پاکسازی پوست یکی از مراحل مهم در مراقبت از پوست است که نقش مهمی در بهداشت و سلامت آن ایفا می‌کند و لازمه داشته یک پوست شاداب  زیبا پاکسازی مرتب آن با کمک پاک کننده‌های استاندارد و مناسب است. وقتی صحبت از پاکسازی پوست می‌شود بیشتر افراد به شوینده‌هایی فکر می‌کنند که با کف همراه هستند و مثل صابون عمل کرده و همه چربی‌ها و مواد محافظ سطح پوست را از بین می‌برند. اما استفاده از چنین پاک کننده‌هایی در مراقبت از پوست منسوخ شده است چون می‌تواند عوارض زیادی برای پوست به همراه داشته باشد و به جای آن بهتر است از روش‌های جدید برای این کار استفاده کنید. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز شما را با پنج روش جدید پاکسازی پوست که هیچ عارضه‌ای برای آن ندارند آشنا می‌کنیم که شما می‌توانید بر اساس نیاز و نوع پوست خود یک پاک کننده مناسب برای خود انتخاب کنید.

باید این نکته را متذکر شویم که استفاده از شوینده‌های حاوی کف اگر با فاصله زیاد انجام شود شاید عارضه ماندگاری روی پوست شما نداشته باشد به شرط این که بلافاصله پس از آن از مقدار زیادی کرم مرطوب کننده روی صورت خود استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که این نوع پاک کننده‌ها به هیچ عنوان نمی‌توانند به عنوان پاک کننده روزمره مورد استفاده قرار بگیرند چون استفاده از چنین پاک کننده‌ای شرایط پوست شما را بدتر می‌کند و باعث خشک‌تر شدن پوست خشک و چرب‌تر شدن پوست چرب می‌شود و ممکن است پوست سالم را هم به عوارضی دچار کند. بنابراین شما باید از پاک کننده‌ای استفاده کنید که ملایم باشد و چربی‌های طبیعی و لایه محافظ سطح پوست را از بین نبرد بلکه فقط مواد آلاینده و چربی‌های اضافی را که با سلول‌های جدا شده سطح پوست ترکیب می‌شوند پاک کند و پوست را نرم و لطیف کند. در ادامه این مقاله با ۵ نمونه از این پاک کننده‌ها که جدیدترین نوع پاک کننده‌های پوست هستند و هیچ عارضه‌ای برای آن ندارند آشنا خواهید شد.

پنج روش جدید برای پاکسازی پوست

روش اول: استفاده از آب میسلار برای پاکسازی پوست

پاریسی‌ها به این معروف هستند که هرگز از مواد قوی و تند روی پوست خود استفاده نمی‌کنند به همین دلیل آب میسلار را ابداع کردند. آب میسلار بافتی کاملا شبیه به آب معمولی دارد اما حاوی ذرات ریزی هستند که به آن‌ها میسل گفته می‌شود. این ذرات مثل اسفنج‌های میکروسکوپی عمل می‌کنند و آلودگی‌ها و مواد آرایشی و چربی را از سطح پوست جدا کرده و پوست را کاملا پاکسازی کرده و همزمان رطوبت مورد نیاز آن را هم تامین می‌کنند. پاک کننده‌های میسلار بسیار ملایم‌تر از پاک کننده‌های حاوی کف و حتی دستمال‌های پاک کننده رایج هستند و بهترین انتخاب برای کسانی هستند که پوست حساسی دارند و البته اهل آرایش سنگین هم نیستند و معمولا بدون آرایش یا با یک آرایش سبک و ملایم سر می‌کنند.

پنج روش جدید برای پاکسازی پوست

این نوع پاک کننده‌ها یک مزیت مهم دیگر هم دارند و آن این است که پس از پاک کردن پوست با آن، نیازی به آبکشی وجود ندارد و برای ساکنین مناطقی که آب لوله کشی آن سنگین و حاوی املاح خشک کننده پوست است بهترین انتخاب به شمار می‌رود. پس از استفاده از آب میسلار خواهید دید که پوست بسیار تمیز  و سبک شده است و روزنه‌های پوستی نیز کاملا پاکسازی شده‌اند، در این مرحله اگر احساس خشکی و کشیدگی در صورت خود داشتید می‌توانید از مرطوب کننده استفاده کنید.

روش دوم: استفاده از بالم پاک کننده پوست

آیا می‌توان با روغن هم پوست را پاکسازی کرد؟ پاسخ مثبت است. بالم‌های پاکسازی از جدیدترین روش‌های پاک کردن پوست هستند که فواید زیادی برای پوست دارند. اگر شما جزو افرادی هستید که به آرایش سنگین عادت دارید و تمیز کردن این آرایش هر شب برای شما به یک دردسر بزرگ تبدیل شده است بالم پاکسازی پوست بهترین انتخاب برای شما است. روش استفاده از این نوع پاک کننده‌ها به این شکل است که ابتدا مقداری از این روغن را با انگشت بردارید و روی صورت خشک خود بزنید و به آرامی ماساژ دهید. این روغن غلظتی شبیه به وازلین دارد اما به خوبی می‌تواند تمام مواد آرایشی روی پوست را شما را در خود حل کرده و پاک کند. در این مرحله با یک دستمال این مواد را از سطح پوست خود بزدایید و با آب ولرم آبکشی کنید. پس از این مرحله خواهید دید که پوستتان کاملا تمیز و نرم شده است و احساس خشکی در آن نخواهید داشت به خصوص اگر این بالم حاوی مواد مغذی مفید برای پوست هم باشد از مزایای آن بهره مند خواهید شد. این روش برای کسانی که پوست خشک و یا حتی چرب دارند بهترین انتخاب است.

پنج روش جدید برای پاکسازی پوست

روش سوم: استفاده از پاک کننده‌های ژله‌ای پوست

این روش شاید جالب‌ترین و مفرح‌ترین روش برای پاکسازی صورت باشد. این پاک کننده‌های ژله‌ای به شکل یک توپ گرد از جنسی شبیه به ژله ساخته شده‌اند که ابتدا سفت هستند و شما باید برای استفاده از آن، آن را در دستان خود بغلتانید تا حالتی خمیری پیدا کند سپس این خمیر را روی صورت خود بمالید و ماساژ دهید. این ماده از ذغال فعال درخت بامبو ساخته شده است که می‌تواند آلودگی ها را از سطح پوست و درون روزنه‌های آن جدا کند. این پاک کننده می‌تواند به عنوان یک درمان موثر برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه هم مورد استفاده قرار گیرد و علاوه بر این می‌تواند ترشح چربی را در سطح پوست کنترل کند بنابراین بهترین روش برای کسانی است که از چربی زیاد پوست خود گله دارند. احتمالا این سوال برای شما پیش آمده که چطور قرار است از این خمیر نگهداری کنید، کافی است پس از استفاده آن را در ظرف مخصوص قرار دهید تا به حالت سفت قبلی خود درآید تا مجددا قابل استفاده شود.

پنج روش جدید برای پاکسازی پوست

روش چهارم: استفاده از شیر برای پاکسازی پوست

خانم‌ها از گذشته‌های دور از شیر برای پاک کردن صورت خود استفاده می‌کرده‌اند اما امروزه این کاربرد، مدرن‌تر شده و کارایی بیشتری پیدا کرده است. شما دیگر لازم نیست از شیر برای این کار استفاده کنید بلکه پاک کننده‌های حاوی شیر هم اثر پاک کنندگی بهتری دارند و هم از بوی ناخوشایند شیر خبری نخواهد بود. شیر به خودی خود خاصیت مرطوب کنندگی دارد و اگر به صورت پاک کننده مورد استفاده قرار بگیرد شما از هر دو خاصیت آن بهره مند خواهید شد. پاک کننده‌های حاوی شیر وقتی روی پوست ماساژ داده می‌شوند بافتی مایع با کف ملایم تولید می‌کنند و مواد آلوده کننده را از سطح پوست پاک می‌کنند و در این مرحله شما می‌توانید پوست خود را آبکشی کنید و در کنار آن از رایحه‌های دلپذیری که این پاک کننده در خود دارد لذت ببرید.

پنج روش جدید برای پاکسازی پوست

روش پنجم: استیک‌های پاک کننده پوست

آخرین نمونه از جدیدترین پاک کننده‌های پوست، پاک کننده‌های استیکی هستند که بهترین انتخاب برای سفر به شمار می‌روند. این پاک کننده‌ها به صورت یک ماده جامد در ظرفی شبیه به رژ لب بسته بندی شده‌اند و هیچ ماده مایع یا روغنی از آن تراوش نمی‌کند که باعث کثیف شدن کیف و چمدان شما شود. این استیک حاوی روغن بابونه و گل همیشه بهار است و بسیار ملایم و تسکین دهنده است. کافی است کمی از این استیک را روی صورت خود بزنید و ماساژ دهید تا کاملا تمیز و پاک شود.

پنج روش جدید برای پاکسازی پوست

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)