داشتن لباس‌های مرتب و منظم تاثیر زیادی در شیک پوشی شما دارد و شما با مرتب کردن لباس‌ها می‌توانید همه لباس‌های خود را در دسترس داشته باشید تا کار انتخاب لباس مناسب ساده‌تر و سریع‌تر انجام شود. اما مرتب کردن لباس‌ها کار زمانبری است و این کار برای لباس‌های نوزادان و کودکان چندان ساده نیست. چون هر بار که بخواهید لباسی را از کمد خود بردارید ممکن است نظم بقیه لباس‌ها هم به هم بریزد و همه لباس‌ها نیاز به مرتب شدن پیدا کنند. اما می‌توان مرتب کردن لباس‌ها را به روشی انجام داد که زمان کمتری از شما بگیرد و نیاز به دوباره کاری نباشد. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به معرفی پنج ترفند ساده برای مرتب کردن لباس‌ها خواهیم پرداخت که استفاده از این ترفندها باعث صرفه جویی در وقت می‌شود و وقت بیشتری را برای انجام کارهای مفیدتر در اختیار شما قرار خواهد داد.

ترفند اول: مرتب کردن لباس‌های نوزاد

لباس‌های نوزادان بسیار کوچک هستند و این مساله شستشوی آن‌ها را ساده می‌کند و شما در هر بار شستشو می‌توانید تعداد بسیار زیادی لباس نوزاد را بشویید. اما وقتی نوبت به مرتب کردن آن‌ها می‌رسد کار دشوار خواهد شد و شما با انبوهی از لباس‌های ریزه میزه و مرتب نشده روبرو خواهید شد. از طرف دیگر نوزادان به سرعت در حال رشد هستند و هر ماه به لباس‌های جدیدی نیاز پیدا می‌کنند در نتیجه حجم و تعداد لباس‌های آن‌ها در مدت کوتاهی افزایش می‌یابد و شما در مرتب کردن این لباس‌ها دچار مشکل خواهید شد. برای مرتب کردن لباس‌ها ی نوزاد کافی است ترفندهای زیر را به کار ببرید:

لباس‌های نوزاد را بر اساس رنگ، فصل و سن دسته بندی کنید و هر دسته را در یک کشو یا قفسه یا جعبه جداگانه قرار دهید و برای دقت بیشتر روی هر جعبه یا قفسه را برچسب بزنید تا پیدا کردن آن‌ها ساده‌تر باشد. لباس‌هایی که دیگر برای نوزاد شما قابل استفاده نیستند می‌توانند برای افراد دیگر قابل استفاده باشند، اگر برای داشتن فرزندان دیگری برنامه دارید آن‌ها را نگه دارید در غیر این صورت می‌توانید این لباس‌ها را به افراد نیازمند هدیه کنید. اما نکته مهم برای تقسیم بندی و جداسازی دسته‌های لباس استفاده از جداکننده مناسب است. اگر به جعبه یا کشوهای مجزا به تعداد کافی دسترسی ندارید می‌توانید بین آن‌ها از جدا کننده‌های پلاستیکی و یا تکه‌های مقوایی که خودتان برش داده‌اید استفاده کنید. برای جدا کردن چوب لباسی‌ها روی میله هم می‌توانید از سی دی‌های قدیمی و یا مقوا برای علامت گذاری استفاده کنید و روی هر قطعه هم اطلاعات مربوط به هر دسته را درج کنید مثلا لباس‌های سه ماهگی تابستانی و یا لباس‌های نه ماهگی دخترانه.

مرتب کردن لباس‌ها

ترفند دوم: مرتب کردن لباس‌های کودکان

هرچه کودکان شما بزرگ‌تر می‌شوند نسبت به انتخاب لباس‌های خود هم حساس‌تر می‌شوند و با گذشت زمان تعداد و تنوع لباس‌های مورد استفاده آن‌ها هم افزایش می‌یابد. در این دوره شما با انوع لباس‌ها اعم از لباس مدرسه، لباس خانه، لباس ورزش و … مواجه هستید که نیاز به شستشو و مرتب کردن دارند. اما مرتب کردن لباس‌ها ی کودکان با این ترفند، بسیار ساده و سرگرم کننده خواهد شد:

مرتب کردن لباس‌ها

ابتدا بهتر است یک مجموعه کشویی پلاستیکی و یا تعدادی چوب لباسی مخصوص لباس کودکان تهیه کنید و آن‌ها را بر اساس روزهای هفته برچسب بزنید. این روش برای کودکانی که مفهوم روزهای هفته را به خوبی درک می‌کنند مناسب است و خوب است که به کودک خود اجازه دهید تا این کشوها و چوب لباسی‌ها را به سلیقه خود تزئین و رنگ آمیزی کند تا حس مالکیت کاملی نسبت به آن‌ها داشته باشد. در پایان هر هفته همراه با کودک خود در مورد لباسی که قرار است آن هفته بپوشد تصمیم بگیرید و آن را در محل مناسبی در کشوها و چوب لباسی‌ها قرار دهید تا به راحتی به آن دسترسی داشته باشد و خودش بتواند لباسش را بپوشد و سر جای خود قرار دهد بدون آن که به دخالت شما نیازی باشد.

ترفند سوم: مرتب کردن کشو‌ها

کشوها محل مناسبی برای قرار دادن لباس‌های روزمره و لباس‌هایی هستند که نباید از چوب لباسی آویزان شوند. شما معمولا تیشرت‌ها، لباس‌های ریز و سایر لباس‌های روزمره خود را تا کرده و در کشو قرار می‌دهید اما پس از مدتی نظم موجود در کشو به هم می‌ریزد و شما نمی‌توانید لباس مورد نظر خود را از میان انبوه لباس‌های به هم ریخته پیدا کنید. اما مرتب کردن لباس‌ها در داخل کشو کار ساده‌ای است اگر ترفند مناسب آن را بدانید:

مرتب کردن لباس‌ها

برای مرتب کردن لباس‌ها در داخل کشو شما به جدا کننده فضای کشو (که قطعاتی پلاستیکی هستند و روی هم سوار می‌شوند و فضای کشو را به قسمت‌های مختلفی در ابعاد مختلف تقسیم می‌کنند) و یا جعبه کفش نیاز دارید. جعبه‌های بزرگ شفاف در سایز جعبه کفش می‌تواند گزینه‌ای عالی برای این کار باشد چون به شما اجازه می‌دهد که فضای داخل جعبه را ببینید بدون آن که آن را به هم بریزید. با این کار فضای کشو به چند قسمت تقسیم می‌شود و شما می‌توانید در هر بخش لباس‌های مجزا مثل تیشرت، لباس زیر و یا  لباس‌های بافتنی را قرار دهید. می‌توانید به جای تا کردن لباس‌ها را رول کنید تا فضای بیشتری در اختیار داشته باشید و بتوانید لباس‌های بیشتری را در کشو قرار دهید.

ترفند چهارم: مرتب کردن لباس‌ها در کمترین زمان

یکی از عواملی که کار مرتب کردن لباس‌ها را زمانبر و دشوار می‌کند زیاد بودن تعداد لباس‌ها است. شما هر چه لباس‌های بیشتری داشته باشید به فضای بیشتری برای نگهداری آن‌ها نیاز خواهید داشت و مرتب کردن و نگهداری و شستشوی آن‌ها نیز وقت و انرژی و هزینه زیادی از شما خواهد گرفت. بیشتر لباس‌هایی که ما در کمد خود داریم در طول سال مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و فقط جای اضافی اشغال می‌کنند و اگر آن‌ها را از کمد خود حذف کنید می‌توانید در وقت و هزینه‌های خود صرفه جویی کنید. اما کدام لباس‌ها می‌توانند از کمد شما حذف شوند؟ با یک ترفند ساده این لباس‌های بی استفاده را پیدا کنید:

مرتب کردن لباس‌ها

موقع مرتب کردن لباس‌ها در ابتدای فصل، همه چوب لباسی‌ها را طوری بچینید که مانند تصویر زیر جهت آن‌ها به سمت عقب باشد. پس از پوشیدن هر لباس آن را طوری روی میله بچینید که جهت آن رو به جلو باشد. در پایان فصل همه لباس‌هایی را که چوب لباسی آن‌ها هنوز در جهت عقب است بردارید و از کمد لباس خود حذف کنید. می‌توانید آن‌ها را دور بریزید و یا به کسی بدهید که می‌دانید به آن نیاز خواهد داشت و به این ترتیب فضای بیشتری در کمد لباس خود به وجود آورید.

ترفند پنجم: مرتب کردن لباس‌ها برای شستشو

اگر شما جزو خانواده‌هایی هستید که هر هفته تعداد زیادی لباس کثیف تولید می‌کنند حتما می‌دانید که این لباس‌ها قبل از شستشو باید دسته بندی شوند و حتما دوست ندارید جوراب پدر خانواده را از میان لباس‌های نوزاد پیدا کنید. برای مرتب کردن لباس‌ها قبل از شستشو بهتر است ترفند زیر را به کار ببرید:

مرتب کردن لباس‌ها

برای همه اعضای خانواده یک عدد سبد توری مخصوص شستشوی لباس در ماشین لباسشویی تهیه کنید و در اتاق هر شخص آویزان کنید. بهتر است یک برچسب با عنوان “رخت چرک” هم تهیه کنید و روی سبد بزنید تا با سبدهای دیگر اشتباه نشود. در انتهای هر هفته این سبدها را جمع آوری کنید و جوراب‌ها و لباس‌های زیر را در سبد باقی بگذارید و زیپ آن را بسته و همراه با بقیه لباس‌ها در ماشین لباسشویی بشویید. به این ترتیب هم لباس‌های زیر و جوراب‌ها کاملا مجزا و بهداشتی شسته خواهند شد و هم شما در پیدا کردن لنگه جوراب‌ها دچار مشکل نخواهید شد و وقت کمتری را به مرتب کردن لباس‌ها اختصاص خواهید داد. البته فراموش نکنید که همه لباس‌ها باید بر اساس رنگ و جنس دسته بندی شوند تا آسیب نبینند و به بقیه لباس‌ها رنگ ندهند.

مرتب کردن لباس‌ها

 

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Persil (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)