به تازگی یک طراح انگلیسی موفق به خلق لباسی موسوم به لباس پتی پلی شده است. لباس جدیدی برای کودکان که همراه با آن‌ها رشد می‌کند و برخلاف لباس‌های معمولی هرگز برایشان کوچک نمی‌شود. اگر دوست دارید از لباس پتی پلی بیشتر بدانید، می‌توانید در ادامه‌ی این مطلب با مجله قرمز همراه باشید.

طراح لباس پتی پلی مرد ۲۴ ساله‌ای به نام رایان یاسین است که در لندن سکونت دارد و مراحل توسعه‌ی این لباس و تکمیل قابلیت‌های آن را در همین شهر ادامه می‌دهد. برای طراحی لباس پتی پلی، یاسین از دانسته‌های پیشین خود در رشته‌ی مهندسی هوا فضا بهره جسته و با الهام از طرح‌های مختلف اوریگامی (نوعی کاردستی کاغذی ژاپنی) اقدام به طراحی این لباس جالب نموده است. البته شکل ظاهری لباس پتی پلی به نسخه‌ی کودکانه‌ی لباس‌هایی می‌ماند که توسط طراح سرشناس ژاپنی یعنی ایزی میاکه برای بزرگسالان طراحی شده است.

مهم‌ترین ویژگی‌های لباس پتی پلی

انگیزه‌ی اصلی رایان یاسین برای طراحی لباس پتی پلی برادرزاده‌ها و خواهرزاده‌هایش بوده‌اند. کودکانی که او هرازگاه لباس‌های ریز و درشتی را به عنوان هدیه برایشان می‌خریده و خیلی زود از خرید خود پشیمان می‌شده است. چرا که این لباس‌ها یا زودتر از حد انتظار از بین می‌رفتند یا در یک چشم برهم زدن برای صاحبانشان کوچک می‌شدند. به همین دلیل یاسین تصمیم گرفت که به شخصه آستین‌ها را بالا بزند و بر اساس دانسته‌های علمی‌ خود در رشته‌ا‌ی که به تازگی تحصیل در آن را به پایان رسانده است، یعنی مهندسی هوا فضا، اقدام به طراحی لباس جدیدی کند که در درجه‌ی نخست از دوام بسیار بالایی برخوردار باشد و در درجه‌ی دوم همراه با رشد صاحبان خردسال خود رشد کرده و بزرگ شود.

لباس اوریگامی

به این ترتیب رایان یاسین توانست با استفاده از نوعی پارچه‌ی سبک و پلیسه دار، که خود در طراحی آن نقش داشته است، اقدام به طراحی لباس پتی پلی کند. لباس مقاوم، ضد آب و قابل بازیافتی که به راحتی و بدون صدمه دیدن توسط ماشین لباس‌شویی قابل شستشو است و کودکان سه ماهه تا سه ساله قادر به پوشیدن آن هستند. در واقع یک کودک سه ساله می‌تواند لباس پتی پلی را بدون هیچ مشکلی تا سن سه سالگی بر تن کند و والدین خود را تا حدی از خرید لباس‌های اضافه معاف نماید.

در واقع رایان یاسین با طراحی این لباس جدید خدمت بزرگی به والدین کودکان خردسال می‌کند. چرا که میزان رشد کودکان در دو سال ابتدایی عمرشان به حدی است که هفت سایز مختلف را طی این مدت تجربه می‌کنند. بنابراین والدین این کودکان ناگزیر از خرید لباس‌های متعددی در سایزهای گوناگون برای آن‌ها خواهند بود. در همین راستا، تحقیقات انجام شده توسط موسسه Aviva حکایت از آن دارد که پیش از رسیدن کودکان به سن سه سالگی، والدین آن‌ها به طور متوسط رقمی معادل دو هزار یورو را خرج خرید رخت و لباس مناسب برای آن‌ها می‌کنند. این در حالی است که این لباس‌ها به طور معمول عمر کوتاهی دارند و تولید انبوه آن‌ها فشارهای فراوانی را به محیط زیست وارد می‌کند.

در واقع به منظور تولید لباس‌های کودکان در مقیاس وسیع، منابع آبی فراوانی مورد مصرف قرار می‌گیرد و آلودگی‌های مرتبط با کربن نیز به همان نسبت افزایش می‌یابد. به این ترتیب شاید استفاده از لباس پتی پلی بتواند این هزینه‌‌های هنگفت مادی و محیط زیستی را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

نحوه طراحی لباس پتی پلی

در مجموع رایان یاسین به کمک ترکیب تکنولوژی با پارچه‌های پلیسه دار پر چین و شکن اکستیک توانسته است لباس کاملا جدیدی طراحی کند که کودکان کم سن و سال در طول سن رشد خود بتوانند به مدت طولانی از آن استفاده کنند. به این منظور او از نسبت منفی پواسون، که در دانشگاه سلطنتی لندن با آن آشنا شده بود، برای طراحی لباس پتی پلی بهره گرفته است. به طور کل آن دسته از موادی که از این نسبت برخوردار هستند، و با نام اکستیک شناخته می‌شوند، هنگام کش آمدن کلفت‌تر شده و به شکل هم‌زمان در دو جهت بسط می‌یابند. لباس پتی پلی نیز از وجود همین خصلت بهره می‌برد و این ویژگی حتی در طول زمان و پس از شستشوی مداوم آن هم از بین نخواهد رفت. علاوه بر آن هنگامی که این لباس از تن کودکان خارج می‌شود، به قدری کوچک و جمع و جور خواهد بود که می‌توان آن را به راحتی درون جیب خود جای داد.

لباس جدید

البته کار اصلی یاسین استفاده از تکنولوژی مبتنی بر مواد اکستیک برای طراحی لباس پتی پلی بوده است و این طراح جوان به ابداع تکنولوژی مذکور نپرداخته است. در واقع این تکنولوژی هم اکنون در استنت‌ها و ایمپلنت‌های بیومدیکال نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال ابتکار یاسین در زمینه‌ی خلق لباس پتی پلی در نهایت جایزه‌ی دایسون را برای او به ارمغان آورده است.

به منظور طراحی این لباس او تاکنون اقدام به تولید بیش از ۵۰۰ نمونه‌ی آزمایشی مختلف کرده است تا به نمونه ی مد نظر حود دست یابد. حال با دریافت این جایزه او قصد دارد با توسعه بخشیدن به تیم تحقیق و توسعه‌ی لباس پتی پلی، تلاش‌های خود برای تولید انبوه این لباس و روانه ساختن آن به بازار مصرف را دو چندان سازد. در این میان یاسین به این نکته اشاره کرده است که لباس پتی پلی در آینده‌ای نزدیک به بازار خواهد آمد. همچنین قرار است که این لباس جدید و جالب با قیمتی مناسب و رقابتی در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرد تا همه بتوانند از وجود آن بهره بگیرند.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که جایزه جیمز دایسون حدود ۲۳ کشور مختلف را تحت پوشش قرار داده است و به دانشجویان یا فارغ التحصیلان تازه کاری اهدا می‌شود که در شاخه‌هایی نظیر طراحی محصول، طراحی صنعتی و مهندسی فعالیت می‌کنند. در واقع این جایزه به آن دسته از جوانان با استعدادی تعلق می‌گیرد که به منظور حل مشکلات مهمی که در جهان وجود دارد، به ارائه‌ی راه‌ حل‌های خلاقانه و مبتنی بر محیط اطراف خود می‌پردازند.

منبع: گاردین (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش علمی مجله قرمز یاری کنید.