دمپایی لا انگشتی زمانی یکی از ترندهای محبوب به خصوص در استانهای جنوبی و ساحلی کشورمان بود اما شاید بارها شنیده باشید که نباید این مدل دمپایی را بشویید. اینکه چرا پوشیدن این نوع صندل را توصیه نمی‌کنیم، توسط یک متخصص ارتوپدی برای شما توضیح داده می‌شود.

آیا پوشیدن دمپایی لا انگشتی بد است؟ دمپایی لا انگشتی

هیچ حسی همانند پوشیدن دمپایی لا انگشتی برای نفس کشیدن پاها پس از یک روز طولانی پوشیدن کفش اسپورت یا مجلسی نیست. و اگر بخاطر کووید۱۹ مجبور هستید که در خانه بمانید، شاید بیشتر بخواهید از آن به عنوان روفرشی استفاده کنید. ممکن است به دلیل راحتی و آسودگی (بدون نیاز به بستن بند کفش) دوست داشته باشید یک جفت دمپایی لا انگشتی با طرحی زیبا در خانه داشته باشید اما احتمالا قبل از اینکه آن را به عنوان یک پوشش روزمره پا به کار ببرید بهتر است در این مورد دوباره فکر کنید. شاید هم به دلیل اینکه دلتان نمی‌خواهد پابرهنه روی فرش یا کف خانه راه بروید.

معمولا در تابستان پوشیدن دمپایی لا انگشتی ترجیح داده می‌شود اما متخصصان ارتوپدی بر خطرات بالقوه پوشیدن هر روزه آن از تاول تا التهاب تاندون و سایر آنها تاکید دارند.

ممکن است مچ پا پیچ بخوردمضرات دمپایی لا انگشتی

آن دمپایی های لا انگشتی را بخاطر ارزان بودن و راحت بودن برای ساحل خریداری کردید اما نمی‌خواهید آنها را هر روز بپوشید. آنها واقعا هیچ قوس نگهدارنده‌ای ندارند که یعنی پاها به جای اینکه صاف و مستقیم بمانند شروع به چرخیدن به سمت میانه بدن می‌کنند. وقتی چنین اتفاقی بیفتد احتمالا مچ پا پیچ بخورد و رگ به رگ شود. دکتر اونیس پارکر متخصص ارتوپدی می‌گوید: وقتی این اتفاق می‌افتد مچ پای شما بیشتر در معرض خطر رگ به رگ شدن است. آنها باعث نمی‌شوند که پایتان روی چیزی برود اما به دلیل اینکه از پا هیچ حمایتی نمی‌کنند، باعث پیچ خوردگی مچ پا می‌شوند.

ممکن است پا ملتهب شودمضرات دمپایی لا انگشتی

حتی اگر خیلی مراقب باشید و پای خود را نچرخانید، این عدم پشتیبانی از قوس پا می‌تواند به پاهای شما صدمه بزند. بدون پشتیبانی صحیح، کف پای شما شروع به کشیدن خواهد کرد. این کشش باعث ایجاد تورم در بافت پا می‌شود و قوس را قرمز و دردناک ناشی از بیماری به نام فاشیتیت پلانتار خواهد کرد. وقتی که سعی می‌کنید قدم بردارید هنگام پایین رفتن پا دردی طاقت فرسا در قوس پا احساس خواهید کرد. برای پایین آوردن التهاب ممکن است نیاز به داروهای ضد التهابی همانند ایبوپروفن، فیزیوتراپی، ورزش یا تزریق کورتیزون است.

مشکلات پا می‌تواند به استخوان برسدمضرات دمپایی لا انگشتی

بدن شما با بخاطر فشارهای فاشیتیت پلانتار شروع به تولید استخوانی جدید می‌کند تا این فشار را کاهش دهد. بخاطر استخوان بیشتری که بدن نیاز دارد، ساختاری به نام خار پاشنه در پشت یا کف پاشنه پا ایجاد می‌شود. دکتر رمزی پارکر می‌گوید: خار همانند نقطه کوچک است که در حال ضربه زدن و کشیدن است. این نقطه بسیار دردناک است. اگر همان درمانهایی که برای فاشیت پلانتار استفاده می‌شود، موثر واقع نشود، ممکن است لازم باشد جراحی انجام دهید تا بتوانید به وضعیت عادی برگردید.

اشیا اطراف پا می‌توانند پا را سوراخ کنندمضرات دمپایی لا انگشتی

دمپایی ارزان قیمت شما طولی نمی‌کشد که ساییده شود تا علنا هیچ فایده‌ای برای شما نداشته باشد. وقتی که قسمت پاشنه و پنجه ساییده شوند، خیلی راحت ناخن، شیشه و سایر اشیا خطرناک روی زمین داخل دمپایی فرو می‌روند. اما دمپایی‌های لا انگشتی مشکل بزرگتری ایجاد می‌کنند که آمپول کزاز در برابر آن پیشگیری نخواهد کرد. بخشی از کفش می‌تواند واقعا داخل پا فرو رود. و یک بدنه خارجی درست کند. این بدنه به سرعت بهبود می‌یابد و هنوز هم درد وجود داشته باشد. با عکس رادیولوژی ما می‌توانیم سایه یک تکه پلاستیک را در پا ببینیم. در این نقطه، جراحی تنها گزینه است.

انگشتان پا تغییر شکل یافته و همانطور می مانندمضرات دمپایی لا انگشتی

دمپایی‌هایی ابری نرم هستند بنابراین احتمالا باید پنچه پایتان را خم کنید تا از بالا رفتن آنها به هنگام پیاده روی جلوگیری کنید. اما حتی اگر آنها را به قدر کافی بپوشانید موقع درآوردن کفش هم باز هم صاف نخواهند شد. پنجه‌های پا واقعا خم شده و در وضعیتی ثابت می‌مانند که شبیه یک چکش کوچک به نظر می‌رسد. این یک تغییر شکل یا دفورمه شدن انگشتان است که احتمالا نام آن را حدس زده‌اید؛ انگشت چکشی.

با دمپایی لا انگشتی دچار پینه و میخچه می‌شویدمضرات دمپایی لا انگشتی

اگر پا چکشی گرفتید و کفشهای عادی بپوشید، انگشتان شما شروع به ساییدن به قسمت بالای کفش خواهند کرد. آن ساییدگی و اصطکاک منجر به پینه و میخچه می‌شود. این یک پیامد است.

سینه پا صدمه خواهد دیدمضرات دمپایی لا انگشتی

با کفش عادی بسته که از قوس پا حمایت می‌کند، پا به حالت طبیعی از پاشنه به پنجه قدم بر می‌دارد که همراه با چرخش سینه پا است. اما به دلیل اینکه دمپایی ابری از قوس پا حمایت نمی‌کند، شما فقط صاف قدم بر می‌دارید که به سینه پا صدمه بدی می‌زند. وقتی که با پیاده روی زیاد، مدت طولانی به آن صدمه می‌زنید، این بخش تحریک می‌شود. شما احساس درد خواهید کرد و ممکن است دچار ورم ناشی از زخمی به نام متاتاراسلاژی شوید اما اگر از کفشهای مناسب استفاده کنید و دمپایی را کنار بگذارید، خوب خواهد شد.

ممکن است خار یا تکه چوب وارد پایتان شودمضرات دمپایی لا انگشتی

دمپایی لا انگشتی برای ساحل عالی است اما حواستان باشد که قبل از صدمه زدن به پ، بهتر است بیشتر کفشهای مناسب بپوشید تا دمپایی. بین راه پایتان در دمپایی خم می‌شود و در حقیقت انتهای آن آویزان می‌ماند که این کار آنها را بیشتر در معرض خار و خاشاک قرار می‌دهد.

شیوه راه رفتن شما تغییر خواهد کردمضرات دمپایی لا انگشتی

بدن شما برای استفاده از گام زدن پاشنه به پنجه با کفشهای عادی تنظیم شده است. وقتی که دمپایی لا انگشتی را جایگزین کفش معمولی می‌کنید، بدن شم بطور طبیعی شروع به برداشتن قدمهای کوچکتر می‌کند تا خود را ثابت نگه دارد. این بسیار بازدارنده خواهد بود و گامهای خیلی فشرده‌ای برخواهید داشت.

دمپایی لا انگشتی موجب تصادف می‌شودمضرات دمپایی لا انگشتی

رانندگی با دمپایی ابری می‌تواند شما را در معرض خطر بالای تصادف قرار دهد. این دمپایی‌ها می‌توانند موجب جدا شدن یا سر خوردن پا شوند که باعث می‌شود پا زیر پدال گاز گیر کند و می‌تواند ایستادن ماشین را غیر ممکن کند.

ممکن است پایتان کاملا بدون محافظ باشدمضرات دمپایی لا انگشتی

نه تنها پلاستیک کف دمپایی ابری زود ساییده می‌شود بلکه حتی وسط آن هم می‌تواند براحتی از هم باز شود. اگر سریع پیاده روی کنید، بندهای دمپایی از جای خود درآمده و کنده شده و علنا پای شما بدون هیچ محافظی خواهد ماند بدون اینکه کفش اضافی همراهتان باشد. دکتر رمزی پارکر توصیه می‌کند که همیشه بندهای محافظت کننده دمپایی ابری را دم دست داشته باشید تا مجبور نشوید پابرهنه راه بروید چون این در صورت پای شما به راحتی در معرض اشیا تیز، باکتری و سایر موارد قرار می‌گیرد.


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: rd