پف زیر چشم یکی از مشکلات زیبایی رایج است که می‌تواند عوامل متعددی داشته باشد. بیشتر افراد خواب ناکافی را در این مساله مقصر می‌دانند اما گاهی این عارضه نشان دهنده اشکال در عملکرد درونی بدن شما است و گاهی از یک اشتباه مراقبتی و یا رژیم غذایی نامتعادل و نادرست حکایت می‌کند. هرچند پوشاندن این پف‌ها با آرایش هم کار ساده‌ای نیست اما اگر هم بتوانید این کار را انجام دهید در حقیقت صورت مساله را پاک کرده و روی مشکلی که در بدن شما وجود دارد سرپوش گذاشته‌اید. پس برای زیبایی چهره خود هم که شده لازم است علت این مساله را کشف کنید و آن را برطرف کنید. در این مقاله با عوامل غیرمنتظره‌ای که باعث ایجاد پف زیر چشم می‌شوند آشنا خواهید شد.

پف زیر چشم چرا به وجود می‌آید؟

پف زیر چشم می‌تواند مزمن و یا موقتی باشد گاهی هم دلایل ژنتیکی دارد و شما با آن به دنیا می‌آیید در نتیجه راهی برای از بین بردن آن وجود ندارد. اما پف زیر چشم مزمن زمانی به وجود می‌آید که ساختار حفاظت کننده پلک زیر چشم تضعیف می‌شود. در این حالت پوست اطراف چشم نازک‌تر شده و عضلات آن غیرفعال می‌شوند در نتیجه چربی طبیعی که اطراف چشم را حفاظت می‌کند به سمت پلک پایین منتقل می‌شود. مایعات اضافی به وجود آمده می‌تواند بر اثر عملکرد ضعیف ماهیچه‌ها، تخلیه ناقص غدد لنفی و کمبود آب در بدن باشد. هر چند ژنتیک نقش مهمی در ساختار این قسمت از چشم دارد اما عادات و سبک زندگی ما نیز تاثیر زیادی در این ناهماهنگی و ایجاد پف زیر چشم خواهد داشت و باعث بدتر شدن شرایط کسانی خواهد شد که مستعد ایجاد پف در زیر چشمان خود هستند. پس اگر شما هم جزو این افراد هستید و یا چند باری در زندگی خود به پف زیر چشم دچار شده‌اید بهتر است این نکات را مد نظر داشته باشید تا از ایجاد این مشکل پیشگیری کنید. در ادامه می‌خوانید که چه عواملی باعث ایجاد پف زیر چشم می‌شوند و چگونه می‌توانید با این عوامل مقابله کنید.

پف زیر چشم

ارتباط کمبود خواب و پف زیر چشم

حتما از قبل با این عامل به عنوان مهم‌ترین عامل ایجاد پف در زیر چشم آشنایی دارید، بیشتر افرادی که مستعد پف در زیر چشم هستند بعد از یک شب بی‌خوابی حتما به این مشکل دچار می‌شوند. بنابراین اگر از وقت خوابتان گذشته است و خمیازه کشیده شما شروع شده است باید بدانید که این خمیازه‌ها باعث می‌شود آب اضافی در بافت اطراف چشمان شما ایجاد شود و این آب اضافی به ایجاد پف در اطراف و زیر چشم منجر خواهد شد که هم قبل از خواب و هم پس از بیدار شدن از خواب شاهد آن خواهید بود. جالب است بدانید که این مشکل تنها به پف شدن زیر چشم منجر نمی‌شود و پس از آن نیز مشکلاتی خواهید داشت، مایعات اضافی ایجاد شده، نسوج اطراف چشم را ضعیف می‌کنند و این بافت شل شده و فرآیند چروک شدن بافت زیر چشم نیز تسریع خواهد شد. این حالت در گریه کردن بیش از حد هم به وجود می‌آید و اگر کسانی که مستعد پف زیر چشم هستند گریه‌های شدید و طولانی داشته باشند به پف در زیر چشم و عوارض ناشی از آن دچار خواهند شد.

رژیم غذایی حاوی سدیم بالا

سدیم ماده‌ای شیمیایی است که مقدار کافی آن برای عملکرد قلب مفید است اما در کنار آن می‌تواند به احتباس آب در قسمت‌های مختلف بدن منجر ‌شود. متاسفانه این ماده شیمیایی در بسیاری از غذاهایی که به صورت روزمره مصرف می‌کنیم وجود دارد و استفاده زیاد از آن باعث می‌شود آب در بافت‌های بدن از جملله بافت پوست زیر چشم تجمع کند و به ورم در این قسمت منجر شود و متعاقبا شاهد تسریع فرآیند چروک در زیر چشم نیز خواهید بود. همان طور که می‌دانید سدیم بخش اصلی تشکیل دهنده نمک طعام است و غذاهایی که حاوی نمک زیادی هستند می‌توانند موجب تشدید ورم در زیر چشم شوند. بنابراین اگر می‌خواهید با این مشکل مقابله کنید مصرف نمک طعام را در همه اشکال آن کاهش دهید و از غذاهای آماده و فست فود که معمولا نمک زیادی دارند استفاده نکنید.

استفاده نادرست از کرم دور چشم

هرچند استفاده از کرم‌های دور چشم برای سلامت و زیبایی پوست این قسمت و حفظ جوانی و شادابی و جلوگیری از چروک‌های زودرس مفید است اما اگر از این کرم‌ها درست استفاده نکنید ممکن است اثر معکوسی داشته باشند و باعث ورم و احتباس آب در پوست زیر چشم شوند. برای جلوگیری از این اتفاق کرم دور چشم را خیلی نزدیک به لبه پلک‌ها نزنید چون با این کار هربار که پلک می‌زنید مقادیر میکروسکوپی از این کرم را به چشمان خود وارد می‌کنید و هرچیزی که وارد چشمان شما شود به تولید آب اضافی و ورم و پف منجر خواهد شد. از طرف دیگر استفاده زیاد از کرم دور چشم می‌تواند موجب تشدید این مشکل شود چون پوست تا حد مشخصی از کرم را جذب می‌کند و مقدار اضافی می‌تواند به بافت اطراف آن وارد شود. پس کرم دور چشم را تا حدی که پوست می‌تواند جذب کند استفاده کنید تا دچار پف زیر چشم نشوید.

پف زیر چشم

کمبود آب در بدن یکی از عوامل ایجاد پف زیر چشم

شاید فکر کنید چون پف زیر چشم از آب اضافی ساخته می‌شود پس با مصرف کمتر آب می‌توان آن را برطرف کرد. اما مساله دقیقا برعکس است، وقتی شما آب کافی مصرف نمی‌کنید و یا نوشیدنی‌های کافئین‌دار، الکل و مواد پرنمک را به مقدار زیاد استفاده می‌کنید بدن شما برای دفع این مواد زائد مجبور می‌شود آب اضافی در بافت خود تولید کند و در نتیجه مایعات در بافت‌های بدن محبوس می‌شود که به پف در زیر چشم منجر می‌شود، آب و هوای خشک و آفتابی هم می‌تواند این شرایط را تشدید کند. پس برای حل مشکل پف و ورم در زیر چشم لازم است آب کافی مصرف کنید و از پوست خود به درستی مراقبت کنید.

چگونه پف زیر چشم را برطرف کنیم؟

برای حل این مشکل روش‌های مختلفی وجود دارد، در کنار مقابله با عوامل ایجاد کننده پف در زیر چشم شما می‌توانید از درمان‌های موضعی هم بهره ببرید:

  • کرم‌های جوان کننده حاوی کافئین و پپتاید با داشتن خاصیت ضدالتهاب و تقویت تولید کلاژن در لایه‌های زیرین پوست می‌توانند پف را در زیر چشم از بین ببرند.
  • انواع رقیق و ملایم رتینول از جمله رتینالدهید می‌تواند ترشح کلاژن را در لایه‌های زیرین پوست افزایش دهد و باعث تقویت بافت پوست شود.
  • استفاده از آنتی اکسیدان‌ها از جمله ویتامین C به صورت موضعی می‌تواند رادیکال‌های آزاد موجود در محیط و سطح پوست را خنثی کند و به بهبود وضعیت پوست در زیر چشم منجر شود.

پف زیر چشم

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)