رپورتاژ آگهی


دو مکان دیدنی شمال ایران که باید ببینید!

شمال ایران با وجود ساحل دریا، جنگل‌های هیرکانی با درختان سر به فلک کشیده و کوه‌های پوشیده از درخت یکی از بهترین نقاط ایران برای سفری آرامش‌بخش در دامان طبیعت است. اما در خطه شمال ایران شهرها و جاذبه‌های طبیعی مختلفی وجود دارد و به همین دلیل پیش از سفر باید بدانید زیباترین جای شمال کجاست و قصد دارید به کجا سفر کنید. در این مطلب قصد داریم تا دو نمونه از بهترین جاهای دیدنی شمال ایران را معرفی کنیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

سی دشت ؛ منطقه ییلاقی زیبا در استان گیلان

منطقه ییلاقی سی دشت یکی از جاهای دیدنی شمال ایران و از توابع شهرستان رودبار در استان گیلان است. این منطقه در دامنه قله درفک قرار گرفته و دارای ارتفاع ۱۰۰۸ متر است. طبیعت بکر و زیبای ییلاق سی دشت با وجود درختان و گونه‌های گیاهی مختلف گردشگران زیادی را جذب می‌کند.

از جاذبه‌های دیدنی این منطقه می‌توان به قله درفک، غار دربند رشی، تپه مارلیک، روستای چیچال و درخت کهنسال کوف‌دار اشاره کرد. عمده درختان این منطقه از گونه‌های راش، بلوط، فندوق، سیب و گردو هستند.

مسیر دسترسی به سی دشت

دو مکان دیدنی شمال ایران که باید ببینید!

فاصله رشت تا سی دشت در حدود ۷۴ کیلومتر است که در حدود ۴۵ دقیقه زمان می‌برد تا از رشت به ییلاق سی دشت برسید. مسیر رشت تا این ییلاق جاده‌ای بسیار زیبا و سرسبز است که قطعا از تماشای آن لذت می‌برید. پس از خارج شدن از رشت باید از امامزاده ابراهیم و رستم آباد عبور کنید. مسیر خود را به سمت توتکابن ادامه دهید تا پس از گذر از دفراز، پلنگ‌دره و روستای رشی به ییلاق سی دشت برسید.

آب‌وهوای سی دشت و بهترین زمان سفر

سی دشت منطقه‌ای مرتفع است که در زمستان‌ها هوای بسیار سردی داشته و مناسب سفر نیست. در فصل پاییز نیز بارندگی‌های فراوانی در ارتفاعات این منطقه روی می‌دهد که امکان سفر را سلب می‌کند. بهار و تابستان همزمان با رویش مجدد گیاهان و درختان، بهترین زمان سفر به ییلاق سی دشت است. اگر در طول روزهای تابستانی از گرمای هوای شهرها خسته شده‌اید، به ییلاق سی دشت سفر کنید تا از آب‌وهوای معتدل آنجا لذت ببرید.

جنگل دالخانی رامسر ؛ بهشت زیبای زمینی

در پاسخ به این سوال که زیباترین جای شمال کجاست می‌توان جنگل دالخانی را معرفی کرد. این جنگل در حدود ۶۰۰ هزار متر مربع وسعت دارد که از جاده کتالم-هریس (جاده میرزا کوچک خان) آغاز شده و به مناطق ییلاقی جنت رودبار و روستای گَرسِماسَر منتهی می‌شود.

هر آنچه را که در سفر به شمال به دنبال آن هستید، در این جنگل زیبا مشاهده خواهید کرد. از جذابیت‌های جنگل دالخانی می‌توان به وجود دریاچه‌ای زیبا در دل جنگل، آبشار، رودخانه و دریایی از ابر و مه اشاره کرد. اگر به کوهنوری نیز علاقه‌مند هستید، می‌توانید در مناطق مرتفع‌تر این جنگل کوهنوردی کنید.

مسیر دسترسی به جنگل دالخانی

دو مکان دیدنی شمال ایران که باید ببینید!

برای سفر به شهر رامسر می‌توانید از اتوبوس یا هواپیما استفاده کنید. اما اگر مایل به سفر با قطار هستید، باید به ایستگاه قائم شهر بروید و از آنجا با اتوبوس ۴ ساعت در راه باشید تا به رامسر برسید؛ چراکه رامسر فاقد خطوط ریلی است. مسیر رسیدن به جنگل دالخانی جاده رامسر- تنکابن است که باید تا سه‌راهی جنت رودبار به مسیر خود ادامه دهید. در این سه‌راهی نیز به سمت راست بپیچید تا به روستای جنت رودبار برسید. دقت داشته باشید که فاصله رامسر تا جنگل دالخانی تنها ۲۵ کیلومتر بوده و در مدت زمان نیم ساعت به جنگل خواهید رسید.

آب‌وهوای سی دشت و بهترین زمان سفر

در طول سال دمای هوا در جنگل دالخانی یکسان نخواهد بود و حتی نمی‌توان فصل یا ماه خاصی را برای سفر پیشنهاد کرد. همزمان با آغاز بهار و نو شدن طبیعت و هوای معتدل، زمانی مناسب برای قدم زدن در این جنگل و تنفس هوای پاک آن است. در فصل تابستان نیز در جنگل دالخانی مناظر بی‌نظیری ایجاد می‌شود که شبیه آن را هیچ‌کجا ندیده‌اید. برای سفر به این جنگل زیبا، فصل هزار رنگ پاییز نیز انتخاب بسیار مناسبی است و حتی در زمستان نیز می‌توان از مناظر برفی آن لذت برد.

برای سفر به شمال ایران نگران اقامتگاه نباشید!

در این مطلب دو نمونه از جاهای دیدنی شمال ایران را معرفی کردیم تا برای سفر به این خطه سرسبز و زیبا دچار سردرگمی نشوید. یکی از نکات مهم پیش از سفر، هتل یا اقامتگاه در شهر مقصد است. برای سفر به شمال و یا حتی مکان‌های تفریحی نزدیک به تهران مانند ویلا اجاره ای کردان بهتر است تا پیش از سفر اقدام به رزرو هتل و اقامتگاه بکنید.