ما هر روز وقت زیادی را صرف رسیدگی به پوست و مو و آرایش می‌کنیم به امید آن که چهره‌ای زیباتر و موهایی شاداب‌تر داشته باشیم اما گاهی یک خطای آرایشی کوچک می‌تواند ما را از هدفمان دور کرده و حتی تاثیری معکوس روی پوست و مو هم داشته باشد. یک خطای آرایشی همیشه قابل پیشگیری است به شرط آن که شما این خطاها را بشناسید و از بروز آن‌ها جلوگیری کنید اما این کار چطور امکان پذیر است؟ آیا این خطاها قابل اصلاح هستند؟ در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز هشت خطای آرایشی رایج را که بیشتر افراد مرتکب می‌شوند و از این طریق ناخواسته به پوست و موی خود صدمه می‌زنند بیان خواهیم کرد و به شما خواهیم گفت که چطور از این خطاها جلوگیری کرده و آن‌ها را اصلاح کنید.

خطاهای آرایشی زمانی رخ می‌دهند که شما درک درستی از فرآیندهای مراقبت پوست و مو نداشته باشید و یا باورهای غلطی را که در میان نسل‌های گذشته رواج داشته را باور کرده باشید و قصد به روز کردن اطلاعات خود را نداشته باشید. در هر صورت این باورهای غلط و خطاهای آرایشی به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهند و تاثیر آن‌ها شاید تنها محدود به خراب شدن آرایش روزمره شما نباشد و در صورت استمرار آن‌ها ممکن است به پوست و موی شما هم صدمات جدی وارد شود. پس لازم است که این خطاهای آرایشی را بشناسید، برای اصلاح آن‌ها اقدام کنید و دیگر آن‌ها را مرتکب نشوید.

خطای آرایشی اول: استفاده از نرم کننده روی تمام مو

بیشتر افراد از نرم کننده مو هم مانند شامپو استفاده می‌کنند، آن را روی موها (معمولا بالای سر) می‌ریزند و پس از ماساژ دادن روی تمام موها و کف سر، آبکشی می‌کنند. اما ترکیبات نرم کننده تفاوت زیادی با شامپو دارد. نرم کننده رطوبت مورد نیاز ساقه مو را تامین می‌کند و از خشک شدن آن پس از شامپو زدن جلوگیری می‌کند. اما میزان رطوبت در تمام طول ساق مو یکسان نیست و نقاط نزیک به کف سر مرطوب‌تر و تازه‌تر از نوک موها هستند و نیاز به نرم کننده ندارند. بنابراین زدن نرم کننده در نقاط نزدیک به کف سر و ریشه مو باعث هدر رفتن آن می‌شود و مهم‌تر از همه این که زدن نرم کننده به نزدیکی ریشه موها، باعث سنگین شدن موها شده و موها چرب و کثیف به نظر خواهند رسید. بهترین راه برای استفاده از نرم کننده این است که مقدار مناسب آن را روی نوک موها بریزید و همزمان با ماساژ دادن به سمت بالا و میانه ساقه مو بمالید تا هم رطوبت موها تامین شود و هم حجم آن‌ها در حد مناسبی باقی بماند.

هشت خطای آرایشی رایج

خطای آرایشی دوم: استفاده از کرم پودر بلافاصله پس از زدن مرطوب کننده

مراحل مراقبت از پوست همیشه قبل از آرایش آغاز می‌شود یعنی شما ابتدا باید پوست خود را پاکسازی کنید، از سرم‌ها و محصولات مراقبتی مورد نیاز دیگر استفاده کنید، مرطوب کننده بزنید و سپس سراغ آرایش بروید. اما اشتباه رایجی که بسیاری از خانم‌ها هنگام گذر از مرحله مراقبت پوست به آرایش مرتکب می‌شوند این است که پس از زدن مرطوب کننده به اندازه کافی صبر نمی‌کنند و بلافاصله سراغ کرم‌های آرایشی و فونداسیون می‌روند. این کار باعث می‌شود که مرطوب کننده به خوبی جذب پوست نشود و فونداسیونی که روی آن می‌زنید ماندگاری و دوام کافی نداشته باشد. در نتیجه پس از مدتی کرم شما کمرنگ شده و پوشش خوبی روی پوست شما نخواهد داشت. کارشناسان توصیه می‌کنند پس از زدن مرطوب کننده حداقل ۳۰ تا ۶۰ ثانیه صبر کنید (بسته به میزان سبکی و غلظت مرطوب کننده) تا به خوبی در پوست شما جذب شود. سپس با یک دستمال، باقیمانده مرطوب کننده را از صورت خود پاک کنید و سراغ کرم‌های آرایشی بروید.

خطای آرایشی سوم: اسپری کردن عطر پس از پوشیدن لباس‌ها

یک خطای آرایشی رایج در استفاده از عطرها، زدن عطر روی لباس است. همان طور که می‌دانید عطرها ترکیباتی روغنی و حل شده در الکل هستند و زمانی که این الکل با بافت پارچه تماس پیدا کند آن را لک می‌کند. عطرها طوری فورموله شده‌اند که در تماس با پوست و حرارت بدن بوی واقعی خود را آزاد کنند و زمانی که شما عطر را روی لباس استفاده می‌کنید بو و رایحه واقعی عاطر استشمام نخواهد شد. بنابراین اگر می‌خواهید لباس‌های شما لک نشود و از طرف دیگر دوست دارید بو و رایحه واقعی عطر خود را حس کنید حتما قبل از لباس پوشیدن عطر بزنید. عطر را روی قسمت‌هایی از پوست بزنید که حرارت و نبض بالایی دارند مثل مچ دست، گردن، پشت لاله گوش و پشت زانو. بهتر است قبل از این کار از یک کرم و لوسیون بدون بو هم استفاده کنید تا ماندگاری عطر بیشتر شود.

هشت خطای آرایشی رایج

خطای آرایشی چهارم: برداشتن ابروها زمانی که خیلی به آینه نزدیک هستید

ابروها معمولا هر هفته یا حداکثر هر دو هفته یک بار به رسیدگی نیاز دارند و شما همیشه نمی‌توانید به سالن‌های زیبایی مراجعه کنید تا چند موی اضافی زیر ابروها را بردارید. بنابراین لازم است که این کار را هر چند وقت یک بار در منزل انجام دهید تا ابروهایی مرتب و تمیز داشته باشید. اما اشتباهی که بسیاری از خانم‌ها هنگام انجام دادن این کار مرتکب می‌شوند این است که در فاصله بسیار نزدیکی از آینه قرار می‌گیرند تا دید خوبی نسبت به تک تک موها داشته باشند. اما این کار باعث می‌شود که دید شما نسبت به فرم کلی ابرو مخدوش شود و پس از برداشتن چند مو متوجه شوید که ابروهای خود را خراب کرده‌اید! برای این کار دچار این خطا نشوید آینه را در محلی روشن نزدیک پنجره قرار دهید و یک قدم عقب بروید، فرم دقیق ابرو را در نظر بگیرید، سپس نزدیک آینه بروید و موی اضافی را بردارید، دوباره یک قدم عقب بروید و همه چیز را بررسی کنید. این کار را آنقدر تکرار کنید تا از تمیز بودن و متقارن بودن ابروهای خود کاملا مطمئن شوید.

خطای آرایشی پنجم: فراموش کردن گردن موقع آرایش و مراقبت پوست

بیشتر افراد مراقبت پوست را تنها محدود به صورت می‌دانند و تصور می‌کنند این قسمت تنها قسمتی است که نیاز به مرطوب کننده، ضدآفتاب، لایه برداری و … دارد. اما پوست گردن نازک‌تر و حساس‌تر از پوست صورت است و زودتر قدرت ارتجاعی خود را از دست داده و چروک‌ها و تغییرات رنگدانه به سراغ آن می‌آیند و با مراقبت نکردن از پوست گردن، این تغییرات خیلی سریع‌تر اتفاق خواهند افتاد. پس لازم است که موقع مراقبت از پوست، پوست گردن را نیز فراموش نکنید و حتما از محصولات مراقبتی مثل مرطوب کننده، سرم، ضدآفتاب و … روی گردن و حتی سینه هم استفاده کنید. البته حتما قبل از استفاده از برخی محصولات مثل رتینول‌ها و اسیدهای آلفاهیدروکسی از عدم حساسیت زایی آن‌ها روی پوست گردن اطمینان حاصل کنید.

هشت خطای آرایشی رایج

خطای آرایشی ششم: استفاده از کرم‌های دور چشم برای از بین بردن پف چشم‌ها

خواب ناکافی یا یک رژیم غذایی غلط که پرنمک باشد باعث پف کردن اطراف چشم می‌شود و استفاده از کرم‌های دور چشم و مرطوب کننده‌ها در این نقاط نه تنها وضعیت را بهتر نمی‌کند بلکه باعث می‌شود چشمان شما بیشتر پف کند. در این شرایط اگر از عدم قرمزی و التهاب و خارش اطراف چشمان خود مطمئن هستید می‌توانید یک کیسه آب یخ تهیه کرده و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آن را روی چشم‌ها قرار دهید. سپس از یک ژل دور چشم سبک که حاوی کافئین باشد استفاده کنید تا این پف از بین برود. اگر ناحیه اطراف چشمان شما علاوه بر پف دچار قرمزی و التهاب هم شده است احتمالا به یک واکنش  آلرژیک مبتلا شده اید و باید عامل ایجاد آلرژی را بشناسید و از آن دوری کنید.

خطای آرایشی هفتم: شستن بیش از حد بدن و مو

بیشتر افراد تصور می‌کنند اگر پوست و موی آن‌ها در حین حمام کردن صدای پاکی ندهد حمام موفقی نداشته‌اند و باید مجددا همه چیز را دوباره بشویند تا از تمیز شدن آن مطمئن شوند. اما واقعیت این است که طولانی شدن حمام و شستن بیش از حد پوست و مو نه تنها فایده‌ای ندارد بلکه با از بین بردن لایه محافظ روی پوست و مو باعث آسیب به آن‌ها نیز خواهد شد. کارشناسان توصیه می‌کنند تا حد ممکن زمان استحمام خود را کوتاه کرده و تا ده دقیقه کاهش دهید. برای شستن بدن و موها نیز به جای آب داغ از آب ولرم استفاده کنید و به جای شوینده‌های قوی و اسکراب نیز از شوینده‌های ملایم و لیف طبیعی استفاده کنید.

هشت خطای آرایشی رایج

خطای آرایشی هشتم: رسیدگی بیش از حد به جوش‌ها و التهابات پوستی

اگر دچار جوش و آکنه پوستی شده‌اید نباید در درمان آن‌ها زیاده روی کنید. بیشتر ژل‌ها و محصولات درمان آکنه حاوی اسیدهایی هستند که اگر بیش از اندازه مورد استفاده قرار گیرند باعث سوختن و ملتهب شدن پوست می‌شوند و پوست دچار قرمزی، پوسته ریزی و عوارض دیگری می‌شود که ممکن است از خود جوش هم بدتر باشد. پس اگر برای درمان جوش به پزشک مراجعه کرده‌اید حتما داروها را مطابق دستور او مصرف کنید و اگر خودتان از کرم‌ها و پمادهای موضعی استفاده می‌کنید طبق دستورات درج شده روی محصول آن‌ها را به کار ببرید تا از عوارض ناشی از استفاده نادرست از آن در امان باشید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه ترفندهای آرایشی و مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)