مادام لوییز شری Louise Cheruit با نام لوییز لمار در نهم ژوئن سال ۱۸۶۶ در فرانسه به دنیا آمد و بیشتر با نام مادلین شری شناخته می‌شد. او یکی از پیشگام‌ترین طراحان لباس نسل خود بود و یکی از اولین زنانی بود که کنترل یک خانه مد بزرگ و مهم را به دست گرفت. خانه مد وی تحت نام شری در خانه وندوم پاریس قرار داشت که بین سال‌های ۱۹۰۶ تا ۱۹۳۵ فعال بود. عکس‌ها و اطلاعات زیادی از زندگی مادام شری در دسترس نیست و نام وی با پرتره‌هایی که “پل سزار الو” از وی ترسیم کرده است اشاره به خانه مد وی در دو داستان معروف به نام‌های “یاداوری چیزهای گذشته” از مارسل پروست در سال ۱۹۱۰ و “بدن‌های پست” از اولین وو در سال ۱۹۳۰ ماندگار شده است. در این مقاله با لوییز شری طراح پیشگام فرانسوی بیشتر آشنا خواهیم شد.

لوییز شری

همان طور که گفتیم حقایق زیادی از زندگی مادام شری ناگفته باقی مانده است اما مجله ووگ به او نام “لویی شانزدهم زنان” را داده بود و علت این نامگذاری، ظرافت، سبک پرطمطراق و نفیس و هنر شادمانه پیش از انقلاب فرانسه در کارهای وی بود. لوییز که مادرش خیاط بود در اوایل جوانی مهارت خیاطی را در یک مغازه در قلب پاریس به طور کامل فراگرفت. این سالن محل رفت و آمد زنان سطح بالای پاریس بود که لباس‌هایی ساده اما از بهترین پارچه و شیک‌ترین طراحی را به تن می‌کردند که ددر شکل گیری سبک شخصی وی تاثیر چشمگیری داشت. لوییز در ۲۸ آگوست ۱۸۹۵ زمانی که ۲۹ سال داشت با پراسپر شری ازدواج کرد که علاقه زیادی به حرفه وی داشت و تمام حمایت و تلاش خود را از لوییز کرد تا او در کار خود موفق شود و پیشرفت کند. حال که لوییز نام مادام شری را برای خود برگزیده بود به شهرت رسیده بود و حتی در سال ۱۸۹۸ به پل پوآرو کمک کرد تا حرفه خود را آغاز کند. در سال ۱۹۰۰ او برند خود را داشت و نام خود خواهرش Huet & Cheruit را ( که همکار و شریک وی بود) و لیبل و آدرس مغازه خود را در قسمت داخل لباس‌ها نصب می‌کرد.

لوییز شری

افتتاح خانه مد شری

در سال ۱۹۰۶ این خانه مد با صد کارگر و کارمند تحت مالکیت کامل لوییز درآمد و نام شری را برای آن برگزید. او معماری و دکوراسیون داخلی خانه مد را به سبک زیبایی تغییر داد که باعث افزایش مشتریانش هم شد و فضای بیشتری برای ارائه خدمات به آن‌ها داشت. در سال ۱۹۱۰ مادام شری یکی از شناخته شده‌ترین طراحان لباس در پاریس بود و پرتره وی توسط نقاشان معروف ترسیم می‌شد و نام وی در کتاب‌های پرفروش زمانه برده می‌شد. او به عنوان یک پیشگام در دنیای مد سبک طراحی را از دوره Belle Epoque یا عصر زیبایی (دوره‌ای که پس از انقلاب سوم فرانسه آغاز شده بود) خارج کرد و به دوره جاز آورد. در همین سال در یک گزارش لوییز شری به عنوان یک طراح خوش سلیقه، بسیار اصیل، بسیار شخصی و بسیار ظریف معرفی کرد و خانه مد وی را نه تنها بهترین در پاریس بلکه رتبه یک در جهان نامید. در این زمان او سلیقه مشتریان اشراف زاده خود را با تزئینات ظریف و گران و زنانه برآورده می‌کرد که به نزدیک شدن صنعت اوته کوتور به لباس‌های آماده منجر شد.

لوییز شری طراح لباس

مجله مد لوییز شری

در سال ۱۹۱۲ مادام شری قراردادی را با لوسین ووگل Lucien Vogel امضا کرد تا یک مجله مد به چاپ برسانند و این مجله La Gazette du Bon Ton نام گرفت و شش طراح مشهور دیگر یعنی ژرژ دویله، ژاک دوسه، ژان پاکین، پل پوآرو، ردفرن و خانه مد ورث هم به این پروژه پیوستند و چاپ این مجله توسط بهترین طراحان گرافیک و روی کاغذ با کیفیت بالا انجام شد که قیمت آن بسیار بالا بود و کار تصویرسازان مشهور آن دوره هم در آن منتشر می‌شد. علاوه بر ادوارد اشتین عکاس معروف مد باعث ثبت نام لوییز شری در تاریخ شد چون مدل محبوب این عکاس یعنی ماریون مورهاوس همیشه لباس‌های طراحی شده توسط مادام شری را به تن می‌کرد و تعدادی از این عکس‌ها در دهه ۱۹۲۰ در مجله ووگ به چاپ رسید و به این ترتیب شهرت لوییز شری جهانی شد.

طراح لباس

سبک و طراحی در آثار لوییز شری

سبک کار و زیبایی شناسی مادام شری سنتی و زنانه بود، او از پارچه‌های نرم با رنگ‌های کمرنگ و سنگ دوزی و گلدوزی‌های گرانقیمت و ظریف  انجام می‌شود و علاوه بر این او خلاقیتی قوی در برش و دوخت هم داشت. او در سال ۱۹۱۱ دامن صندوقی را معرفی کرد، دامنی که در قسمت باسن پر بود و در پایین تنگ می‌شد و بلندی آن تا مچ پا می‌رسید و یادآور سبک قرن هجدهم فرانسه بود. او نه تنها در دوخت و طراحی لباس‌های سطح بالا بلکه در لباس‌های روزمره نیز مهارت بالایی داشت لباس‌های بعدازظهر و کت‌های پیاده روی که طرحی کرد به لباس‌های کلاسیک و ماندگاری تبدیل شدند. علاوه بر این خانه مد شری در تولید لباس خز، لباس زیر، لوازم عروس و حتی لباس بچگانه نیز فعال بود. لوییز به بازی نور روی لباس علاقه خاصی داشت و به همین دلیل از از پارچه‌هایی مثل تافته و لمه بیشتر استفاده می‌کرد. او حتی از ترندهای زمان نیز استقبال می‌کرد و به طور مثال روی لباس‌ها نقاشی‌هایی به سبک کوبیسم می‌کشید که مورد توجه چهره‌‌های مشهور آن زمان از جمله ستاره‌های فیلم‌های صامت قرار گرفت.

لوییز شری

پایان کار خانه مد شری

با شروع جنگ جهانی اول بیشتر خانه‌های مد در پاریس تعطیل شدند یا این که تولید خود را کاهش دادند اما تغییری در عملکرد و بازده خانه مد شری به وجود نیامد اما سبک طراحی وی ساده‌تر شد و تحت تاثیر طراحان دیگری مثل ژان پاتو و کوکو شانل قرار گرفت تا این که علاقه خود را به کار از دست داد و در سال ۱۹۲۳ تصمیم به بازنشستگی گرفت اما خانه مد وی یک دهه دیگر به حیات خود ادامه داد و به تولید لباس‌های زیبا هرچند غیرخلاقانه به سبک فلپری و جاز آن زمان پرداخت تا این که لوییز شری در سال ۱۹۵۵ درگذشت. میراث مادام شری بزرگ‌تر از طراحی لباس صرف بود و تاثیری که او روی کار طراحان پس از خود گذاشت ماندگار است. برخی از لباس‌هایی که طراحی کرده است امروزه در موزه هنرهای نیویورک جای گرفته و در معرض دید عموم است. خانه مد شری در سال ۲۰۰۸ در همان محل سابق خود مجددا افتتاح شد و به فعالیت مشغول است.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مقالات تخصصی بانوان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiPedia (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)