آیا تا به حال تصوری از چسب زخم مایع داشته‌اید؟ چسب زخم مایع امروزه یکی از راه حل‌های پزشکی سودمند در مداوای بخش زیادی از زخم‌ها و جراحات بدنی است. با یک مثال ساده شروع می‌کنیم. فرض کنید که در حال کار کردن در آشپزخانه هستید و دارید گوجه فرنگی‌ها را با  یک چاقوی تیز، ورقه ورقه می‌کنید که ناگهان حواستان پرت میشود و انگشتتان را می‌برید و خون شره می‌کند.

در این موقع بهترین کاری که می‌توان کرد چیست؟ بله باید به نحوی جلوی خونریزی را بگیرید. شاید به دنبال جعبه کمکهای اولیه بگردید تا با استفاده از باند و الکل و چسب مخصوص، جلوی خون ریزی را بگیرید. اما اگر جعبه کمکهای اولیه دم دستتان نبود، انتخاب بعدی شما چیست؟

تصور کنید اگر یک چسب مایع بود که هم  زخم را ضدعفونی می‌کرد و هم آنرا جوش می‌داد، چه می‌شد؟

خبر خوب اینکه چنین چسبی وجود دارد. این چسب زخم مایع، در واقع  بهترین وسیله برای بسیاری از زخمهای شما است. این چسبها می‌توانند حفره‌ی ایجاد شده بر اثر جراحت را پرکنند و نیز درد شما را هم تسکین بخشند و پزشکان، امروزه از چسب زخم مایع برای درمان بسیاری از مشکلات فیزیکی به خصوص جراحات استفاده می‌کنند.

  • چسب زخم مایع دقیقا چیست؟

چسب زخم مایع با نام علمی‌ سیانواکریلات، درابتدا بعنوان یک چسب فوری برای تعمیر وسائل خانه مورد استفاده قرار گرفته می‌شد. این چسب،  به صورت  خیلی ظریف و دقیق می‌تواند چیزهای جدا شده از هم را برای مدت طولانی، بهم بچسباند. در طی زمان، پزشکان متوجه شدند که این چسب، علاوه برکارکرد معمولی‌اش،  قابلیت استفاده در امور پزشکی را نیز دارد.

برای اولین بار استفاده از این چسب، در جنگ ویتنام انجام شد. در آن موقع تیم‌های پزشکی برای درمان سرپایی زخمهای سربازان جنگی، از این چسب استفاده کردند. در سال ۲۰۰۱  سازمان غذا و داروی آمریکا تایید کرد این چسب می‌تواند بعنوان یک چسب زخم استفاده شود.

امروزه چسب زخم مایع، توسط پزشکان حتی در اتاق عمل نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سال ۲۰۱۴ خواص ضد آب و ضد نور  و ضد باکتری بودن، به این چسب افزوده شد.

اکنون که متوجه تاریخچه مختصری از این چسب شدید، بررسی میکنیم که این نوع چسب‌ها برای چه مواردی کاربرد دارند:

استفاده برای زخم‌ها و جراحات بر روی سطح پوست

وقتی دچار جراحت شدیدی بر روی پوست خود می‌شوید و نزد یک دکتر می‌روید آنها متوجه می‌شوند که هر چه زودتر باید این زخم جوش بخورد. چسب زخم مایع برای زخمهای سطحی در هر کجای بدن که باشد گزینه مناسبی به شما می‌رود.  کاری که پزشک انجام می‌دهد این است که دو طرف زخم را می‌گیرد و بهم نزدیک می‌کند و مقداری از چسب را که لازم باشد، در میان حفره‌ی ایجاد شده می‌ریزد. نکته مثبت این است که این چسب ،خیلی سریع  می‌خشکد و دارای قدرت درمان زیادی است. پس با وجود امکان استفاده از این چسبها به نظر میرسد نیازی به بخیه زدن برای زخمهای روی پوست از بین می‌رود.

استفاده برای استخوانهای شکسته‌ی نازک،  مثل استخوانهای قفسه سینه

بیمارانی که عمل حراجی باز قلب دارن، پس از جراجی، نیاز به ترمیم استخوانهای قفسه سینه دارند. پزشکان متوجه شده‌اند که چسب زخم مایع ، یکی از راههای خلاقانه برای ترمیم استخوانهای قفسه سینه بیماران است و از آن استفاده می‌کنند. به گفته پزشکان اگر این چسبها دارای خاصیت ضدباکتری نیز باشند، عملا هیچ مشکل خاصی پیش نخواهد آمد.

استفاده برای پیوندهای پوستی

جراحات پوستی که بر اثر آتش سوزی یا سایر عوامل محیطی ایجاد می‌شوند، به طور خود به خود نیز جوش می‌خورند چرا که بدن ما به طور طبیعی دارای این توانمندی است که پیوند سلولی ایجاد کند، اما سطح پوست پس از ترمیم طبیعی بدن، ممکن است حالتی ناموزن و غیریکنواخت به خود بگیرد. بر این اساس، پزشکان با فرموله کردن تخصصی چسب زخم مایع  بر پایه فیبرین، که با نام  تجاری Artists در بازار وجود دارد، این جراحات را به نحو بهتری پیوند می‌دهند.

استفاده برای توقف خونریزی مغزی

وقتی پای حراجی نوزادان به میان می‌آید و آنها با مشکلی به نام  Arterioveous Aneurysm به دنیا می‌ آیند که باعث تشکیل حبابهای خونی در مغزشان می‌شود، احتیاج به عمل جراحی برای قطع خونریزی دارند. جراحان با استفاده از تزریق کردن این چسب مایع می‌توانند خونریزی آنها را بند آورند. جراحان مغز از انواع مختلف این چسبها برای درمانهای مختلف در ناحیه مغز استفاده می‌کنند.

البته در برخی مواقع نیز استفاده از چسب زخم مایع، مناسب نیست مثلا در زخمهای متوالی،  یا در زخمهای عفونی شده، یا زخمهای خیلی عمیق.  اما به طور کلی، این نوع چسب زخم مایع توانسته جایگاه ارزشمندی در درمان‌های پزشکی به دست آورد.


ترجمه اختصاصی مجله قرمز

منبع: Kidsworldfun