چک‌های جدید موسوم به چک های صیادی با تاریخ انقضا، جای چک‌های کنونی را می‌گیرند و عموم مردم می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن آپ، به آسانی همه امور مربوط به مدیریت چک را انجام دهند.

به گزارش روابط عمومی آسان پرداخت، در قانون جدید بانک مرکزی که زیرمجموعه قانون صدور چک مصوب مورخ ۱۳ آبان‌ماه ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی است، چک‌ها به صورت الکترونیکی مدیریت می‌شوند یعنی تمامی مبادلات مربوط به چکهای صیادی به صورت یکپارچه، الکترونیکی و در سامانه صیاد صورت می‌گیرد. هدف از این یکپارچگی الکترونیکی، جلوگیری از بروز و کاهش تخلف‌های متعدد در حوزه صدور چک است.

کاربران بانک‌های مختلف می‌توانند به سادگی از اپلیکیشن آپ که مرجع خدمات مالی/پرداخت/بانکی به‌شمار می‌رود، مراحل استعلام، صدور، ثبت و واگذاری چک‌ها را بدون نیاز به مراجعه به بانک یا نصب اپلیکیشن جدید انجام دهند.

 

سرویس­های مدیریت چک صیادی

بانک مرکزی  پنج سرویس برای مدیریت چک‌های جدید در سامانه صیاد درنظر گرفته که کاربران اپلیکیشن آپ می‌توانند با ورود به گزینه چک صیادی در هر کدام از این مراحل را در کوتاهترین زمان ممکن طی کنند.

 

سرویس نخست، استعلام وضع اعتباری صادرکننده چک است که ما را با تاریخچه شفاف چک‌های پیشین صادرکننده، آشنا می‌کند؛ این مرحله به‌منظور آگاهی دریافت‌کنندگان چک از خوش‌حسابی دارندگان دسته‌چک اعمال می‌شود؛ موضوع مهمی که فقدان آن تا کنون چالش‌های بسیاری برای مردم ایجاد کرده‌بود.

دراین سرویس وضع اعتباری صادرکننده چک با رنگ‌ها مشخص می‌شود به عنوان مثال رنگ سفید نشانه آن است که صادرکننده چک فاقد هرگونه سابقه چک برگشتی بوده یا درصورت وجود سابقه، تمامی موارد رفع سوء اثر شده و رنگ قرمز هم نشانه آنکه صادرکننده چک دارای بیش از ۱۰ فقره چک برگشتی یا بیش از مبلغ ۵۰ میلیون تومان تعهد برگشتی است.

سرویس بعدی، ثبت چک صیادی است یعنی تمامی افرادی که قصد استفاده از چک را دارند ملزم هستند که پس از صدور چک، اطلاعات چک صادر شده را به همراه اطلاعات دریافت کننده چک در سامانه صیاد ثبت کنند. دریافت کننده چک  نیز جهت استفاده از برگه چک می بایست دریافت آن را در این سامانه ثبت کند.

از دیگر سرویس­های مدیریت چک می‌توان به انتقال چک صیادی اشاره کرد. سرویسی که در آن فقط نیازمند اسکن کیو.آر و ثبت پاره‌ای مشخصات هویتی در اپلیکیشن آپ هستیم و جایگزین پشت نویسی چک برای انتقال آن شده است.

سرویس دیگر، امکان استعلام وضعیت چک صیادی است. صادرکننده چک به کمک این سرویس می­تواند وضعیت برگه چک صادر شده خود را در هرزمان دلخواه استعلام کند.