روغن سیاه دانه یکی از مفیدترین روغنها برای سلامت و زیبایی


خواص روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه دارای خواص آنتی اکسیدانی زیادی است و ممکن است التهاب را کاهش دهد. این روغن به درمان بیماری‌های رایج مانند فشار خون بالا و آسم کمک می‌کند. روغن سیاه دانه را می‌توان به عنوان یکی از درمانهای زیبایی برای پوست و مو بکار برد.

Nigella sativa یک بوته کوچک گلدار با گلهای بنفش یا سفید رنگ است که در شرق اروپا، خاورمیانه و آسیای غربی رشد می‌کند.

در عین حال که شاید به نظر نیاید، این بوته میوه‌هایی را تولید می‌کند که دارای دانه‌های کوچک سیاه می‌باشند. این دانه‌های سیاه از هزاران سال پیش به عنوان دارو استفاده می‌شدند.

باستان شناسان حتی سیاه دانه‌هایی را در آرامگاه توت آنخ آمون پیدا کردند که نشان دهنده اهمیت آنها در طول تاریخ است.همچنین از آنها در آشپزی برای افزودن عطر و طعم به نان، خورشها و ترشی استفاده می‌شود. این دانه‌ها به هنگام خورده شدن طعم تلختری در مقایسه با زیره سبز و پونه کوهی دارند.

برخی از نام‌های دیگر برای روغن سیاه دانه از قرار زیر است

  • زیره سیاه
  • دانه پیاز سیاه
  • کلونجی

روغن سیاه دانه خواص آنتی اکسیدانی دارد. این دانه می‌تواند به کاهش التهاب درون بدن و روی پوست کمک کند.

فواید سلامتی روغن سیاه دانه

فواید سلامتی روغن سیاه دانه

روغن سیاهدانه در درمان برخی از شایع‌ترین بیماریها، از جمله فشار خون بالا و آسم اثر گذار است. این دانه همچنین فعالیت ضد قارچی علیه مخمر کاندیدا آلیکنس نشان می‌دهد – مخمری که می‌تواند به صورت بی رویه‌ای در بدن رشد کند و منجر به عفونت کاندیدیازیس شود. برخی از مزایای سلامتی روغن سیاه دانه عبارتند از :

  • کاهش فشار خون بالا: مصرف عصاره سیاه دانه به مدت دو ماه برای افرادی که فشار خون بالا داشتند موثر بوده و این افراد پس از این مدت کاهش فشار خون را تجربه کردند.
  • کاهش کلسترول بالا: مصرف روغن سیاه دانه کلسترول بالا را کاهش می‌دهد. روغن سیاه دانه حاوی اسیدهای چرب سالمی است که این اسیدهای چرب می‌توانند به شما در حفظ سطح کلسترول خوب کمک کنند. نمونه‌هایی از این اسیدهای چرب سالم شامل اسیدهای لینولئیک و اسید اولئیک هستند. سطوح روغن ممکن است بسته به مکانی که سیاه دانه در آن رشد می‌کند، متفاوت باشد. افراد به هنگام مصرف دانه‌های خرد شده نیز نتایج مفید آن را مشاهده می‌کنند.
  • بهبود علائم آرتریت روماتوئید: مصرف روغن سیاه دانه ممکن است به کاهش علائم آرتریت روماتوئید التهابی کمک کند
  • کاهش علائم آسم : اثرات ضدالتهابی روغن سیاه دانه ممکن است به بهبود علائم آسم کمک کند. اثر آن در کاهش التهاب راه‌های هوایی نیز ممکن است به علائم برونشیت کمک کند.
  • کاهش ناراحتی معده: خوردن دانه‌های سیاه دانه یا استفاده از روغن سیاه دانه باعث کاهش درد و گرفتگی معده می‌شود. روغن سیاه دانه همچنین می‌تواند برای کاهش گاز، التهاب معده و بروز زخم‌ها موثر باشد.

طبق تحقیقات انجام شده بخشهایی از روغن سیاه دانه که به نام تیموکوئینون شناخته می‌شود و بخشهای دیگر دانه‌ها قادر به کاهش رشد تومورها در موشهای آزمایشگاهی بودند. این روغن همچنین به کاهش صدمات بافت تحت تاثیر اشعه که برای کشتن سلولهای سرطانی استفاده می‌شود، کمک می‌کند. اما این نتایج در مورد انسانها مطالعه نشده است.

فواید زیبایی روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه چندین کاربرد و فایده برای مشکلات پوستی دارد. این روغن در بسیاری از غذاهای سالم و داروها موجود است. نمونه‌های این کابردها عبارتند از :

  • آکنه : با توجه به تحقیق انجام شده در مجله پوست و جراحی پوست، استفاده از یک لوسیون آماده با روغن ۱۰ درصد سیاه دانه، به طور قابل توجهی در کاهش بروز آکنه پس از دو ماه موثر است. کسانی که در این مطالعه شرکت کردند، ۶۷ درصد رضایت را گزارش کردند.
  • تغذیه موها : روغن سیاه دانه را می‌توان روی موها استفاده کرد تا آنها را نرم و لطیف نگه دارد.
  • پسوریازیس : استفاده از روغن سیاهدانه باعث کاهش بروز پلاک پسوریازیس می‌شود.
  • نرم کننده پوست : روغن سیاه دانه به روغنها و مرطوب کننده‌ها به منظور بهبود پوست و هیدراته کردن پوست اضافه می‌شود.
  • بهبود زخم : استفاده از روغن سیاه دانه برای کاهش التهاب و حضور باکتری‌ها برای کمک به بهبود زخم موثر است. در حالی که به نظر نمی‌رسد در رشد فیبرهای کلاژنی موثر باشد، می‌تواند عوامل دیگر رشد را تحریک کند تا به بدن کمک کنند که پوست سالم جدید را بسازد.

بخاطر داشته باشید که روغن سیاه دانه نباید جایگزین درمانهای تجویزی باشد که پزشک برای شما معین کرده اما چندین فایده زیبایی دارد که می‌تواند در کنار این درمانها به بهبود پوست شما کمک کند.

آیا استفاده از روغن سیاه دانه کاملا بی خطر است

ممکن است روغن سیاه دانه بتواند اثرات داروهایی را که بدن از طریق مسیر سیتوکروم P450 پردازش می‌کند، افزایش دهد. آنزیم‌ها در این مسیر ۹۰ درصد از داروهای متداول را متابولیزه می‌کنند. نمونه‌هایی از داروهای رایج می‌توانند شامل بتابلوکرهایی مانند متوپرولول (Lopressor) و وارفارین (Coumadin) باشد.

اگر به طور منظم داروهای تجویزی را مصرف می‌کنید، قبل از شروع به مصرف روغن سیاه دانه، با پزشک خود مشورت کنید. شما نباید استفاده از داروهای مشخص را بدون هماهنگی با پزشکتان، قطع کنید.

روغن سیاه دانه می‌تواند برای عملکرد کبد مفید باشد اما مصرف زیاد روغن سیاه دانه می‌تواند برای کبد و کلیه مضر باشد. اگر هر یک از این اندامها مشکلی داشته باشند، برای تعیین دوز مطمئن با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین روغن سیاه دانه می‌تواند واکنش‌های آلرژیک ایجاد کند. قبل از اعمال آن روی پوست، آن را روی بخش کوچکی از بازوی خود امتحان کنید.

استفاده‌های خوراکی روغن سیاه دانه

فواید روغن سیاه دانه

اگر به دنبال گسترش ذائقه خود هستید، می‌توانید سیاه دانه را به غذاهای خود اضافه کنید. استفاده‌های خوراکی برای افزودن سیاه دانه شامل پیشنهادات زیر است :

  • پاشیدن روی نانهای ورقه‌ای مانند نان لواش
  • پاشیدن روی بیسکوئیتها یا نانهای باگل
  • افزودن به سوپها، خورشها و ریختن روی مواد سرخ شده
  • آسیاب کردن آنها و مخلوط کردن آنها با چاشنی‌های دیگر همچون خردل، رازیانه وزیره سبز

شما همچنین می توانید روغن سیاه دانه را از اکثر فروشگاه‌های بهداشتی و داروخانه‌ها خریداری کنید. این روغن اغلب درون کپسولهایی برای استفاده روزانه قرار داده شده است. همچنین به عنوان روغنی که می‌توان آن را روی پوست و مو استفاده کرد یا با قاشق بردارید، فروخته می‌شود.


توصیه‌های نهایی

در حال حاضر توصیه روزانه خاصی برای اینکه چه میزان مصرف روغن سیاهدانه برای سلامتی مفید است، وجود ندارد. افزودن دانه‌های عمل آوری نشده به انواع غذا و محصولات پوستی مطمئن‌ترین راه برای استفاده از روغن سیاه دانه است.

اگر یک محصول با بسته بندی منحصر بفرد انتخاب می‌کنید، دوز توصیه شده را مصرف کنید. معمولا مصرف آن روزانه حدود ۱ تا ۲ قاشق چایخوری است. قبل از شروع به مصرف روغن سیاه دانه با پزشک خود صحبت کنید و آن را در لیست داروهای خانگی قرار دهید.


ترجمه و تالیف اختصاصی توسط گروه سلامت مجله قرمز

منبع : HEALTHLINE