رپورتاژ آگهی


هر بیت کوین چند واحد است؟

بسیاری از ارزهای رایج دنیا واحدهای کوچک‌تری دارند که کمک می‌کند حساب کردن مقادیر کم راحت‌تر و ساده‌تر باشد. مثلاً واحد خرد‌تر دلار آمریکا، سنت (Cent) است و هر ۱ دلار، شامل ۱۰۰ سنت می‌شود. بدون وجود واحدهای کوچک‌تر، مبادلات خرد بسیار سخت انجام می‌شوند و در برخی مواقع انجام معامله غیرممکن می‌شود. در دنیای ارزهای دیجیتال نیز همین موضوع وجود دارد و بسیاری از ارزهای دیجیتال دارای واحد‌های اندازه‌گیری خردتر هستند. ارز دیجیتال بیت‌کوین مشهورترین ارز دیجیتال دنیا، واحد شمارش کوچک‌تری به نام «ساتوشی» دارد. ساتوشی کوچک‌ترین واحد قابل‌اندازه‌گیری و قابل معامله در بلاک‌چین بیت‌کوین است. اما هر ساتوشی چقدر ارزش دارد؟ یک بیت‌کوین چند ساتوشی می‌شود؟ این سؤال‌ها ذهن تمام سرمایه‌گذارانی که به‌تازگی قصد ورود به دنیای ارزهای دیجیتال دارند را درگیر می‌کند. در این مطلب با تاریخچه پیدایش ساتوشی آشنا می‌شویم و حساب می‌کنیم که هر ساتوشی چند بیت‌کوین است.

ساتوشی چیست؟

هر بیت کوین چند واحد است؟

به کوچک‌ترین واحد تعریف شده در شبکه بیت‌کوین «ساتوشی» می‌گویند، یعنی هر بیت‌کوین قابلیت تبدیل به ۱۰۰ میلیون جزء را دارد که هر واحد آن یک ساتوشی نام دارد. ارزش هر ساتوشی برابر است با ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت‌کوین است. در نگاه اول ممکن است یک ساتوشی مقدار بسیار کمی به نظر برسد اما این نکته را در نظر بگیرید که با بالارفتن قیمت بیت کوین، خرید همین مقدار کم هم آرزو خواهد بود. اینجاست که ساتوشی به کمک ما می‌آید و امکان خرید این ارز را تا ۸ رقم اعشار برای ما میسر می‌کند. برای خرید بیت کوین تبدیل می‌تواند کار را برای ما آسوده‌تر کند زیرا احراز هویت و ثبت‌نام راحت و آسان است و کارمزد کم و معقولی دارد.

واحد‌های دیگر بیت کوین

باگذشت زمان واحد‌های دیگری برای بیت‌کوین پدید آمدند که در ادامه به طور مختصر به معرفی آنها می‌پردازیم.

  1. ۱ بیت‌کوین BTC: معادل ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ساتوشی
  2. میکرو بیت‌کوین uBTC: معادل ۱۰۰ ساتوشی
  3. میلی بیت‌کوین mBTC: معادل ۱۰۰.۰۰۰ ساتوشی
  4. ساتوشی Satoshi: معادل ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت‌کوین

تاریخچه ساتوشی

نام ساتوشی از خالق مرموز و ناشناس بیت‌کوین «ساتوشی ناکاموتو» گرفته شده‌است. درواقع هویت این فرد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و اصلاً معلوم نیست یک فرد یا یک تیم بیت‌کوین را خلق کرده‌اند. ابتدای عرضه این ارز احساس نیازی برای واحدهای کوچک‌تر نبود، اما با افزایش قیمت آن، تلاش‌ها برای تعریف واحد کوچک‌تر بیت‌کوین آغاز شد.

در ۱۵ نوامبر سال ۲۰۱۵، فردی به نام ریباک (Rebuck) در انجمن بیت‌کوین تاک پیشنهاد کرد که بهتر است واحدی برابر یک‌صدم (۱/۱۰۰) بیت‌کوین وجود داشته باشد و اسم آن ساتوشی گذاشته شود. در آن موقع هیچ‌کسی نه این حرف را پذیرفت و یا رد کرد. نهایت در سال ۲۰۱۱ احساس نیاز به واحدهای کوچک‌تر بیت‌کوین شد و کاربران با این پیشنهاد موافقت کردند. به‌این‌ترتیب ساتوشی به کوچک‌ترین واحدی که می‌تواند روی بلاک‌چین بیت‌کوین ثبت شود تبدیل شد.

برخی از فعلان بازار بر این باورند که ساتوشی می‌تواند جای خود را در میان محاورات عادی باز کند. هر چه‌قدر ارزش بیت‌کوین بالاتر برود، معادل‌سازی دارایی با صفرای بیشتری در اعشار مواجه می‌شود و این موضوع کمی محاسبات را پیچیده می‌کند. به‌عنوان‌مثال یک میز ممکن است ۰.۰۰۰۰۱ بیت‌کوین ارزش داشته باشد که بیان آن کمی دشوار است. اما به‌سادگی می‌توانیم بگوییم که یک میز ۱۰۰۰ ساتوشی می‌ارزد.

چرا واحد ساتوشی آن‌قدر کوچک در نظر گرفته شده‌است؟

معمولاً برای ارزهای رایج واحدهای کوچک در نظر گرفته می‌شود. این موضوع را در مورد دارایی‌های باارزش مانند دلار، طلا و دیگر اقلام وجود دارد. سؤالی که در اینجا مطرح است، چرا واحد ساتوشی (SAT) که یک صد میلیونم بیت‌کوین است، به‌عنوان واحد شمارش این ارز انتخاب شده است؟ برای گرفتن پاسخ این سؤال باید مدل اقتصادی طراحی شده بیت‌کوین را بررسی کنیم. در شبکه بیت‌کوین کل سکه‌هایی که قرار است استخراج شوند محدود هستند و در نهایت این عدد قرار است به ۲۱ میلیون برسد. تولید سکه‌های جدید نیز طی زمان کاهش پیدا می‌کند و هر ۴ سال یکبار پاداش ماینینگ نصف می‌شود. در ابتدا پاداش هر بلوک ۵۰ بیت‌کوین بود اما مقدار فعلی این پاداش برابر ۶.۲۵ بیت‌کوین است. بر اساس همین نکات گفته شده نتیجه می‌گیریم که قیمت بیت‌کوین در طی زمان با افزایش روبه‌رو خواهد بود. به همین دلیل مقدار هر واحد ساتوشی برابر یک صد میلیونم بیت‌کوین انتخاب شده است. چنانچه این مقادیر کوچک وجود نداشت در طول زمان از بیت‌کوین برای انجام هیچ معامله‌ای نمی‌توانستیم استفاده کنیم.

قیمت ساتوشی به دلار چگونه محاسبه می‌شود؟

هر بیت کوین چند واحد است؟

حالا که فهمیدیم ساتوشی چیست و چرا آن‌قدر به واحدهای کوچک تقسیم شده‌است، به سراغ قیمت ساتوشی می‌رویم. برای محاسبه قیمت ساتوشی به دلار، باید «قیمت بیت کوین» را بدانیم. قیمت این رمزارز همیشه در حال نوسان است به همین دلیل قیمت ساتوشی نیز به‌صورت لحظه‌ای محاسبه می‌شود.

فرض می‌کنیم قیمت هر ساتوشی برابر با ۴۰ هزار دلار است و هر بیت‌کوین نیز برابر ۱۰۰ میلیون ساتوشی است. با یک تناسب ساده می‌توانیم قیمت ساتوشی را از تقسیم یک بیت‌کوین به ۱۰۰ میلیون به دست آوریم. اگر ۴۰ هزار را تقسیم بر ۱۰۰ میلیون کنیم، به مقدار ۰.۰۰۰۴ می‌رسیم، بنابراین قیمت هر ساتوشی برابر ۰.۰۴ سنت است.

قیمت ساتوشی به تومان چگونه محاسبه می‌شود؟

پس از بررسی اینکه هر بیت کوین چند ساتوشی می‌شود به این نتیجه رسیدیم که برای محاسبه قیمت ساتوشی به دلار چه ارزیابی‌ را باید انجام دهیم. حالا برای تبدیل قیمت هر ساتوشی از دلار به تومان باید نسبت بین این دو واحد پولی را در قیمت لحاظ کنیم. در مثال قبل دیدیم که قیمت هر بیت‌کوین برابر ۰.۰۴ سنت شد. با فرض اینکه قیمت هر دلار در بازار ۳۰ هزار تومان باشد، با استفاده از یک نسبت ساده قیمت هر ساتوشی به تومان را محاسبه می‌کنیم. با فرض اینکه هر واحد بیت‌کوین ۴۰ هزار دلار باشد و هر دلار ۳۰ هزار تومان، قیمت هر ساتوشی ۱۲ هزار تومان است.

تبدیل ساتوشی به دلار با کمک ماشین‌حساب

برای محاسبه قیمت ساتوشی به دلار باید قیمت لحظه‌ای بیت‌کوین را بدانیم سپس آن را به ۱۰۰ میلیون تقسیم کنیم. پلتفرم‌های آنلاینی وجود دارند که این دوکار را به‌صورت هم‌زمان برای ما انجام می‌دهند. سایت «btcsatoshi» از جمله این پلتفرم‌ها است و می‌توانیم مقدار دلاری هر ساتوشی را محاسبه کنیم. با واردکردن مقدار دلار موردنظر، معادل ساتوشی را می‌توانیم به دست آوریم. علاوه بر دلار آمریکا، امکان تبدیل ساتوشی به ارزهای فیات مانند یورو، پوند و دلار کانادا وجود دارد.

گفتار پایانی

تمام آن چیزی که سبب ایجاد و شکل‌گیری ساتوشی شده‌است، ارزشمندی هر واحد ارز دیجیتال بیت‌کوین است. در حقیقت سرمایه‌گذاران و طرف‌داران این رمزارز، باتوجه‌به ارزش روزافزون آن تصمیم به خلق واحد کوچک‌تر به نام «ساتوشی» را گرفتند. با استفاده از این واحد خرد‌تر، محاسبات و نقل و انتقالات این رمزارز آسان‌تر انجام می‌شود. این نام از خالق پروتکل بلاک‌چین و ارز بیت‌کوین به نام «ساتوشی ناکاموتو» گرفته شده است. همین مسئله باعث شده تا بسیاری از افراد به ساتوشی به چشم یک سرمایه‌گذاری بلندمدت نگاه کنند. اما باید توجه داشته باشیم که بازار ارزهای دیجیتال غیرقابل‌پیش‌بینی است یعنی هر اتفاقی می‌تواند در این بازار رخ بدهد. بهتر است قبل از شروع سرمایه‌گذاری، به فکر یادگیری و آموزش تکنیک‌های معامله‌گری در ارز دیجیتال باشیم. در انتخاب صرافی جهت خرید ساتوشی باید وسواس زیادی به خرج دهیم زیرا یکی از مؤلفه‌های مهم در بازار کریپتو است. صرافی که انتخاب می‌کنیم باید از هر نظر قابل‌اعتماد باشد و سرمایه ما در امنیت باشد.