شرکت هوندا به تازگی از ربات اختصاصی خود یعنی ربات E2-DR رونمایی کرده است. ربات جدیدی که از توانایی‌های ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند در شرایط بحرانی به یاری انسان‌ها بشتابد. برای آشنایی بیشتر با توانایی‌ها و قابلیت‌های منحصر به فرد ربات E2-DR می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.

بسیاری از افراد علاقه‌مند به ویراژ و گاز و دنده شرکت هوندا را بیش از هر چیز با وسایل نقلیه‌ای که به ساخت آن‌ها مشغول است می‌شناسند. با این حال شرکت هوندا در زمینه‌های مختلف دیگری نیز فعالیت می‌کند و حوزه‌های متعددی را تحت پوشش دارد. از جمله فعالیت‌های متفاوت شرکت هوندا می‌توان به فعالیت‌های پژوهشی و تولیدی این شرکت در زمینه‌ی علم رباتیک اشاره کرد. فعالیت‌هایی که جدیدترین نمونه‌ی آن در تولید ربات E2-DR نمود یافته است. محصولی که از حدود دو سال قبل زمزمه‌هایی مبنی بر در دست ساخت بودن آن به گوش می‌رسید و به تازگی نمونه‌ی آزمایشی آن توسط شرکت هوندا در جریان برگزاری کنفرانس جهانی سیستم‌ها و ربات‌های هوشمند به نمایش در آمده است.

مهم‌ترین قابلیت‌های ربات E2-DR

ربات E2-DR با هدف کمک به انسان‌ها در جریان فعالیت‌های امدادی که پس از رخ دادن حوادث غیر مترقبه‌ی طبیعی به انجام می‌رسند طراحی شده است و کار اصلی آن جستجو برای یافتن بازماندگان گم شده و تلاش برای نجات افراد مانده در زیر آوار خواهد بود. از همین رو عمده تلاش سازندگان ربات E2-DR بر این هدف متمرکز شده است که این ربات امدادگر را تا حد امکان قدرتمند، انعطاف‌پذیر و ضد آب طراحی نمایند.

به منظور انجام بهینه‌ی وظایفی که بر عهده‌ی ربات E2-DR قرار گرفته، این ربات امدادگر قادر است بالاتنه ی خود را به میزان ۱۸۰ درجه به گردش در آورد. علاوه بر آن دستان این ربات نیز قادر به چنگ انداختن بر موانع مختلف خواهد بود. قابلیتی که موجب می‌شود ربات E2-DR از توانایی بالا رفتن از پله‌ها برخوردار باشد. همچنین این ربات می‌تواند به کمک قابلیت مذکور به راحتی از نردبان‌های عمودی بالا و پایین برود.

ربات امدادگر

 از دیگر توانایی‌های ربات E2-DR می‌توان به قابلیت عبور آن از لوله‌هایی به قطر ۲۰۰ میلی‌متر اشاره کرد. علاوه بر آن ربات امدادگر شرکت هوندا می‌تواند با سرعتی معادل دو کیلومتر در ساعت در محیط‌های مختلف راه برود. با این حال در زمان ریزش باران و نامساعد بودن شرایط برای حرکت، سرعت راه رفتن ربات E2-DR به ۲۶ میلی متر در ساعت تقلیل خواهد یافت و مدت زمان این عمل نیز به ۲۰ دقیقه محدود می‌گردد. به طور کل این ربات جدید به گونه‌ای طراحی شده است که بتواند در موقعیت‌های مختلف و شرایط جوی متفاوت از پس انجام وظایف اصلی خود بر بیاید.

مشخصات اصلی ربات E2-DR

بلندای قامت ربات E2-DR به ۱۶۸ سانتیمتر می‌رسد و وزن آن نیز حول و حوش ۸۵ کیلوگرم قرار دارد. از این نظر شاید بتوان ربات امدادگر شرکت هوندا را هم قد و قواره با یک انسان بالغ معمولی در نظر گرفت. با این حال بدن ربات E2-DR تنها از ضخامتی معادل ۲۵ سانتیمتر برخوردار است. موضوعی که موجب می‌شود این ربات امدادگر بتواند به راحتی از میان شکاف‌هایی با اندازه‌ی ۳۰ سانتی‌متر یا بیش از آن عبور کند. البته اندازه‌ی فعلی ربات E2-DR، با توجه به توانایی‌های ویژه‌ای که از آن بهره می‌برد، بیش از هر چیز مرهون تلاش مهندسان طراح شرکت هوندا است. چرا که آن‌ها موفق شده‌اند با حذف سیم‌های استاندارد و معمول ارتباطی در درون بدن این ربات و جایگزینی آن با فیبر نوری، اندازه‌ی کلی ربات E2-DR را تا حد امکان کاهش دهند و از بزرگ شدن بیش از اندازه‌ی جثه‌ی آن جلوگیری به عمل آورند.

ربات E2-DR در قسمت سر خود به دو مسیریاب لیزری مجهز است که در حکم چشم‌های این امدادگر فلزی‌ عمل می‌کنند. البته قابلیت‌های دو مسیریاب مذکور به وسیله‌ی چندین دوربین و یک پروژکتور پیشرفته‌ی نورافکن تکمیل می‌شود. در این میان وجود دوربین‌های مختلف در پیکر ربات E2-DR تنها به سر این ربات امدادگر محدود نمی‌شود و دست‌های آن را نیز در بر می‌گیرد. به بیان دقیق‌تر در هر کدام از دست‌های ربات E2-DR علاوه بر تعدادی دوربین معمولی، یک دوربین سه بعدی نیز جاسازی شده است تا این ربات امدادگر بتواند به گونه‌ی مناسب‌تر و کارآمدتری با محیط پیرامون خود و اجزای آن ارتباط برقرار کند.

ربات هوندا

وجود باتری ۱۰۰۰ وات ساعتی در پیکر ربات E2-DR به این موجود فلزی امدادگر اجازه می‌دهد که بتواند به مدت ۹۰ دقیقه (به شکل مداوم) به فعالیت بپردازد. گفتنی است که فعالیت ربات E2-DR در دمایی مابین منفی ۱۰ درجه تا مثبت چهل درجه‌ی سلسیوس امکان‌پذیر خواهد بود. با این حال این ربات امدادگر به نوعی سیستم خنک کننده‌ی درونی مجهز است که به سیستم‌های داخلی آن اجازه را می‌دهد تا تحت شرایط دمایی گرم‌تر نیز به فعالیت خود ادامه دهند و از حرکت باز نمانند.

با وجود تمام قابلیت‌های چشم‌گیر ربات E2-DR، که در این متن به برخی از آن‌ها اشاره شد، مهندسان طراح آن در شرکت هوندا معتقدند که تا ساخت نمونه‌ی اصلی این ربات هنوز راه زیادی باقی است و نمونه‌ای که اخیرا در جریان برگزاری کنفرانس جهانی سیستم‌ها و ربات‌های هوشمند به نمایش درآمد تنها نمونه‌ی آزمایشی ربات E2-DR محسوب می‌شود. نمونه‌ای که هنوز قابلیت‌های آن به طور اساسی به تکامل نرسیده‌اند. به هر حال احتمالا پس از تولید نسخه‌ی نهایی ربات E2-DR می‌توانیم شاهد ملاقات با یک ربات امدادگر کارآمد و توانا باشیم که پس از وقوع سوانح طبیعی کمک فراوانی به انسان‌ها برای یافتن مصدومان و بازماندگان این حوادث خواهد نمود.

منبع: ورج (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش علمی مجله قرمز یاری کنید.