شما از چه روشی برای پاک کردن آرایش صورت خود استفاده می‌کنید؟ شوینده‌هایی که کف تولید می‌کنند؟ آب میسلار، ژل، کرم و یا روغن پاکسازی پوست ؟ بله درست است از روغن هم می‌توان برای پاکسازی آرایش و مواد زائد روی پوست استفاده کرد. این کار مزایای زیادی هم نسبت به شوینده‌های معمولی دارد. اما چطور می‌توان از این پاک کننده‌ها استفاده کرد؟ آیا استفاده از آن‌ها برای همه مناسب است؟ آیا امکان دارد روغن پاکسازی پوست باعث مشکلاتی مثل آکنه و بسته شدن روزنه‌های پوستی شود؟ برخی از روغن‌ها ممکن است باعث آکنه شوند که یکی از آن‌ها روغن نارگیل است. به جای روغن نارگیل از چه روغنی می‌توان برای تقویت پوست و مو استفاده کرد؟ در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز پاسخ این سوالات را بخوانید.

روغن پاکسازی پوست و مزایای آن

گزینه‌های متنوعی برای پاک کردن صورت وجود دارد مثل ژل‌ها، دستمال‌های مرطوب آماده و کرم‌های پاک کننده. اصولا هر چیزی که خاصیت کف کنندگی داشته باشد می‌تواند صورت شما را تمیز کند و مواد آرایشی و آلوده کننده را از آن بزداید. اما روغن پاکسازی پوست یا بالم پاک کننده یکی از جدیدترین روش‌های پاکسازی صورت است که اخیرا مورد توجه زیادی قرار گرفته است. علت این محبوبیت مزایایی است که روغن پاکسازی پوست دارد. اگر از پاک کننده‌های کفی استفاده کنید حتما پس از شستن صورت احساس خشکی شدیدی می‌کنید و به مرطوب کننده نیاز پیدا خواهید کرد. روغن پاکسازی پوست چرب و سنگین است و فرمول آن برپایه روغن است و می‌تواند روزنه‌های پوستی را به طور عمیق پاکسازی کند بدون آن که اثر خشک کنندگی هم داشته باشد. علاوه بر این، برخلاف دیگر پاک کننده‌ها، بالم‌های پاک کننده را می‌توان در اطرف چشم هم استفاده کرد چون حاوی روغن‌های مفید و ترکیبات طبیعی است که می‌تواند بدون ایجاد واکنش آلرژیک آرایش چشم را نیز پاک کند. همان طور که می‌دانید چربی در چربی حل می‌شود بنابراین آلودگی‌هایی که از نوع چربی هستند به راحتی در این پاک کننده حل می‌شوند و شما می‌توانید آن‌ها را پاک کنید.

روغن پاکسازی پوست چیست؟

مزیت دیگر روغن پاکسازی پوست این است که به کمک آن به راحتی می‌توان آرایش ضدآب را نیز پاک کرد. شاید فکر کنید چون این پاک کننده نوعی روغن است پس فقط فقط افرادی که پوست خشک دارند می‌توانند از آن استفاده کنند که این تصور کاملا غلط است. بالم پاک کننده با هر نوع پوستی سازگاری دارد و فرقی نمی‌کند پوست شما خشک باشد یا چرب یا حساس، در هر صورت شما می‌توانید از این روغن‌ها استفاده کرده و از مزایای خاص آن بهره‌مند شوید. روش استفاده از این پاک کننده‌ها به این صورت است که مقداری از آن را روی کف دست خود می‌ریزید و با حرکات دورانی آن را روی صورت خود ماساژ می‌دهید. سپس آن را با آب گرم می‌شویید. اگر پوست خشکی دارید می‌توانید فقط از یک دستمال ساده مرطوب برای پاک کردن آن استفاده کنید. اگر پوست شما مستعد آکنه است نگران نباشید، بالم‌های پاک کننده استاندارد از برندهای معتبر حاوی ترکیباتی هستند که نه تنها آرایش و مواد زائد را از صورت شما پاک می‌کنند بلکه اثر نرم کنندگی و ضدجوش هم دارند و دیگر لازم نیست پاک کردن را در دو مرحله انجام دهید. شما تنها با یک بار پاکسازی پوست با این روغن پوستی نرم و شاداب و تمیز خواهید داشت.

آیا روغن نارگیل منجر به ایجاد آکنه می‌شود؟

حتما درباره روغن نارگیل و فواید آن برای پوست و مو بارها شنیده‌اید. این روغن با خاصیت آبرسانی قوی می‌تواند پوست شما را نرم و شاداب کرده و خشکی آن را از بین ببرد. روغن نارگیل سرشار از اسیهای چرب مفید و آنتی‌اکسیدان‌ها است و ماسک روغن نارگیل برای موها اثر رطوبت رسانی قوی دارد و وز موها را به خوبی از بین می‌برد. همچنین از این روغن می‌توان برای تقویت و زیبایی ناخن‌ها هم استفاده کرد و حتی اثر سفیدکنندگی برای دندان‌ها را هم در پی دارد. برای کسانی که مبتلا به دیابت هستند این روغن می‌تواند اثر درمانی و لاغرکنندگی داشته باشد. اگر به بالم پاک کننده هم دسترسی نداشته باشید می‌توانید از روغن نارگیل برای پاک کردن آرایش خود استفاده کنید.

روغن پاکسازی پوست چیست؟

اما بهتر است بدانید که در کنار این مزایا و کاربردهای متنوع این روغن می‌تواند ضررهایی هم داشته باشد. البته هنوز دانشمندان به نتیجه دقیقی نرسیده‌اند ولی از نتایج اولیه این تحقیقات می‌توان دریافت این احتمال وجود دارد روغن نارگیل باعث بسته شدن روزنه‌های پوستی و ایجاد آکنه گردد که این ویژگی حتی فواید آن را تحت الشعاع قرار می‌دهد و باعث می‌شود که گزینه مناسبی برای استفاده روزمره نباشد. طبق آخرین یافته‌ها روغن نارگیل اثر کومدون‌زایی دارد یعنی وقتی آن را روی پوست می‌زنید با چربی و آلودگی پوست و سلول‌های مرده سطح آن ترکیب شده و روزنه‌های پوست شما را می‌بندد، علت آن این است که روغن نارگیل یک روغن غلیظ است که در دمای اتاق جامد است بنابراین در سطح رویی پوست می‌نشیند و آن را مسدود می‌کند. در نتیجه پوست سبوم بیشتری ترشح می‌کند که به آکنه منجر می‌شود. حتی نوع تصفیه شده و خالص این روغن هم اثر کومدون‌زایی دارد و باید با احتیاط استفاده شود.

 البته این مساله برای کسانی که پوست چرب و مستعد آکنه دارند جدی‌تر است و ممکن است کسانی که پوست معمولی یا خشک دارند بتوانند از این روغن استفاده کنند اما اگر پوست چرب دارید بهتر است به دنبال جایگزین دیگری برای روغن نارگیل باشید. بهترین جایگزین‌ها برای روغن نارگیل روغن جوجوبا و روغن آرگان هستند چون رقیق‌تر بوده و در دمای اتاق مایع هستند به همین دلیل اثر کومدون‌زایی ندارند. اما حاوی اسیدهای چرب و مواد مغذی مفیدی برای پوست هستند و در کنار این مزایا خاصیت آبرسانی بالایی هم دارند به همین دلیل بهترین انتخاب برای کسانی هستند که پوست حساس و مستعد به آکنه دارند.

روغن پاکسازی پوست چیست؟

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: PureWow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)