پوکی استخوان یکی از بیماریهایی ست که بر کیفیت زندگی و تحرک تاثیر گذار است. اما شما چگونه می‌توانید پی به علائم پوکی استخوان ببرید. علائم پوکی استخوان ابتدا بصورت خاموش هستند اما در صورتی که مشکوک به داشتن این علائم هستید بهتر است که به پزشک مراجعه کنید.

پوکی استخوان چیست؟علائم پوکی استخوان

پوکی استخوان به درستی بیماری خاموش نامیده می‌شود چون یک بیماری استخوانی ست که غیر ممکن است متوجه آن بشوید. این بیماری باعث می‌شود که بدن بخش زیادی از توده استخوانی را از دست بدهد. و اغلب چیزی جایگزین آن نمی‌شود. بنیاد ملی پوکی استخوان تخمین می‌زند که از هر دو زن یک نفر و از هر چهار مرد یک نفر در سنین بالای ۵۰ سالگی دچار شکستگی استخوان به دلیل پوکی استخوان شوند.

کوتاه شدن قد یکی از علائم پوکی استخوان استعلائم پوکی استخوان

احساس می‌کنید که دامنتان بلندتر شده یا اینکه شلوار جین مورد علاقه‌تان تا روی کفشهایتان پایین آمده؟ وقتی کسی پوکی استخوان داشته باشد، استخوانهای ستون فقرات به راحتی روی همدیگر می‌افتند و در نتیجه شما ممکن است بیش از یک اینچ از قدتان کوتاه شود. تامارا وکس متخصص و مدرس دانشگاه شیکاگو گفت: کاهش قدتان را نسبت به قدی که در ۲۰ سالگی داشتید به عنوان راهنما در نظر بگیرید. برای زنان کاهش قد به اندازه یک و نیم اینچ می‌تواند جزو علائم پوکی استخوان باشد. مردانی که دو اینچ از قدشان را نسبت به قد ۲۰ سالگی‌شان از دست بدهند باید نگران علت آن باشند.

دندان شما افتاده استعلائم پوکی استخوان

وقتی استخوانهای فک ضعیف می‌شوند، دندانها می‌افتند. د رحالی که از دست دادن دندانهای یکی از علائم پوکی استخوان است وکس می‌گوید همیشه نشانه مشخص آن نیست. اگر دندان شما لق شده یا افتاده با پزشک خود صحبت کنید و از وی بخواهید برای شما آزمایش تست پوکی استخوان را بنویسد تا مشخص کند که آیا پوکی استخوان موجب افتادن دندان شما شده یا علت چیز دیگری ست.

فرم ایستادن شما نامناسب است یا قوز داریدعلائم پوکی استخوان

وقتی که استخوانهای ستون فقرات نمی‌توانند وزن شما را تحمل کنند، روی هم خم خواهند شد که موجب حالتی می‌شود که قوز نام دارد. قوز خیلی بیشتر از آنکه وضعیت بدن را به شکل بدی کاملا مشهود نشان دهد، یکی از علائم پوکی استخوان است که طی آن استخوانهای ستون فقرات ضعیف می‌شوند.

یکی از نزدیکان شما پوکی استخوان داردعلائم پوکی استخوان

اگر کسی در میان خانواده شما پوکی استخوان دارد پس شما نیز ممکن است پیش زمینه این بیماری را داشته باشید. دکتر وکس می‌گوید: ژنتیک مشخصا نقش مهمی بازی می‌کند اما این بستگی به چند تا عامل دارد. عوامل خطر دیگر جنسیت، نژاد، وضعیت یائسگی و وزن بدن دارد. اگر شما در میان خانواده‌تان کسی را می‌شناسید که سابقه پوکی استخوان دارد پس بهتر است که آزمایش غربالگری پوکی استخوان را حتی الامکان سریعتر انجام دهید تا علائم پوکی استخوان شناسایی شود. پزشک شما ممکن است تغییرات غذایی و همچنین دارو، مکملهای کلسیم و رژیمهای ورزشی را توصیه کند.

تراکم پایین استخوانی داریدعلائم پوکی استخوان

کمبود تراکم استخوانی که گاهی اوقات استئوپنی نامیده می‌شود به معنی این است که تراکم استخوانی شما (مقدار کلسیم و مواد معدنی موجود در استخوانها) کمتر از حد میانگین است. البته این به معنای ابتلا به پوکی استخوان نیست. طبق آنچه که دکتر وکس می‌گوید، این وضعیت می‌تواند به اندازه پوکی استخوان مشکل ساز باشد. این بیماری واقعا خاموش است. این هیچ چیز به شما نمی‌گوید الا اینکه استخوانهای شما شکننده تر هستند و ممکن است شکسته شوند. اگر تراکم استخوانی شما کم باشد، دکتر وکس پیشنهاد می‌کند که مرتبا آزمایش تراکم استخوانی را انجام دهید تا  بتوانید قبل از شکستگی استخوانها متوجه پوکی استخوان شوید. وی اضافه می‌کند که بعضی از داروها می‌توانند پیشرفت پوکی استخوان را کند کنند.

شکستگی استخوان بر اثر صدمات جزئی علائم پوکی استخوان

اگر از روی صخره بپرید، احتمال زیادی دارد که یکی از استخوانهای شما یا شاید هم همه آنها بشکند. اما اگر در حال پیاده روی باشید هیچ کدام از استخوانهایتان نخواهد شکست مگر اینکه پوکی استخوان داشته باشید. افراد مبتلا به پوکی استخوان استخوانشان بخاطر افتادن از یک ارتفاع پایین می‌شکند. اگر شکستگی دارید یعنی اینکه استخوانهای شما ضعیف است. در صورت داشتن شکستگی مچ دست، لگن یا شکستگی کمر ناشی از یک ضربه ملایم باید مستقیما به مطب پزشک مراجعه کنید تا علائم پوکی استخوان در شما بررسی شود.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز 

منبع: ریدرز دایجست