پیاده‌روی، ورزش، رفتن به باشگاه و هر نوع فعالیت بدنی یک کار مفید در جهت افزایش سلامتی روحی و جسمی شماست. لباس‌های ورزشی پوشش ضروری برای این فعالیت‌های بدنی است و مراقبت درست از این لباس‌ها باعث دوام بیشتر و طول عمر این لباس‌ها می‌شود. لباس ورزشی باکیفیت قیمت بالایی دارد و افزایش عمر آن به کاهش هزینه‌های شما کمک قابل توجهی خواهد کرد. در این مقاله نکات مهمی را برای نگهداری و مراقبت صحیح از لباس‌های ورزشی برای شما بیان کرده‌ایم.

تکنولوژی تولید لباس‌های ورزشی در حال پیشرفت است و همه ساله شاهد معرفی لباس‌های جدید با کیفیت‌های بالاتر و قابلیت‌های بیشتری هستیم. اما این پیشرفت‌ها چیزی از مسئولیت ما در قبال نگهداری از لباس‌های ورزشی کم نمی‌کند و ضروری است که نکات خاصی را در نگدهاری و مراقبت از این لباس‌ها در نظر بگیریم. این نکات به نحوه استفاده، شستشو و نگهداری لباس‌ها مرتبط است.

نگهداری درست از لباس‌های ورزشی

نکته مهم در مراقبت از لباس‌های ورزشی این است که به محض کثیف شدن باید شسته شوند. به محض این که ورزش و پیاده‌روی شما تمام شد لباس‌های ورزشی خود را که خیس عرق شده است درآورید و از رخت‌آویز آویزان کنید تا خشک شوند. هرگز اجازه ندهید این لباس‌ها در عرق غوطه ور شوند و بو بگیرند و بالافاصله آن‌ها را در معرض هوا قرار دهید تا عرق روی آن خشک شود. اگر لباس ورزشی خیس عرق را داخل ساک ورزشی خود بگذارید و مدت طولانی داخل آن نگه دارید بوی عرق به سختی از بین خواهد رفت، بلافاصله پس از رسیدن به منزل لباس‌ها را در معرض جریان هوا قرار دهید تا بو نگیرند.

لباس‌های ورزشی, لباس ورزشی, شستشوی لباس, پیاده‌روی, باشگاه

شستشوی لباس‌های ورزشی

پس از این عرق رو لباس‌ها خشک شد داخل یک ظرف را با ۴ واحد آب و یک واحد سرکه پر کنید و لباس‌های ورزشی را داخل آن غوطه ور کنید و به مت ۲۰ دقیقه بگذارید به همان حال باقی بماند. این کار همه باکتری‌ها و بوی نامطبوع روی لباس را از بین خواهد برد. سپس نوبت به شستشوی لباس‌ها می رسد:

  •  لباس‌ها را بر اساس رنگ جدا کنید، سفیدها را باهم، مشکی‌ها را با هم و رنگی‌ها را با هم بشویید تا لباس‌ها به یکدیگر رنگ پس ندهند.
  • حوله ورزشی را حتما جدا از بقیه لباس‌های ورزشی بشویید چون پرزهای حوله ممکن است به زیپ و یراق آلات لباس‌های ورزشی گیر کند و آسیب ببیند.
  • توصیه می‌شود هنگام شستشو لباس‌ها را پشت و رو کنید چون هم بیشتر کثیفی‌ها در رویه داخلی لباس هستند و هم به رنگ و بافت لباس آسیب کمتری وارد می‌شود.
  • در شستشوی لباس‌های ورزشی از هیچ نوع سفیدکننده و نرم‌کننده استفاده نکنید.
  • از پودر رختشویی ملایم برای شستن این لباس‌ها استفاده کنید و مقدار آن را کم و به اندازه استفاده کنید.
  • توصیه می‌شود لباس‌های ورزشی با دست شسته شوند ولی اگر از ماشین لباسشویی استفاده می‌کنید بهتر است آن را با دور کند و برنامه شستشوی ملایم به کار ببرید.
  • لباس‌‌های ورزشی را با آب سرد یا ولرم بشویید، آب داغ به بافت پارچه آسیب می‌رساند.

نکات مهم در نگهداری و مراقبت صحیح از لباس‌های ورزشی و باشگاه

خشک کردن لباس‌های ورزشی

مهم‌ترین توصیه برای خشک کردن این لباس‌ها استفاده نکردن از خشک کن ماشین لباس‌شویی است. لباس‌ها را به روش سنتی از بند رخت آویزان کنید تا به صورت طبیعی در مقابل آفتاب خشک شوند. این لباس‌ها به اتو نیاز ندارند و به هر شکلی می‌توانید آن‌ها را تا کرده و در کمد قرار دهید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز، شاخه مراقبت از لباس دنبال کنید.

منبع: WhoWhatWear  (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)