سوالات مختلفی در دنیای مد و زیبایی وجود دارد که پاسخ آن‌ها منوط به ته رنگ پوست شما است. این که چه رنگ لباسی بپوشید، چه نوع جواهراتی استفاده کنید، موهایتان را چه رنگی رنگ کنید، چه رنگی را برای آرایش صورت به کار ببرید و یا با چه رژ لبی لب‌های خود را آرایش کنید، همه و همه با ته رنگ پوست شما ارتباط تنگاتنگی دارند و تا زمانی که ته رنگ پوست خود را نشناخته باشید قطعا نمی‌توانید پاسخ مناسبی برای این پرسش‌های مهم پیدا کنید و راه را به خطا بروید. علت این که رنگ لباس خاصی به شما نمی‌آید  و یا با زدن رژ لب خاصی رنگ پریده و مات به نظر می‌رسید ریشه در این ته رنگ کذایی دارد. روش‌های مختلفی برای تشخیص ته رنگ پوست وجود دارد که در این مقاله به چهار مورد از معتبرترین آن‌ها اشاره خواهیم نمود.

 ته رنگ پوست شما در واقع مستقل از تیرگی و روشنی پوست است و فرقی نمی‌کند پوست شما روشن، متوسط یا تیره باشد، ته رنگ به رنگ پایه پوست مربوط می‌شود و می‌تواند سرد، گرم و یا خنثی باشد. تشخیص ته رنگ پوست چندان ساده نیست و با یک نگاه نمی‌توان آن را مشاهده کرد پس اگر تاکنون نتوانسته‌اید با آزمون‌های مختلف این تشخیص را انجام دهید و یا به نتایج ضدونقیضی رسیده‌اید نگران نباشید، حتی حرفه‌ای‌ها هم ممکن است در این مورد خطا کنند. در هر صورت اگر می‌خواهید بهترین رنگ‌ها را برای لباس‌های خود انتخاب کنید و آرایش صورت خود را به بهترین شکل انجام دهید لازم است که ته رنگ پوست خود را بشناسید.

پوست خود را با لباس سفید تست کنید

برای انجام این تست لازم است ابتدا آماده شوید. صورت خود را کامل پاک کنید تا هیچ آرایش و کرمی که نتیجه مشاهده را تغییر می‌دهد روی آن وجود نداشته باشد. سپس موهای خود را از پشت محکم ببندید و دم اسبی کنید. با این کار تاثیری را که رنگ موی روی چهره شما دارید حذف می‌کنید و خطای ناشی از آن را به صفر می‌رسانید. حال یک بلوز کاملا سفید خالص و یک بلوز به رنگ شیری روشن بردارید و هر دو را همزمان کنار صورت خود بگیرید. اگر با سفید خالص بهتر و زیباتر به نظر می‌رسید و پوست صورتتان رنگ دلپذیرتری دارد پوست شما گرم است ولی اگر با سفید خالص بیرنگ و مرده به نظر می‌رسید و پوستتان در کنار رنگ شیری خوشرنگ‌تر است احتمالا پوست شما سرد است. اما اگر در هردو رنگ احساس زیبایی دارید پوست شما خنثی است. البته این آزمایش نتیجه قطعی و صددرصدی به شما نمی‌دهد و بهتر است آزمایش‌های بعدی را هم برای گرفتن نتیجه دقیق‌تر امتحان کنید.

به واکنش پوست مقابل تابش خورشید توجه کنید

افراد به طور کلی دو دسته هستند، کسانی که پوستشان مقابل تابش نور خورشید برنزه و تیره‌تر می‌شود و کسانی که به ندرت برنزه می‌شوند و فقط آفتاب سوختگی و قرمزی از تابش خورشید عایدشان می‌شود. بیشتر کسانی که با تابش خورشید برنزه می‌شوند پوست گرمی دارند اما اگر بیشتر مستعد آفتاب سوختگی باشید به احتمال زیاد پوست سردی دارید. البته اگر نمی‌توانید پاسخ قطعی به این سوال بدهید احتمالا پوست شما خنثی است و یا این که باید یک آزمایش دیگر انجام دهید تا به نتیجه قطعی برسید.

برای شناخت ته رنگ پوست از جواهرات کمک بگیرید

طلا یا نقره؟ کدام یک بیشتر شما را به سوی خود جذب می‌کند؟ اگر همیشه طلا و جواهرات زرد رنگ روی پوست شما زیباتر به نظر می‌رسند پس به احتمال زیاد پوست شما ته رنگ گرمی دارد. اما اگر نقره و جواهرات با رنگ نقره‌ای و سفید روی پوست شما درخشش بیشتری دارد پوست شما سرد است. اگر حس می‌کنید هم طلا و هم نقره هردو جلوه خوبی روی پوستتان دارند پس به احتمال زیاد پوست شما خنثی است.

تشخیص ته رنگ پوست

به رگ‌های مچ دست خود توجه کنید

یکی از قدیمی‌ترین و سریع‌ترین روش‌های تشخیص ته رنگ پوست مشاهده رگ‌های روی مچ دست است. این رگ‌ها بیرونی‌ترین رگ‌های بدن و کاملا نزدیک به سطح خارجی پوست هستند در نتیجه بهترین معیار برای تشخیص ته رنگ پوست به شمار می‌روند. برای انجام این آزمایش در نور طبیعی به قسمت داخلی مچ دست خود نگاه کنید. رگ‌های این قسمت چه رنگ‌هایی دارند؟ اگر رنگ رگ‌های شما مایل به سبز و زرد است احتمالا پوست شما ته رنگ گرم دارد اما اگر رنگ‌های مشاهده شده مایل به آبی هستند و حتی رگه‌های بنفش و قرمز مشاهده می‌کنید پس پوست شما سرد است. اگر این تشخیص ساده نیست و هر دو رنگ در کنار هم مشاهده شوند به احتمال زیاد پوست شما خنثی است.

کدام رنگ برای کدام ته رنگ؟

پس از انجام این چهار آزمایش اگر در سه مورد یا چهار مورد به نتیجه یکسانی رسیدید شما موفق شده‌اید ته رنگ پوست خود را بشناسید. مثلا اگر در آزمایش رنگ سفید متوجه شدید که پوستتان سرد است، دریافتید که پوستتان مقابل آفتاب برنزه نمی‌شود، رنگ‌های آبی و بنفش را روی رگ‌های خود مشاهده کردید اما طلای زرد بیشتر به پوستتان می‌آید پس با احتمال فراوان پوست شما ته رنگ سردی دارد. این نتیجه می‌تواند بسیاری از پرسش‌های شما را در زمینه مد و زیبایی پاسخ دهد. مثلا از این به بعد می‌دانید که رنگ‌های سرد و ملایم مثل آبی آسمانی و صورتی بیشتر به شما می‌آید در حالی که رنگ‌های گرم تیره یا متوسط برای رنگ موی شما مناسب‌تر است چون سردی چهره را متعادل‌تر می‌کند.

تشخیص ته رنگ پوست

برای رنگ آرایش هم می‌توانید با در نظر گرفتن تیرگی و روشنی پوست خود تصمیم بگیرید مثلا اگر پوست روشن دارید طیف‌های عاجی و بژ خیلی روشن را برای کرم پودر خود امتحان کنید و سایه‌های ملایم صورتی یا خنثی را به کار ببرید. البته فراموش نکنید که ته رنگ پوست تنها یک معیار برای تشخیص ساده‌تر است که به شما در انتخاب کمک می‌کند و نمی‌تواند باعث محدودیت انتخاب‌های شما شود چون در دنیای مد محدودیتی وجود ندارد. همیشه جایی را برای آزمون و خطا باقی بگذارید و بدانید که گاهی بهترین‌ها را در میان غیرمنتظره‌ترین‌ها می‌توان یافت.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه ترفندهای آرایشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)