رپورتاژ آگهی


آیا میدانید مکمل bcaa چیست؟ آیا تابه‌حال از این مکمل استفاده کرده‌اید؟ اگر شما یا یکی از اطرافیانتان قصد کاهش وزن کرده باشید احتمالاً نام مکمل bcaa را شنیده‌اید. اگر با ویژگی‌ها و فواید این مکمل آشنا شوید حتماً برای خرید و استفاده از آن اقدام خواهید کرد.

نقش مکمل bcaa در عضله سازی چقدر است؟

آمینواسید شاخه‌دار (bcaa) چیست؟

بسیاری از ما برای رسیدن به اهداف جسمی خود از نوعی مکمل استفاده می‌کنیم. برای داشتن عضلات بزرگ‌تر به سمت استفاده از پروتئین آب‌پنیر (وی پروتئین) می‌رویم، برای بهبود سلامت قلب و عروق روغن ماهی مصرف می‌کنیم و برای افزایش هوشیاری و تمرکز قهوه (کافئین) می‌خوریم. اما برای عضله سازی چطور؟

bcaa مخفف «Branched Chain Amino Acids» به معنای آمینواسیدهای شاخه‌دار است. آمینواسیدها اجزای تشکیل‌دهنده پروتئین هستند. درمجموع ۹ آمینواسید ضروری در بدن وجود دارد، اما یک آمینواسید سه‌گانه کلیدی داریم که به عضله سازی کمک می‌کند: این سه‌گانه از لوسین، ایزولوسین و والین تشکیل شده است.

از این سه آمینواسید، لوسین نیروگاه عضلانی و منبع انرژی است. برای بهره‌مندی از حداکثر فواید لوسین باید ۲ تا ۳ گرم و حداقل ۳ بار در طول روز از مکمل bcaa استفاده کنید. ۲ تا ۳ گرم لوسین را می‌توانید از ۱ قاشق پروتئین آب‌پنیر (که حدود ۲۵ درصد از آن‌ها از bcaa است)، ۱ فنجان پنیر کاتیج یا ۸۵ گرم سینه مرغ دریافت کنید. در حقیقت هر نوع پروتئین حیوانی لوسین، ایزولوسین و والین دارد.

آیا bcaa به ساخت عضله کمک می‌کند؟

دکتر استوارت فیلیپس از دانشگاه مک مستر کانادا می‌گوید: «اگر به میزان کافی پروتئین مصرف کنید، دیگر نیازی به مکمل bcaa نخواهید داشت و فقط پول خود را هدر می‌دهید.» البته این حرف کاملاً صحیح است، اما مسئله این است که تقریباً هیچ‌کدام از ما به میزان کافی پروتئین دریافت نمی‌کنیم. به همین دلیل بهتر است که از مکمل‌های bcaa استفاده کنیم.

مثلاً اگر گیاهخوار هستید و بنابراین نمی‌توانید تمام آمینواسیدهای ضروری بدن را دریافت کنید یا فقط یک وعده پروتئین می‌خورید مصرف مکمل bcaa می‌تواند به شما کمک کند تا یک منبع پروتئین کامل داشته باشید.

مایک روسل یک مشاور تغذیه است که می‌گوید: «ما پروتئین را از مواد غذایی مانند پروتئین آب‌پنیر (وی پروتئین)، تخم‌مرغ، گوشت گاو، ماهی و مرغ دریافت می‌کنیم.»

البته افرادی که به‌طور حرفه‌ای ورزش می‌کنند مطمئناً به میزان بیشتری پروتئین نیاز دارند که می‌توانند آن را از مکمل‌های bcaa به دست بیاورند.

این‌گونه نیست که مصرف زیاد مکمل‌های bcaa به شما آسیب برسانند. آمینواسیدهای موجود در این مکمل به شما در عضله سازی کمک می‌کنند، اما نباید فکر کنید که مصرف بیش‌ازاندازه این مکمل می‌تواند سرعت عضله سازی را در بدن شما افزایش دهد.

شما می‌توانید با مصرف bcaa توده عضلانی بدون چربی خود را در طی رژیم غذایی حفظ کنید. زمانی که می‌خواهید لاغر شوید، اما عضلات خود ا از دست ندهید می‌توانید از مکمل‌های bcaa استفاده کنید.

اگر در رژیم غذایی روزانه خود به اندازه کافی پروتئین دریافت نمی‌کنید، باید مصرف مکمل‌های bcaa را آغاز کنید.

نقش مکمل bcaa در عضله سازی چقدر است؟

مکمل bcaa چگونه باعث ساخت عضله می‌شود؟

مکمل‌های bcaa اخیراً در صنعت تناسب‌اندام بسیار محبوب شده‌اند. این مکمل‌ها معمولاً به‌عنوان یک پودر یا قرص در بازار موجود هستند. بسیاری از ورزشکاران قبل و بعد از تمرین از این مکمل‌ها برای عضله سازی، بهبود ریکاوری و جلوگیری از خستگی استفاده می‌کنند.

bcaa مکمل مناسبی برای افرادی به‌حساب می‌آید که به دنبال افزایش حجم عضلات خود هستند، اما بیشتر افرادی از آن استفاده می‌کنند که می‌خواهند چربی‌های خود را بدون از دست دادن عضله آب کنند.

وقتی در حال کاهش وزن هستید، بدن شما در حالت کاتابولیک (سوخت‌وساز) قرار می‌گیرد. این یعنی بدن شما به‌جای ساختن عضله بافت چربی، مقداری ماهیچه و … را از بین می‌برد.

از دست دادن عضله هنگام دوره کات کردن اتفاق می‌افتد، زیرا بدن ترجیح می‌دهد از اسیدهای آمینه استفاده کند. به همین دلیل شما منبع عضله سازی یعنی پروتئین خود را از دست می‌دهید.

برای عضله سازی، سرعت سنتز پروتئین بدن شما باید بیشتر از سرعت تجزیه پروتئین باشد. وقتی برعکس باشد، عضلات شما از دست می‌روند. مکمل bcaa با افزایش تولید پروتئین از این اتفاق جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود که عضلات خود را از دست ندهید.

bcaa سرعت سنتز پروتئین را افزایش می‌دهد.

bcaa (مانند لوسین) سنتز پروتئین را تحریک می‌کنند، زیرا قبلاً به آمینواسیدهای ضروری که بدن برای انجام واکنش به آن نیاز دارد تجزیه شده‌اند. بنابراین سرعت سنتز پروتئین افزایش می‌یابد. این ویژگی به حداکثر رساندن بازیابی عضلات و ترمیم آن‌ها کمک می‌کند.

bcaa میزان تجزیه پروتئین را کاهش می‌دهد.

در هنگام تمرین سیگنال‌هایی به مغز ارسال می‌شوند که دستور تجزیه پروتئین را می‌دهند. bcaa از ارسال این سیگنال‌ها به مغز جلوگیری کرده و تجزیه پروتئین را در بدن کاهش می‌دهد.

فواید مکمل bcaa

مکمل‌های bcaa فواید زیادی برای بدن به‌خصوص در ورزشکاران دارند. البته اصلی‌ترین نقش این مکمل در عضله سازی است، اما در اینجا به تعدادی از مزایای آن اشاره می‌کنیم:

عضله سازی

چندین مطالعه نشان می‌دهند که مکمل‌های bcaa می‌توانند توده عضلانی و قدرت را در طول تمرین افزایش دهند. این مکمل‌ها نسبت به دریافت این مواد مغذی از منابع غذایی برتری دارند.

ریکاوری عضلات

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که bcaa درد را کاهش می‌دهد و به بهبودی پس از ورزش کمک می‌کند. این اثر به‌خصوص بعد از استفاده از مکمل‌های bcaa مشهود خواهد بود.

بهبود سیروز کبدی

bcaa معمولاً در افراد مبتلابه سیروز کبدی پایین است و مصرف مکمل bcaa می‌تواند به این افراد کمک کند. سیروز کبدی باعث از بین رفتن عضلات در افراد می‌شود و بافت ماهیچه‌ها را تجزیه می‌کند. مکمل bcaa با کمک به افزایش ساخت پروتئین در بدن از تحلیل رفتن ماهیچه‌ها و عضلات پیشگیری می‌کند.

بهبود دیسکینزی تأخیری

افرادی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند ممکن است به بیماری به نام دیسکینزی تأخیری مبتلا شوند. این بیماری باعث حرکات کنترل نشده می‌شود. برخی از داروهای ضد روان‌پریشی و برخی از داروهای ضد تهوع می‌توانند چنین وضعیتی را ایجاد کنند. برخی شواهد نشان می‌دهند که مکمل‌های bcaa می‌توانند این علائم را کاهش دهند.

نقش مکمل bcaa در عضله سازی چقدر است؟

بهترین مکمل‌های bcaa برای عضله سازی

اگر می‌خواهید از مکمل‌های bcaa استفاده کنید و از فواید آن‌ها بهره‌مند شوید باید بهترین مکمل‌های bcaa را بشناسید. در اینجا تعدادی از این مکمل‌ها را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید از آن‌ها برای عضله سازی، کاهش وزن و … استفاده کنید.

مکمل بی سی اِی اِی ۵۰۰۰ دوبیس

مکمل بی سی ای ای به صورت پودر است و از تجزیه عضلات جلوگیری می‌کند. این مکمل با تولید پروتئین به تأمین انرژی در ورزش‌های استقامتی کمک می‌کند. مکمل بی سی ای ای ۵۰۰۰ دوبیس یک مکمل عالی برای عضله سازی است.

مکمل بی سی ای ای ال اس پی

مکمل بی سی ای ای ال اس پی هم به شکل پودر است. ازآنجایی‌که این مکمل طعم دارد به‌راحتی می‌توانید آن را با آب یا هر نوشیدنی دیگر میل کنید. این مکمل به‌سرعت جذب بدن شده و تأثیر سریعی بر روی عملکرد بدن در حین تمرینات سخت دارد. این مکمل از آمینواسیدهای ال لوسین، ال ایزولوسین و ال والین تشکیل شده و برای بهبود عضله سازی و روند ریکاوری کاربرد دارد.

مکمل بی سی ای ای ویثر

مکمل بی سی ای ای ویثر به شکل قرص است. این مکمل از آمینواسیدهای ال لوسین، ال ایزولوسین و ال والین تشکیل شده و به ساخت عضلات کمک می‌کند. این مکمل باعث افزایش سنتز پروتئین در بدن می‌شود.