اگر مرتبا دچار سردرد می‌شوید یا مستعد میگرن هستید، بعضی از مواد تحریک کننده سردرد در واقع داخل آشپزخانه شما قرار گرفته‌اند که باید حتی الامکان از آنها پرهیز کنید. در زیر ما چند مورد از آنها را بیان می‌کنیم.

اگر سردرد دارید از این غذاها دوری کنید

ممکن است پس از خیره شدن به صورت نمایشگر به مدت طولانی انتظار داشته باشید که دچار سردرد شوید یا اگر اخیرا خواب کافی نداشته‌اید. با این وجود، برخی از علل جالبتر سردرد که شما ممکن است ندانید، می‌تواند غذاها و نوشیدنیهای مورد علاقه شما باشد. در اینجا مواردی برای جلوگیری از سردرد وجود دارد.

نوشیدنی گازدارغذاهای تحریک کننده سردرد

اگر دچار سردرد هستید به مصرف نوشابه رژیمی خود توجه کنید. در حالی که اخیرا کمیته مشورتی رژیمهای غذایی توصیه به مصرف آسپارتام در حد اعتدال دارند اما FDA هزاران شکایت از مصرف کنندگان در مورد آسپارتام به دلایل شایعی همانند سرگیجه، از دست دادن حافظه و سردرد دریافت کرده است. در گزارش علمی DGAC 2015 آمده است: اگر افراد نوشیدنیهایی که با آسپارتام شیرین شده‌اند انتخاب کنند، نباید بیش از مصرف روزانه یعنی ۵۰ میلی گرم مصرف کنند (یک نوشیدنی ۳۵۰ میلی لیتری تقریبا ۱۸۰ میلی گرم آسپارتام دارد).

موز و آووکادو رسیدهغذاهای تحریک کننده سردرد

حتما شنیده‌اید که متخصصان تغذیه به دلیل مزایای بسیار موز و آووکادو برای سلامتی، مصرف آنها را تشویق می‌کنند اما موزهای رسیده و آووکادوها نیز مقادیر بالایی تیرامین دارند. دکتر جنیفر کریگلر گفت: غذاهای خاصی که تیرامین بالایی دارند موجب میگرن می‌شوند. حتی اگر مستعد میگرن نیستید، میزان بالای تیرامین باز هم می‌تواند تحریک کننده سردرد باشد. تیرامین یک اسید آمینه است که اکثر افراد بدون مشکل می‌توانند آن را هضم کنند اما اگر فردی دچار نقص آنزیم مونوآمین اکسیداز باشد یا اگر فرد داروهای ضد افسردگی خاصی مصرف می‌کند احتمالا در روند تجزیه آن اختلال ایجاد می‌شود. کریگلر گفت: موزهای رسیده و آووکادو می‌تواند تحریک کننده قوی سردرد باشند زیرا حاوی مقدار زیادی تیرامین هستند.

نانغذاهای تحریک کننده سردرد

گلوتن در غذاهایی همانند گندم، کراکر، پاستا و ادویه‌های مخلوط وجود دارد که ممکن است موجب مشکلات گوارشی شود (و برای آنهایی که بیماری سلیاک دارند، خطرناک باشد) اما برای بعضی افراد، سردردها هم می‌تواند یکی از علائم حساسیت به گلوتن باشد. گلوتن در محصولات غذایی ساخته با گندم، جوانه گندم، چاودار، آرد گراهام، کراکر، پاستا و ادویه‌های مخلوط به عنوان مثال وجود دارد. اما به گفته دکتر میشل گرگور، بیماری سلیاک را قبل از رفتن به سراغ رژیم بدون گلوتن برای رفع سردرد، پیدا کرد. گلوتن برای افراد سالم بدون بیماری سلیاک موجب سردرد نمی‌شود.

 تحریک کننده سردرد بستنی!غذاهای تحریک کننده سردرد

چند قاشق اول شیک شکلاتی همانند رفتن به بهشت است اما ناگهان این ماجراجویی خوشمزه با یک ناراحتی متوقف می‌شود که به هنگامی ست که دچار سردرد بستنی می‌شوید. خوشبختانه، درد آزار دهنده معمولا یک یا دو دقیقه بعد رفع می‌شود. مرموز است: چرا چنین سردردی شدید و سریع است سپس محو می‌شود؟ وارد کردن یک غذای خیلی سرد همانند بستنی یا یک نوشیدنی سرد به گلو ممکن است موجب یک رفلکس انقباض رگهای خونی در اطراف سر می‌شود. وقتی به آخرین سردرد بستنی که داشتید، فکر می‌کنید، شبیه به چنگ زدن یک چیز بد روی سر است.

آجیل شب عیدغذاهای تحریک کننده سردرد

پنیرهای کهنه، آجیلها، زیتون و محصولات ترشی انداخته همانند ذرت و ترشی ها اشتها آورهای استاندارد برای بسیاری از خوراکی‌های مهمانی هستند. البته این لقمه‌های کوچولو نیز تیرامین بالایی دارند. موسسه ملی سردرد محدود کردن مصرف تیرامین برای کمک به کنترل سردرد را پیشنهاد می‌دهد. میزان بالای تیرامین می‌تواند غذاهایی را که کهنه، تخمیر شده یا برای مدت طولانی ذخیره شوند، افزایش دهد.

غذاهای تحریک کننده سردرد در رستورانهای چینیغذاهای تحریک کننده سردرد

گلوتامات مونوسدیم یک طعم دهنده قوی است که برای آماده کردن بسیاری از غذاها استفاده می‌شود اما گلوتامات مونوسدیم در غذاهایی همانند غذای مورد علاقه ما ممکن است به عنوان یک تحریک کننده سردرد درجه بالا باشد. بهتر است بدانید که این ماده فقط در غذاهای چینی نیست. گلوتامات مونوسدیم می‌تواند در هر چیزی از غذاهای فریز شده تا خورشهای کنسروی و تنقلات وجود دارد. میزان بالاتر MSG به عنوان یک تحریک کننده سردرد می‌تواند خطرناکتر باشد. افراد مبتلا به میگرن ممکن است به دلیل اثرات شدید آن بر رگهای خونی جمجمه ممکن است بعد از مصرف دچار سردرد شوند.

پنیرغذاهای تحریک کننده سردرد

عامل عمل آورنده پنیر مزه آن را بهتر می‌کند اما عمر آن را طولانی تر می‌کند و حاوی تیرامین بیشتر است. بلوچیز، بری، چدار، فتا، موزارلا، پارمزان و پنیر سوئیسی میزن بالایی تیرامین دارند که تحریک کننده سردرد های میگرنی هستند.

گوشت سردغذاهای تحریک کننده سردرد

ساندویچهای مورد علاقه شما می‌توانند یک تحریک کننده سردرد در وعده ناهار باشند. میزان بالای تیرامین و افزودنی‌های غذایی همانند نیترات یا نیتریت می‌تواند جریان خون را به مغز در برخی افراد افزایش دهد. یک سردرد القا شده توسط نیترات چیز راحتی نیست چون معمولا موجب درد در هر دو سمت سر می‌شود.

نمکغذاهای تحریک کننده سردرد

ما نمکدان را از میز غذا دور می‌کنیم و نمک اضافی روی غذا نمی‌پاشیم اما هنوز هم ممکن است خودمان را گول بزنیم. سدیم پنهانی و خزنده وارد غذای ما می‌شود. مقدار زیادی از سدیم موجود در رژیم غذایی از طریق برخی غذاهای پردازش شده، غذاهای آماده و غذاهای رستوران است. برخی از افراد ممکن است متوجه نشوند که پنیر، غذاها و سبزیجات کنسروی، غذاهای یخ زده، ماکارونی بسته بندی شده و پنیرهای مختلف حاوی سدیم هستند. پژوهشی در سال گذشته نشان دهنده رابطه میان مصرف سدیم بالا و سردردهای اتفاقی بود البته دقیقا مشخص نیست که چه اتفاقی در بدن می‌افتد و این مورد نیازمند تحقیق بیشتر است.

شکلات تحریک کننده سردرد خوشمزهغذاهای تحریک کننده سردرد

متاسفم اما بله: این خوراکی خوشمزه شادی بخش می‌تواند موجب سردرد شود. شکلات حاوی چندین ماده است که ممکن است مسئول این موضوع باشند: کافئین، تیرامین و فنیل اتیل آمین (یک انتقال دهنده عصبی که اثرات تحریک کننده دارد). در حالی که این ترکیب ممکن است برخی افراد را دچار غش و بیهوشی کند برای عده‌ای هم تحریک کننده سردرد است.

هیچ پلوغذاهای تحریک کننده سردرد

در اینجا صحبت از غذاهایی شد که موجب تحریک سردرد می‌شوند اما شما باید در هر صورت چیزی بخورید. به گزارش NIH (مرکز ملی سلامت) حذف وعده‌های غذایی می‌تواند منجر به سردرد شود که به علت کاهش قند خون یا هیپوگلیسمی است. وقتی که وعده غذایی را حذف می‌کنید، سطح قند خون پایین می‌آبد که موجب افزایش تنش ماهیچه‌ای می‌شود و دوباره رگهای خونی منبسط می‌شوند، همه اینها یک عامل دیگر به بروز سردرد اضافه می‌کند.

چگونه با غذاهای تحریک کننده سردرد برخورد کنیمغذاهای تحریک کننده سردرد

موسسه ملی سردرد توصیه می‌کند که یک دفتر ثبت کننده غذا در مورد غذاهایی که قبل از سردرد خورده شده‌اند، داشته باشید. به زمانی که می‌خورید و چه موقع علائم بوجود می‌آیند توجه کنید. غذاهای تحریک کننده سردرد را مشخص کنید و ببنید که آیا با حذف آنها از رژیم غذایی سردردها از بین می‌رود.


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: rd