ژان پاتو Jean Patou  طراح لباس نام آشنای فرانسوی و موسس برند ژان پاتو است. او در زمینه تولید پوشاک و عطر چهره‌ای شناخته شده است که در دوران خود بزرگترن رقیب کوکو شانل به شمار می‌آمد. او نخستین کسی بود که از زنان لاغر و قدبلند به عنوان مدل لباس استفاده کرد و با این کار تحولی در صنعت تبلیغات مد پدید آورد که آثار آن هنوز هم مشهود است. او طراحی خلاق و ساختارشکن بود و ابداعات زیادی در دنیای مد به وجود آورد که ابداع لباس ورزشی زنانه و کراوات دمرن از مهم‌ترین آن‌هاست. در این مقاله تخصصی در مجله قرمز با ژان پاتو چهره ماندگار صنعت پوشاک و عطر بیشتر آشنا می‌شویم.

آغاز کار ژان پاتو

بیوگرافی ژان پاتو طراح لباس فرانسوی

ژان پاتو در ۱۹ آگوست سال ۱۸۸۰ در نرماندی فرانسه به دنیا آمد. خانواده او در صنعت خز و دباغی فعالیت داشتند و ژان نیز از جوانی در کنار عموی خود در نرماندی مشغول به کار شد تا این که در سال ۱۹۱۰ تصمیم گرفت به پاریس نقل مکان کند و وارد حرفه طراحی لباس شود. در سال ۱۹۱۲ ژان پاتو یک مغازه خایطی کوچک با نام مزون پری Maison Parry در پاریس افتتاح کرد. در سال ۱۹۱۴ یک تاجر آمریکایی کل مجموعه کارهای ژان را به صورت یکجا خریداری کرد. با شروع جنگ جهانی اول پاتو مجبور شد کار خود را متوقف کند و زمانی که خبر حمله آلمان نازی به بلژیک را شنید به ارتش ملحق شد و به عنوان کاپیتان در پیاده نظام ارتش فرانسه خدمت کرد. با پایان جنگ در سال ۱۹۱۹ او مغازه خود را بازگشایی کرد و پس از مدتی کوتاه با ابداع دامن و لباس ورزشی زنانه استایل فلاپر را که فرم رایج آن دوره بود مغلوب کرد. ژان پاتو به عنوان مخترع دامن تنیس و لباس شنای کشباف زنانه شناخته می‌شود که همین مساله باعث شهرت او در دهه ۱۹۲۰ میلادی شد. لباس‌های تنیسی که او برای زنان تنیس باز مثل سوزان لنگلن Suzanne Lenglen طراحی کرد آستین نداشتند و بلندی دامن آن تا زانو بود که در آن زمان کاری جسورانه و ساختارشکن به شمار می‌آمد. همچنین او اولین طراح لباسی بود که لباس‌های بافتنی را باب کرد و فشن را از حالت ناراحت و غیرطبیعی به فرم‌های راحت و طبیعی هدایت کرد. او نخستین کسی بود که از زنان لاغر و قدبلند با موهای کوتاه برای حرفه مدلینگ دعوت به عمل آورد و با این کار و انتخاب خود صنعت مدلینگ را برای همیشه متحول کرد.

ژان پاتو در دهه ۱۹۲۰

ژان پاتو در پوشاک مردانه نیز ابداعاتی داشت و او را به عنوان مخترع کراوات امروزی می‌شناسیم. او کراوات را از اضافات لباس‌های مجلسی زنانه تهیه کرد و در فروشگاه خود به فروش رساند و هنوز هم این مدل کراوات به عنوان مدل غالب کراوات مردانه شناخته می‌شود. در سال ۱۹۲۵ ژان پاتو وارد تولید و تجارت لوازم آرایشی هم شد و سه مدل عطر را تحت عنوان برند خود به تولید رساند. در سال ۱۹۲۸ او اولین لوسیون برنزه کننده را با عنوان Huile de Chaldee تولید کرد.

بیوگرافی ژان پاتو طراح لباس فرانسوی

ژان پاتو در دهه ۱۹۳۰

مهم‌ترین مشتریان لباس‌های برند پاتو زنان ثروتمند آمریکایی بودند و با رکود بزرگ اقتصادی در دهه ۱۹۳۰ بازار لباس‌های لاکچری هم در امان نماند اما پاتو با فروش عطرهای خود توانست به حیات اقتصادی خود ادامه دهد و این عطرها هنوز هم محبوب و مشهور هستند. شناخته شده‌ترین عطر پاتو عطر جوی Joy نام دارد که عطری غلیظ متشکل از رایحه رز و یاسمن کمیاب است که هنوز هم جزو عطرهای پرفروش جهان است، تولید کننده اصلی این عطر هنری آلماراس Henry Almaras  بود که به دلیل ورشکستگی مجبور شده بود تجارت مد خود را تعطیل کند و امتیاز عطر خود را بفروشد. این عطر تا سال ۱۹۷۲ گران‌قیمت‌ترین عطر جهان بود که در این سال با معرفی عطر ۱۰۰۰ از برند پاتو رکورد آن شکسته شد.

میراث ژان پاتو

ژان در هشتم مارس سال ۱۹۳۶ در ۵۵ سالگی درگذشت و خواهرش مادلین و همسر او ریموند بارباس مدیدریت برند پاتو را به دست گرفتند. پس از آن طراحان متعددی مسئولیت طراحی برند پاتو را به عهده داشتند مانند مارک بوهان، کارل لگرفلد، ژان پل گوتیه و کریستین لاکروا. هرچند در سال ۱۹۸۷ پس از آن که کریستین لاکروا، پاتو را ترک کرد این خانه مد برای همیشه بسته شد اما بخش تولید عطر آن همچنان تحت برند ژان پاتو به حیات خود ادامه می‌دهد و همچنین برای برند لاکوست و یویجی یاماموتو نیز عطر تولید می‌کند. پنج عطر معروف برند پاتو عبارتند از Joy (1936)، ۱۰۰۰ (۱۹۷۲)،  Sublime (1992)، Enjoy (2003) و Sira des Indes (2006)

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مقالات تخصصی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiPedia (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)