از پیراهن طرح‌دار مثل چهارخانه هم استفاده کنید. در مقابل رنگ کت و شلوار خاکستری روشن بهترین انتخاب برای فصل بهار و تابستان است و شما می توانید از انواع طرح‌دار این کت‌ها هم استفاده کنید. اگرچه خاکستری روشن غیررسمی‌ترین طیف خاکستری است اما شما می‌توانید این رنگ کت و شلوار را برای مهمانی‌های فصل‌های گرم بپوشید و تیپ جذاب مناسب فصل خود را بسازید.

رنگ کت و شلوار مردانه

رنگ کفش مناسب برای رنگ کت و شلوار ذغالی و خاکستری تیره

کت و شلوار ذغالی و خاکستری تیره با کفش رنگ مشکی و زرشکی ترکیب زیبایی به وجود می‌آورد اما همراه با آن نباید از کفش‌های قهوه‌ای استفاده کنید. اگرچه دلیل مشخصی برای این ممنوعیت وجود ندارد اما با امتحان کردن این دور رنگ در کنار هم خواهید دید که این ترکیب از نظر زیبایی بصری چندان جالب نیست. رنگ کت و شلوار ذغالی از نظر میزان تطبیق پذیری با کت و شلوار سرمه‌ای برابر است اما با پوشیدن این رنگ شما بالغ‌تر ( و نه پیرتر) به نظر خواهید رسید. اما پوشیدن کت و شلوار سرمه‌ای برای آقایان جوان مناسب‌تر است و باعث می‌شود جوان‌تر به نظر برسند و آزادی عمل بیشتری در انتخاب رنگ کفش داشته باشند. در هر صورت پوشیدن کفش قهوه‌ای با کت و شلوار ذغالی توصیه نمی‌شود چون رنگ قهوه‌ای کمتر رسمی است و با رنگ کت همخوانی ندارد و تضادی که بین این دو به وجود می‌آید مبهم و گمراه کننده است. اگر به دنبال بهترین رنگ کفش برای کت و شلوار ذغالی خود هستید بهتر است سراغ رنگ مشکی بروید، این دو در کنار هر ترکیبی کلاسیک و آرامش بخش به وجود می‌آورند که برازنده هر آقای شیک پوشی است.

رنگ کت و شلوار مردانه

رنگ کفش مناسب برای رنگ کت و شلوار قهوه‌ای

کت و شلوار قهوه‌ای را می‌توان با کفش قهوه‌ای و کفش زرشکی پوشید اما نباید از کفش مشکی همراه با آن استفاده کرد. البته در مورد رنگ قهوه‌ای هم محدودیت‌هایی وجود دارد و باید بین رنگ کت و شلوار و رنگ کفش تضاد تیرگی/روشنی مشخصی وجود داشته باشد و اگر هر دو در یک حد تیره یا روشن باشند استایل شما جذاب نخواهد شد. به طور کلی بهتر است که رنگ کفش قهوه‌ای از رنگ کت و شلوار قهوه‌ای، تیره‌تر باشد تا توجه چشم‌ها کمتر به قسمت پایین استایل معطوف شود. اما اگر به دنبال یک انتخاب بدون خطا هستید همراه با کت و شلوار قهوه‌ای خود کفش زرشکی بپوشید تا دیگر نگران این تضاد و تیرگی روشنی نباشید. همان طور که گفتیم رنگ قهوه‌ای نسبت به رنگ‌های دیگر کمتر رسمی است و همان طور که کت ذغالی با کفش قهوه‌ای جور نیست کت قهوه‌ای نیز با کفش مشکی جور نخواهد بود و ترکیب آن‌ها توی ذوق خواهد زد. کت و شلوار قهوه‌ای به طور سنتی به عنوان کت و شلوار دانشگاهی و غیررسمی به کار می‌رود و معمولا بهتر است با کفش‌های نیمه رسمی هم همراه شود.

رنگ کت و شلوار مردانه

رنگ کفش مناسب برای رنگ کت و شلوار مشکی

حالت نوبت به رنگ مشکی که بالاترین رنگ است می‌رسد، این رنگ از نظر هماهنگی محدودیت زیادی دارد و شما می‌توانید کت و شلوار مشکی خود را فقط با کفش مشکی بپوشید و باید از پوشیدن آن با کفش قهوه‌ای و زرشکی اجتناب کنید. در واقع تیپ سرتاپا مشکی به عنوان رسمی‌ترین تیپ، انعطاف پذیری بسیار کمی دارد و هر رنگ کفش دیگری با آن غیررسمی و ناهماهنگ خواهد بود. این ترکیب را تنها می‌توان در محیط‌های اداری کاملا رسمی و مهمانی‌های رسمی و مجالس ختم پوشید بنابراین درد شرایط معمول بهتر است از پوشیدن کت و شلوار مشکی اجتناب کنید و به جای ان سراغ رنگ‌های دیگر مثل ذغالی و سرمه‌ای بروید، گزینه بعدی هم می‌تواند طیف‌های متوسط و روشن‌تر خاکستری و کت و شلوار قهوه‌ای باشد.

به طور کلی می‌توان هماهنگی رنگی کفش و کت و شلوار را در نمودار زیر خلاصه کرد:

رنگ کت و شلوار مردانه

رنگ کفش مناسب برای سایر رنگ‌های کت و شلوار

بسیاری از آقایان به رنگ‌های متفاوت برای کت و شلوار خود علاقه دارند و یا از شلوارهای جین و غیررسمی استفاده می‌کنند. این کت‌ها و شلوارها را هم می‌توان با کفش‌های رسمی پوشید اما از آنجایی که استایل شما با چنین لباس‌هایی غیررسمی محسوب می‌شود پس قوانین محدود کننده زیادی هم در این مورد وجود ندارد و شما با آزمون و خطا می‌توانید کفش مورد نظر خود را انتخاب کنید. فقط قانون تضاد رنگی را در نظر داشته باشید و سعی کنید همیشه کفشتان تیره‌تر از لباستان باشد، به جز این مورد اگر در آینه جذاب به نظر می‌رسید پس جذاب هستید.

رنگ کت و شلوار مردانه

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه پوشاک آقایان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Men Real Style (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)