کوتیکول خشک ناخن‌ها را به این روش درمان و برطرف کنید


زیبایی دست و ناخن به عوامل متعددی بستگی دارد مثل سلامت ناخن‌ها و نرمی و لطافت پوست دست. داشتن کوتیکول خشک و پوسته پوسته زیبایی ناخن‌ها و دستان شما را به شدت تحت الشعاع قرار می‌دهد، گاهی می‌توان با استفاده از ناخن گیر و کوتیکول گیر اضافات خشک شده اطراف ناخن را جدا کرد اما این کار باعث آسیب دیدن بافت ناخن می‌شود و بدون جدا کردن پوسته‌های خشک هم می‌توان خشکی کوتیکول را برطرف کرد.

در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به شما خواهیم گفت که چطور کوتیکول خشک ناخن‌ها را درمان کنید و پوست اطراف ناخن را سالم و نرم نگه دارید. در ادامه نیز یک ترفند ساده به شما آموزش خواهیم داد که با استفاده از آن می‌توانید از ایجاد حباب در لاک ناخن جلوگیری کنید.


کوتیکول ناخن چیست؟

ناخن و بافت اطراف آن از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام وظیفه خاصی را بر عهده دارند. ناخن‌ها در واقع نوعی صفحات حفاظتی از جنس کراتین هستند که انتهای انگشتان دست و پا را می‌پوشانند. بافت ناخن‌ها از ماتریس که زیر یک چین پوستی به نام کوتیکول قرار دارد و و در قسمت هلالی زیر ناخن قرار گرفته است رشد می‌کنند.

وظیفه کوتیکول مراقبت از ماتریس ناخن است و اگر این قسمت آسیب ببیند رشد ناخن نیز مختل خواهد شد. به طور کلی سلامت و زیبایی ناخن بازتابی از سلامت بدن است و اگر ناخن‌ها که به راحتی بشکنند و ترک بخورند احتمالا دچار نوعی کمبود ویتامین یا مواد معدنی هستید. بافت کامل ناخن و کوتیکول را در تصویر زیر می‌توانید ببینید.

کوتیکول خشک ناخن را به این روش درمان و برطرف کنید


خشکی کوتیکول و روش درمان آن

کوتیکول ناخن در واقع بخشی از پوست دست است که دور ناخن را گرفته است و آن را از عفونت و آسیب حفظ می‌کند. در مانیکور حرفه‌ای این قسمت از بافت پوست برداشته می‌شود تا ناخن‌ها کشیده‌تر و بلندتر به نظر برسند اما این کار اگر به طور مکرر انجام شود باعث آسیب دیدن بافت ناخن و پوست اطراف آن می‌شود و کوتیکولی که بعدا رشد می‌کند خشک و آسیب دیده خواهد بود.

اگر داشتن کوتیکول خشک مشکل ناخن‌های شما است باید از روغن‌های آبرسان و مخصوص استفاده کنید و در کنار آن استفاده از کرم‌های دست قوی و نرم کننده را نیز فراموش نکنید. اما اگر می‌خواهید از بروز این مشکل جلوگیری کنید و مانیکور کردن را نیز کنار نگذارید کارشناسان زیبایی یک راه ساده برای شما دارند، آن‌ها توصیه می‌کنند به جای این که کوتیکول را به صورت خشک بلند و جدا کنید این کار را در حمام انجام دهید.

در انتهای حمام کردن وقتی که پوست دست شما کاملا نرم و لطیف شده است با ناخن یک دست کوتیکول‌های دست دیگر را عقب بدهید. در این مرحله پوست کوتیکول کاملا نرم و قابل جداسازی است و بلند کردن آن‌ها آسیبی به بقیه بافت پوست و ناخن وارد نمی‌کند. بلافاصله پس از حمام سراغ بافر ناخن بروید و پوسته‌های بلند شده را جدا کنید.

در این مرحله لازم است که از روغن کوتیکول استفاده کنید و با یک سرم آبرسان و کرم تقویت کنند ناخن‌های خود را زیباتر کنید. به این ترتیب بدون این که به کوتیکول خشک و آسیب دیده دچار شوید ناخن‌های شما مانیکور خواهند شد. پس از آن می‌توانید سراغ مراحل بعدی مانیکور بروید و ناخن‌های خود را به شکل دلخواه آرایش کرده و لاک بزنید.

کوتیکول خشک ناخن‌ها را به این روش درمان و برطرف کنید

این روش صد درصد تضمین شده و بدون خطر است و تمام کارشناسان زیبایی و پوست آن را تایید می‌کنند. در واقع بلند کردن و جدا کردن پوست کوتیکول با یک ابزار فلزی کاری غیرضروری و حتی خطرناک است که ممکن است آسیب‌های جدی و دائمی به ناخن‌های شما وارد کند اما وقتی این کار را با ناخن خودتان و در حالت مرطوب و نرم انجام می‌دهید کمترین آسیب را به کوتیکول وارد می‌کنید.

با این کار هرگز به کوتیکول خشک دچار نخواهید شد و زیبایی به ناخن‌های شما بازخواهد گشت. در هر صورت اگر کوتیکول خشک مشکل فعلی شما است برای درمان آن راهی جز آبرسانی مرتب و مکرر وجود دارد که با استفاده از روغن کوتیکول و سرم‌های تقویت کننده میسر خواهد بود.


اگر لاک‌های شما حباب دارند

اگر لاک زدن جزو تفریحات مورد علاقه شما باشد احتمالا تعداد زیادی لاک در رنگ‌های مختلف در منزل دارید. اما وقتی نوبت به استفاده از این لاک‌ها می‌رسد و ناخن‌های خود را با آن‌ها آرایش می‌کنید متوجه می‌شوید که تعداد زیادی حباب ریز روی ناخن‌های شما شکل گرفته است و زیبایی و یکدستی لاک را کاملا از بین برده است. اما این اتفاق چرا رخ می‌دهد؟ چطور می‌توان از آن پیشگیری کرد. مهم‌ترین علت ایجاد حباب در لاک ناخن، ورود هوا به داخل بطری و مخلوط شدن با آن است.

وقتی بطری لاک را بیش از حد تکان می‌دهید هوا با آن مخلوط می‌شود و حباب‌ها در نهایت روی ناخن‌های شما راه پیدا می‌کنند. اما لاک‌ها برای جلوگیری از خشک شدن و ته نشین شدن باید مرتب تکان داده شوند پس چه باید کرد؟ روش صحیح نشان دادن لاک این است که آن را سر و ته بین دو دست خود بگیرید (از محکم بودن درب لاک اطمینان حاصل کنید) و دو دست را در جهت خلاف یکدیگر حرکت دهید تا لاک در دستان شما بچرخد. سپس لاک را برگردانید و مورد استفاده قرار دهید.

کوتیکول خشک ناخن ها را به این روش درمان و برطرف کنید

اما این حباب‌های مزاحم می‌توانند نتیجه فرآیند خشک شدن لاک هم باشند. لاک ناخن موقع خشک شدن از خود گازهای متصاعد می‌کند که این گازها ممکن است در لایه‌های بین لاک گیر کنند و به شکل حباب خود را نشان دهند. این مشکل را نیز می‌توان در سه مرحله حل کرد:

گام اول: همیشه قبل از لاک زدن ناخن‌ها را تمیز کنید. حتی اگر لاک هم ندارید با یک لاک پاک کن سطح ناخن‌ها را از هر گونه چربی و آلودگی تمیز کنید تا لاک روی ناخن‌های شما یکدست شود و حباب نزند.

گام دوم: لاک را رقیق و نازک بزنید. اگر لایه‌های لاک غلیظ و ضخیم باشند احتمال این که به موقع خشک نشوند و حباب بزنند بیشتر می‌شود.

گام سوم: صبور باشید. بعد از زدن هر لایه لاک حداقل سه تا پنج دقیقه صبر کنید تا این لایه کاملا خشک شود سپس سراغ لایه بعدی بروید. اگر لایه قبلی خشک نشده باشد زدن لاک جدید روی آن باعث می‌شود لاک خمیری شده و ظاهر زیبایی نداشته باشد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه دست و ناخن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: PureWow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)