هنر ساخت عطر به مصر باستان بازمی‌گردد و این کشور شگفت‌انگیز منشا و مبدا ساخت و استفاده از عطر بوده است که این هنر از آن‌جا به خاورمیانه و بعدها به غرب هم راه یافته است. اما از رازهای دنیای عطر چه می‌دانید؟ عطرهایی که هر روز برای خوشبو کردن بدن و افزودن به جذابیت خود استفاده می‌کنیم و بوهای خوش و لذت و احساسات و خاطرات را برای ما به همراه می‌آورند رازهای شگفت‌انگیزی در خود دارند. رازهای دنیای عطر بسیار جالب و عجیب و حتی شگفت‌انگیز هستند و در این مقاله می‌خواهیم شما را با تعدادی از رازهای دنیای عطر و ادکلن آشنا کنیم.

این ماده عجیب، گران‌ترین ماده خام در ساخت عطر است

رازهای دنیای عطر

عنبر یکی از قدیمی‌ترین، شناخته‌شده‌ترین و باارزش‌ترین ماده‌های خام مورد استفاده در صنعت عطرسازی است. این ماده بویی شبیه به بوی اقیانوس با رایحه شیرین در خود دارد و جالب است بدانید که این ماده خام از اسپرم نوعی نهنگ به نام نهنگ عنبر ساخته می‌شود و به همین دلیل ارزش بسیار بالایی دارد. اما امروزه این رایحه به صورت مصنوعی ساخته می‌شود و در انواع مختلفی از عطرها مورد استفاده قرار می‌گیرد مانند عطر Light Blue Escape to Panera از برند دولچه گابانا که از نوع مصنوعی رایحه عنبر در ساخت عطر خود استفاده کرده است.

مناسب‌ترین محل برای اسپری کردن عطر روی پوست شما نیست

رازهای دنیای عطر

همه ما عادت داریم عطر را روی پوست، مثل مچ دست و روی گردن استفاده کنیم، هرچند این روش کاربرد عطر اشکالی ندارد اما بهترین محل برای این کار نیست چون چربی زیادی روی پوست بدن وجود ندارد و چون عطر ماده‌ای محلول در چربی است دوام زیادی روی آن نخواهد داشت. بهترین محل برای عطر زدن موهای شماست، کف سر بیشترین میزان چربی را در خود دارد که به دوام عطر کمک می‌کند، از طرف دیگر موها حرکت زیادی دارند که باعث می‌شود بوی عطر شما به خوبی در فضا پراکنده شود.

بینی شما چیزی از رازهای دنیای عطر نمی‌داند!

قبلا هم گفتیم که بینی قدرت تشخیص عطر را ندارد و تنها یک گیرنده است، بافت درون بینی مولکول‌های عطر را جذب می‌کند و این سلول‌های عصبی مغز هستند که تشخیص می‌دهند هر مولکول مربوط به کدام بو است و از این طریق حس بویایی شما عمل می‌کند. وقتی چندین عطر مختلف را با هم امتحان می‌کنید سلول‌های عصبی بویایی شما تشخیص می‌دهند که شرایط خطر و اضطرار وجود ندارد بنابراین دستور به متوقف کردن عملکرد بویایی می‌دهند به همین دلیل است که پس از امتحان چند عطر شما دیگر چیزی حس نمی‌کنید. اما بوهایی که نشانه خطر باشند مثل بوی دود، گاز و … چنین اثری روی سیستم عصبی بویایی ندارند.

ساخت مشک مصنوعی دنیای عطر را تغییر داد

رازهای دنیای عطر

در ادبیات ما همیشه کلمه عنبر در کنار کلمه مشک به کار می‌رود چون این دو ماده از مواد قدیمی و پرکاربرد در ساخت سنتی عطر بوده‌اند و هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. منشا تولید عنبر را شناختید، اما مشک از ترشحات داخل شکم نوعی آهو به نام آهوی ختن یا آهوی مشک تولید می‌شود (فقط آهوی نر این ماده را تولید می‌کند) که این مساله باعث کشته شدن تعداد زیادی آهو در گذشته شده بود اما با کشف ترکیب مصنوعی ماده مشک دیگر محدودیت استفاده از این ماده از بین رفت و این روزها برندهای زیادی در عطرهای خود از مشک مصنوعی استفاده می‌کنند مانند اودو تویلت For Her از برند نارسیکو رودریگز.

زمانی عطر بوی سیگار هم ساخته شده بود

این روزها کسی دوست ندارد لباسش بوی سیگار بدهد حتی سیگاری‌ها هم کلی عطر می‌زنند تا بوی سیگار از بین برود اما در گذشته که سیگار کشیدن کاری لوکس و سطح بالا محسوب می‌شد سیگارها هم عطر خاص خود را داشته‌اند. در سال ۱۹۲۱ برند مولینارد که از قدیمی‌ترین برندهای فرانسوی عطر است نوعی عطر با نام هابانیتا معرفی کرد که برای خوشبو کردن سیگار طراحی شده بود. این بطری کوچک عطر داخل جعبه سیگار قرار می‌گرفت یا این که مستقیما روی نخ سیگار زده می‌شد و باعث می‌شد سیگار بویی خوش و بادوام داشته باشد و سطح بالا به نظر برسد!

یک بینی قوی با ارزش یک میلیون دلار!

رازهای دنیای عطر

کارشناسان عطر یعنی افرادی که ترکیبات مختلف عطر را ساخته و تست می‌کنند باید قوه بویایی بسیار قوی داشته باشند یعنی چندین برابر قوی‌تر از افراد عادی. اشتن چنین توانایی در صنعت عطرسازی ضروری است چون یک کارشناس عطر باید بتواند ظریف‌ترین رایحه‌ها را از هم تشخیص دهد. شخصی به نام ژان کارل که یک عطرساز فرانسوی بود و عطرهایی مثل Miss Dior  نیز ساخته او بوده است قوی‌ترین بینی جهان را داشته است و گفته می‌شود که او بینی خود را به مبلغ یک میلیون دلار بیمه کرده بوده است.

رایحه گل که از گل گرفته نمی‌شود

یکی از پراستفاده‌ترین مواد در ساخت عطر رایحه گل‌ها هستند. اما گل‌ها انواع بیشماری دارند و هر نوع گلی در ساخت عطر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. گل یاسمن از خوشبوترین گل‌ها در جهان است و کمتر کسی را می‌توان یافت که این رایحه را دوست نداشته باشد. اما جالب است بدانید که رایحه یاسمن معمولا از خود گل یاسمن گرفته نمی‌شود بلکه از ماده‌ای مصنوعی به دست می‌آید و این ماده قیر ذغال است! یکی از رازهای دنیای عطر این است که اثر قیر ذغال را به اندازه کافی رقیق کنید بویی شیرین و دلنشین شبیه به رایحه گل از خود منتشر می‌کند.

یک عطر عجیب با رایحه گوشت

مواد غذایی همیشه جزو مواد پراستفاده در ساخت عطر بوده‌اند و عطر با رایحه شکلات، قهوه، میوه و سایر خوردنی‌ها چیز عجیبی نیست اما اگر بگوییم عطر با رایحه گوشت خوک هم وجود دارد حتما تعجب خواهید کرد. یک قصاب پاریسی در سال ۱۹۲۰ دریافت که بوی برخی از گوشت‌ها باعث شاد شدن مشتریانش می‌شوند به همین دلیل او به ساخت عطر روی آورد و عطر Bacon Bu Fragginay را که ترکیبی از یازده بوی مختلف از جمله بوی گوشت خوک است معرفی کرد.

این عطر گران‌ترین عطر جهان است

رازهای دنیای عطر

عطرهای باکیفیت و از برندهای معتبر قیمت بالایی دارند اما تاکنون فکر کرده‌اید کدام عطر گران‌ترین عطر جهان است؟ عطر Imperial Majesty از برند Clive Christian قیمتی بالغ بر ۲۱۵ هزار دلار (حدود ۸۰۰ میلیون تومان) دارد که البته بیشتر این قیمت مربوط به بطری آن است. بطری این عطر از کریستال باکارا ساخته شده و طلای ۱۸ عیار و یک الماس ۵ قیراطی تزئین شده است.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه عطر و ادکلن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)