کفش رسمی مردانه همان طور که از نامش پیداست بخشی از لباس رسمی مردانه به شمار می‌رود. این نوع کفش برای پوشیدن در مراسم رسمی و مشاغل جدی کاربرد دارد. البته کفش رسمی مردانه تنها یک نوع نیست و انواع مختلفی دارد، مدل‌هایی مثل مدل بروگ، آکسفورد و برخی ازبوت‌ها کفش رسمی محسوب می‌شوند . هرکدام تاریخچه‌ای برای خود دارند. در این مقاله با انواع کفش رسمی مردانه و تاریخچه آن و ترکیب درست آن با لباس‌های دیگر آشنا خواهید شد.

تاریخچه کفش رسمی مردانه

اولین کفش‌های رسمی مردانه در اوایل دهه ۱۹۲۰ میلادی معرفی شدند. از ۱۹۲۰ تا ۱۹۵۰ همه کفش‌های مردانه استایل یکسان و حتی رنگ یکسانی داشتند و تنها چیزی که آن‌ها را تغییر می‌داد کارکرد آن بود یعنی کفش رسمی برای محل کار، کتانی برای ورزش، صندل برای تابستان و کفش کالج برای داخل منزل استفاده می‌شد. رنگ بندی این کفش‌ها از مشکی تا قهوه‌ای و سفید و یا ترکیب دورنگ را شامل می‌شد و تنها تغییری که در استایل این کفش‌ها دیده می‌شد فرم پنجه و ارتفاع پاشنه و جزئیات تزئینی دیگری بود که در هر دوره تغییر کرد اما کلیت کفش رسمی بدون تغییر ماند. اما جنگ جهانی دوم همه چیز را تغییر داد، پس از جنگ چرم نایاب شد و کفش‌های مردانه بسیار گران شدند به حدی که قیمت یک جفت کفش مردانه چرم به نصف درامد ماهانه یک خانواده رسید و این اتفاق باعث تغییر در استایل کفش‌های مردانه شد.

تاریخچه کفش رسمی مردانه ، انواع آن و استایل مناسب آن

کفش بروگ

این مدل کفش طراحی انعطاف پذیری دارد چون از ترکیب چندین قطعه چرم و پارچه ساخته می‌شود و مدل‌های دورنگ آن نیز وجود دارد. ادوارد شاهزاده ولز کسی بود که باعث شهرت این کفش‌ها در دهه ۱۹۳۰ میلادی شد. این کفش معمولا با کت و شلوار پوشیده می‌شود و رنگ مشکی آن برای استایل کاری بسیار مناسب است. کفش بروگ در فرم بوت هم ساخته می‌شود و برای زمستان مناسب است.

تاریخچه کفش رسمی مردانه ، انواع آن و استایل مناسب آن

کفش آکسفورد

یکی از سنتی‌ترین انواع کفش رسمی مردانه کفش آکسفورد است که از اشراف انگلستان به یادگار مانده است اما اولین بار در ایرلند و با نام “بالمورال” ساخته شد و در کشورهای مختلف نام‌های مختلفی هم دارد مثلا در فرانسه با نام ریشیلیو و در آمریکا با نام بالتایپ شناخته می‌شود. به خاطر طراحی زیبای این کفش اکثر مردان شاغل از کفش آکسفورد مشکی استفاده می‌کنند، همچنین انتخاب خوبی برای پوشیدن در عروسی، مصاحبه‌های شغلی و مراسم رسمی است.

تاریخچه کفش رسمی مردانه ، انواع آن و استایل مناسب آن

کفش کالج

همان طور که گفتیم کفش کالج در اصل کفش راحتی داخل منزل بوده است و به تدریج به یک کفش رسمی مردانه تبدیل شده است. این کفش از جیر، مخمل و چرم براق تهیه می‌شود، سبک و بسیار راحت بوده و حالتی دانشجویی دارد.

تاریخچه کفش رسمی مردانه ، انواع آن و استایل مناسب آن

بوت چلسی

بوت چلسی انتخابی ایده آل برای روزهایی است که حوصله لباس پوشیدن ندارید اما نمی‌خواهید با پوشیدن کفش کتانی زیادی راحت و ژولیده به نظر برسید. بوت چلسی به همین دلیل از کفش‌های محبوب جوانان است که هرچند عمری بیش از ۱۵۰ سال دارد اما ظاهر آن تغییر چندانی نکرده و از نظر رسمی بودن بین کفش آکسفورد و کالج قرار می‌گیرد.

تاریخچه کفش رسمی مردانه ، انواع آن و استایل مناسب آن

ترکیب کفش رسمی مردانه و شلوار

قوانین متعددی درباره ترکیب رنگ کفش و شلوار وجود دارد اما قانون نانوشته‌ای که همه می‌دانند این است که کفش مشکی را با هر رنگ شلواری می‌توان پوشید. البته برخی ترکیب‌ها نسبت به ترکیب‌های دیگر زیباتر و ایده‌آل‌تر هستند که در ادامه می‌خوانید:

  • کفش مشکی و شلوار خاکستری، مهم نیست چه فرم اندامی دارید و یا شلوارتان خاکستری روشن است یا تیره، این ترکیب همیشه جواب می‌دهد.
  • کفش قهوه‌ای و شلوار خاکستری، این ترکیب کمتر معمول است اما مقداری رنگ و جذابیت به استایل خاکستری شما اضافه می‌کند به شرطی که خاکستری شلوار بیش از حد تیره و نزدیک به مشکی نباشد.
  • کفش مشکی و شلوار سرمه‌ای و آبی، کفش مشکی تطبیق پذیری بالایی دارد و لازم نیست نگران روشن بودن رنگ شلوار خود باشید چون رنگ آبی می‌تواند جایگزین مناسبی برای مشکی باشد.
  • کفش قهوه‌ای و شلوار سرمه‌ای و آبی، اگر با هماهنگی مشکی و آبی مشکل دارید این یک ترکیب ایده‌آل برای شماست مه حالتی کلاسیک اما راحت در استایل شما ایجاد می‌کند.

تاریخچه کفش رسمی مردانه ، انواع آن و استایل مناسب آن

پوشیدن کفش بدون جوراب

این مساله اخیرا موضوع بحث‌های زیادی در دنیای مد بوده است. آیا پوشیدن کفش رسمی بدون جوراب اشکال دارد؟ برای  کفش‌های خاصی مثل بوت چلسی و انواع دیگر بوت واقعا نیازی به پوشیدن جوراب نیست اما نپوشیدن آن باعث عرق پا و ناراحتی خواهد شد اما پوشیدن مدل‌های دیگر کفش مردانه مثل کفش کالج بدون جوراب تفاوت زیادی ایجاد می‌کند. پاسخ سوال بالا در مدل و جنس کفش‌های شماست. اگر کفش شما رسمی و از جنس چرم سفت باشد حتما باید با آن جوراب بپوشید و هرچه کفش شما غیررسمی‌تر و نرم‌تر باشد نیاز به پوشیدن جوراب هم کمتر می‌شود. البته می‌توانید برای جلوگیری از ناراحتی پا از جوراب مخفی هم استفاده کنید. برای از بین بردن عرق داخل کفش یک قطعه چوب سدار داخل آن بگذارید و کفش‌ها را در روزهای متوالی نپوشید.

تاریخچه کفش رسمی مردانه ، انواع آن و استایل مناسب آن

مراقبت از کفش‌های رسمی مردانه

کفش‌های رسمی مردانه نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای دارند تا عمر بیشتر و باکیفیت‌تری داشته باشند. چون اگر کفش شما کهنه و مندرس باشد استایل شما خراب خواهد شد. بسته به جنس کفش برای مراقبت از کفش رسمی مردانه باید کارهای مختلفی انجام دهید. اکثر کفش‌های رسمی از جنس چرم هستند و خوشبختانه راه‌ها و محصولات مختلفی برای مراقبت از چرم وجود دارد:

  • قبل از واکس زدن بند کفش‌ها را درآورید تا کثیف نشوند.
  • بعد از هربار پوشیدن با دستمال خاک و کثیفی را از روی آن پاک کنید.
  • با کمی آب و صابون یا پاک کننده چرم کفش خود را تمیز کنید.
  • با واکس کرمی کفش خود را مرتب واکس بزنید.

در مورد کفش‌های جیر شرایط کمی متفاوت است و نمی‌توان با روش‌هایی که روی چرم موثر است کفش جیر را تمیز کرد. بهتر است پس از هربار پوشیدن کفش جیر آن را برس بکشید تا کثیفی‌ها روی هم انباشته نشود و فراموش نکنید که همیشه در یک جهت برس بکشید.

  • اگر کفش جیر شما گلی شد صبر کنید تا خشک شود سپس گل را از روی آن بکنید و برس بزنید.
  • هر گونه لکه کوچک را با پاک کن ساده از روی کفش پاک کنید.
  • برای پاک کردن لکه آدامس کفش را داخل فریزر بگذارید تا آدامس منجمد شده و جدا شود.
  • برای پاک کردن لکه آب داخل کفش را با روزنامه پر کنید و روی کفش آب اسپری کنید سپس با دستمال آن را خشک کنید و یک شب بگذارید تا رطوبت آن از بین برود.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه پوشاک آقایان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: The Idle Man (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)