شما مرتبا با احتیاط فوق العاده تا دوبرابر (و حتی سه برابر) وسایلی را که استفاده می‌کنید، تمیز می‌کنید اما مواد سمی و خطرناک خاصی هم وجود دارد که نمی‌توانید از آنها اجتناب کنید. اما چطور چنین چیزی ممکن است؟ خب آنها در بسیاری از محصولاتی وجود دارند که شما هرگز متوجه نمی‌شوید و مرتبا هم از آنها استفاده می‌کنید. این مواد سمی در اغلب موادی که استفاده می‌کنید وجود دارد از رسید خرید تا مواد بهداشتی مورد علاقه‌تان.

مواد سمی و خطرناک موجود در رسید خریدمواد سمی و خطرناک در رسید خرید

اگر چه طبق معمول پس از خرید کردن از فروشگاه و دریافت رسید خرید، بلافاصله آن را در کیف و یا جیب خود می‌اندازید، اما دکتر ویل بلوزیویچ متخصص گوارش در مورد تماس داشتن با کاغذ خرید هشدار می‌دهد. وی توضیح می‌دهد که بسیاری از کپی‌ها بر روی کاغذ حرارتی چاپ شده‌اند به این معنی که آنها با یک پوشش نازک از پودر که رنگ مورد نیاز برای این نوع کاغذ را تولید می‌کنند، پوشانده می‌شوند. این پودر حاوی BPA، یک ماده شیمیایی تخریب کننده غدد درون ریز است که با سرطان سینه، دیابت و اختلالات هورمونی در کودکان مرتبط است.

وی ادامه داد: بسیاری از تحقیقات نشان داده‌اند که BPA از طریق پوست جذب می‌شود و لازم است که ارتباط پوست شما با این ماده شیمیایی محدود شود. اگر به رسید خرید نیاز ندارید از صندوقدار درخواست کنید در صورت امکان آن را چاپ نکند. اگر به آن نیاز دارید، لطفا آن را در کیسه قرار دهید، رسید را با اقلام غذایی یکجا قرار ندهید به ویژه موادی که به صورت خام مصرف می‌شوند. نهایتا پس از دست زدن به هر گونه رسید، حتما دست‌های خود را بشویید.

اسپری حشره کش و مواد ضدعفونی کنندهمواد سمی و خطرناک

حشره کش‌ها اگر چه شما را از نیش زدن توسط حشرات ایمن می‌دارند اما دکتر الکسا گافنی آدامز، متخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید: برخی از مواد تشکیل دهنده اسپری‌های حشرات ممکن است باعث تعجب شما شوند به ویژه ارگانوفسفرهای موجود در حشره‌کش‌ها، علف کش‌ها، عوامل اعصاب و عوامل شیمیایی. آنها به عنوان پلاستیسایزر نیز شناخته می‌شوند که همچون مواد قبلی جزو مواد سمی و خطرناک هستند.

این ترکیبات به راحتی از طریق پوست جذب و استنشاق می‌شوند. آنها به وسیله از بین بردن انتقال دهنده‌های عصبی لازم برای عملکرد مناسب بدن، حشرات و انسان را مسموم می‌کنند. آنها می‌توانند بر تنفس و عملکرد عضلات تاثیر بگذارند و می‌توانند موجب فروپاشی قلب و عروق در صورت استفاده در مقادیر زیاد، شوند. مواجهه طولانی مدت با آنها مثلا در مزارع با بیماری قلبی و ریوی، اختلالات حافظه، رفلکس‌های ضعیف یا تاخیر و به همان میزان با سرطان مرتبط است.

مواد سمی و خطرناک پودرهای شویندهمواد سمی و خطرناک

به گفته دکتر ماسکفیا الام، شما ممکن است تعجب کنید اگر بفهمید که شستن لباس ممکن است کاری خطرناک برای سلامتی شما باشد. بسیاری از پودرهای رختشویی علاوه بر اینکه سرشار از مواد شیمیایی مضر هستند، دارای فنول هستند که می‌تواند به آسانی از طریق پوست جذب شود و موجب اختلال کبدی و کلیوی شود. اگر به پودر شوینده خود مشکوک هستید به دنبال یک برند لباسشویی مخصوص افراد مبتلا به اگزما باشید، به خصوص اگر آلرژی، اگزما یا حساسیت پوستی دارید.

مواد ضد حریقمواد سمی و خطرناک

یک نگاهی به اطراف خانه بکنید، به لباس و مبلمان خود توجه کنید. باور کنید یا نه اما لباس شما و مبلمان ممکن است همان مواد سمی و خطرناک را که روی نیمکت شماست، همراه داشته باشد. به گفته دکتر بلوزیویچ مواد ضد حریق که قرار است ما را از آتش در امان نگه دارند در واقع با اختلالات بدن، ناباروری و سرطان مرتبط هستند. وی گفت: این مواد در اغلب لباسهای نوزادان و صندلی‌های فوم در مبل و صندلی، صندلی ماشین کودکان، بالش‌های بیمارستان‌ها و محصولات نساجی یافت می‌شوند.

برای جلوگیری از تماس با مواد ضد حریق، مطمئن شوید که فقط لباس‌های پارچه‌ای طبیعی، مخصوصا برای کودکان و نوزادان خریداری می‌کنید. بلوزویچ توصیه می‌کند که اگر در حال ارتقا ظاهر اتاق نشمین هستید، تنها از محصولات جدیدی که حاوی فوم هستند انتخاب کنید، چون اغلب مبلمان ساخته شده در ایالات متحده از سال ۲۰۰۵ حاوی مواد ضد حریق نیستند.

مواد سمی و خطرناک در ماهیتابه نچسبمواد سمی و خطرناک

اگر نیاز دارید که بعضی از دستورالعمل‌های جالب آشپزی را برای خانواده‌تان بکار ببرید ممکن است بخواهید از ظروف نچسب یا ظروف غذای کاسرول استفاده کنید. با این حال دکتر آدام گروسپر توضیح می‌دهد که این ‌پوشش‌های نچسب به هنگامی که بیش از حد گرم شوند، ممکن است ذوب شوند که ماده سمی و خطرناک آلومینیوم را آزاد می‌کند که به هنگامی که هضم شود، فوق العاده ناسالم است. آلومینیوم وارد شده به بدن با بیماری آلزایمر و چندین سرطان دیگر مرتبط است. اگر در حال استفاده از ظروف نچسب هستید وقت آن رسیده است که آنها را عوض کنید و با اقلام دیگر جایگزین کنید.

مواد شیمیایی خطرناک در ضد عرق‌ها  مواد سمی و خطرناک

به نظر شما در چه چیز دیگری می‌توانید ماده سمی آلومینیوم را پیدا کنید؟ این ماده در آن مام استیکی است که روزانه در زیر بغل خود می‌زنید. اگر چه این مام استیک باعث می‌شود که شما احساس خوبی داشته باشید و به راحتی و با خیال راحت و بدون خجالت کشیدن از بوی بد بدن خود می‌توانید موقع تمرین حسابی چربی بسوزانید اما دکتر گروپر می‌گوید بسیاری از محصولات ضد عرق از آلومینیوم برای بستن منافذ پوست و جلوگیری از تعریق زیاد، استفاده می‌کنند. از آنجایی که جذب آلومینیوم با سرطان پروستات و سینه مرتبط است، دکتر گروپر توصیه می‌کند که به جای آن از یک ضد عرق طبیعی استفاده کنید.

مواد سمی و خطرناک در عطرهامواد سمی و خطرناک

اگر چه آنها ممکن است بوی خوبی را برای شما به ارمغان بیاورند اما دکتر آلام می‌گوید: برخی عطرها یا اسپری‌ها حاوی مواد سمی و خطرناک هستند که می‌توانند سطوح مخاطی ظریف دستگاه تنفسی ما را آسیب می‌رسانند. به عبارت دیگر شما ممکن است سرفه و عطسه شدیدی کنید. و حتی اگر به آنها آسیب نرسد اغلب افراد علاوه بر سرفه ناشی از این مواد، دچار سردرد هم می‌شوند.

مواد سمی و خطرناک خوشبوکننده‌های هوامواد سمی و خطرناک

 ممکن است که برای حمام خود از این خوشبوکننده‌های جامد استفاده کنید اما استنشاق این مواد شیمیایی برای تمامی افراد خانواده شما مضر است. دکتر آلام توضیح می‌دهد که عطرهای مصنوعی که به خوشبوکننده‌های هوا اضافه می‌شوند علائم مشابهی را ایجاد می‌کنند حتی ممکن است چشم‌ها را تحریک کنند و باعث التهاب شوندو استنشاق مرتب فتالات می‌تواند باعث آسم شود و به ریه‌ها آسیب برساند.

مواد سمی و خطرناک در ضد عفونی کننده دست و صابون ضد باکتریمواد سمی و خطرناک

شما ممکن است فکر کنید که با استفاده از این مواد به سلامت خودتان کمک می‌کنید و از سرماخوردگی پیشگیری می‌کنید اما این محصولات در بلند مدت می‌توانند آسیب بیشتری نسبت به فوایدشان برسانند. ترکیب تریکلوسان در بیش از ۷۵ درصد از ضدعفونی کننده‌های دست و صابون‌های ضدباکتری و همچنین در لباسهای ورزشی، لباس زیر، محصولات پلاستیکی و غیره یافت می‌شوند. دکتر گافنی آدامز توضیح می‌دهد: این یکی دیگر از تخریب کننده‌های غدد درون ریز است که منجر به مسمومیت توسط تغییرات در تنظیم هورمون‌ها به گفته سازمان غذا و داروی آمریکا می‌شود. تریکلوسان با بیماری تیروئید، آلرژی، آسم و اگزما مرتبط است.

اگر این کافی نیست باید بگوییم که این ماده مظنون به بروز خطر ابتلا به سرطان نیز هست و هنگامی که شما از این محصولات بیش از اندازه استفاده می‌کنید ممکن است باعث مقاومت باکتری نسبت به آنتی بیوتیک شوید و درمان عفونت‌های انسانی را مشکل می‌کند.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرزدایجست