مشکلات غلظت خون دارید و یا نه بهر حال بهتر است با علائم لخته خون آشنا شوید چون لخته خون یکی از عوارض بزرگی ست که باعث بسیاری از مشکلات در آینده از جمله حمله قلبی و سکته مغزی و یا حتی امبولی ریوی خواهد شد.

لخته خون و علائم لخته خون علائم لخته خون

اکثر اوقات لخته شدن خون چیز خوبی است. وقتی که زخمی می‌شوید نیاز  دارید تا خون سفت و غلیظ شده و در محل خونریزی قرار بگیرد تا به توقف خونریزی کمک کند. اما گاهی اوقات لخته‌ شدن زمانی رخ می‌دهد که نیازی به آن نیست و این می‌تواند مشکل را به طرز حیرت انگیزی به خصوص اگر در رگهای عمقی نزدیک عضلات باشد، ایجاد کند.

لوئیس ناوارو متخصص قلب در نیویورک گفت: وقتی لخته خون در این سیستم عمیق شکل می‌گیرد، می‌تواند دردناک و بسیار خطرناک باشد. این نوع لخته خون ترومبوز وریدی عمقی یا DVT نامیده می‌شود.  DVT شبیه به موانع جاده در بزرگراه خونی شماست، آنها موجب شلوغی ترافیک در گردش خون می‌شوند و از جریان یافتن خون و حفظ جریان در سیستم بدن جلوگیری می‌کند.

اگر یک ترومبوز وریدی عمقی از محل اصلی خود دور شود و به ریه‌های شما برسد می‌تواند مشکلات جدیتری ایجاد کند. بعدا این لخته یک امبولی ریوی می‌شود، یک لخته خون که این اندامهای حیاتی را از دریافت اکسیژن و خونی که نیاز دارند، باز می‌دارد. این امر می‌تواند به ریه‌ها و سایر اندامها صدمه بزند و حتی ممکن است  کشنده باشد.

بعضی از افراد نسبت به سایرین بیشتر مستعد ترومبوز عمقی هستند بنابراین باید جزو بالاترین عوامل خطر قرار گیرند. همچنین می‌بایست  علائم هشدار دهنده را بدانید بصورتی که بتوانید سریع عمل کنید. دکتر ناوارو گفت: تشخیص علائم خیلی مهم است چون اغلب آنها ممکن است جزئی باشند یا کمتر مورد توجه قرار بگیرند و درمان مناسب برای آنها لازم است.

علائم لخته خون: تورم در اندامهای حرکتی علائم لخته خون

دکتر ناوارو گفت: پا یا دست ورم کرده یکی از مهمترین علائم ترومبوز وریدی عمقی است. لخته خون می‌تواند جریان خون سالم در پاها را مسدود کند و خون می‌تواند پشت ورم ایجاد شده تجمع پیدا کند. اگر همیشه در هنگام پرواز یا در طول دوره‌های بی حرکتی، پاهای شما سفت و بزرگ باشند، طبیعی است که تورم پا را به عنوان علامتی از DVT نادیده بگیرید. اما اگر اندام ورم کرده شما به سرعت بالا می‌آید نسبت به این امر مشکوک باشید به خصوص اگر همراه با درد باشد.

علائم لخته خون: درد بازو یا درد پاعلائم لخته خون

معمولا درد ترومبوز وریدی عمقی به صورت ترکیبی از علائم دیگر همچون تورم یا قرمزی ظاهر می‌شود اما گاهی اوقات می‌تواند به تنهایی بروز کند. دکتر ناوارو گفت: متاسفانه، درد به جای لخته خون خیلی راحت با گرفتگی یا رگ به رگ شدن عضله اشتباه گرفته می‌شو که به همین دلیل است که اغلب اوقت غیر قابل تشخیص شده و این بخصوص خیلی خطرناک است. درد ترومبوز وریدی عمقی به هنگامی که در حال پیاده روی هستید یا وقتی که پایتان را به سمت بالا می‌برید ممکن است دچار سقوط شوید. اگر احساس سفتی و گرفتگی در پا دارید به نظر نمی‌رسد که لرزش داشته باشید مخصوصا اگر پوست نزدیک به آن منطقه گرم یا تغییر رنگ داده باشد، به پزشک مراجعه کنید.

علائم لخته خون: قرمزی پوستعلائم لخته خون

درست است که کبودی نوعی لخته خون است اما این نوع لخته خون چیزی نیست که بخواهید درباره آن نگران باشید. شما نمی‌توانید متوجه یک ترومبوز وریدی عمقی شوید. ممکن است مقداری تغییر رنگ شبیه کبودی ببینید اما احتمالا بیشتر آن را به رنگ قرمز می‌بینید. یک DVT موجب قرمزی در  اندام تحت تاثیر می‌شود و بازو یا پای شما با لمس کردن، گرم احساس می‌شود.

علائم لخته خون: درد قفسه سینهعلائم لخته خون

درد در قفسه سینه ممکن است شما را به فکر حمله قلبی بیندازد اما این می‌تواند یک امبولی ریوی باشد. امبولی ریوی و حمله قلبی علائم مشابهی دارند. البته درد امبولی ریوی بیشتر حالت تیز و سیخ کشیدن دارد و به هنگام تنفس عمیق بدتر می‌شود. درد حمله قلبی اغلب از نواحی بالاتر بدن همانند شانه‌ها، فک یا گردن منعکس می‌شود. بزرگترین سرنخ در تنفس شماست، درد مزمن امبولی ریوی با هر نفسی که می‌کشید بدتر می‌شود. در هر صورت، شما فورا نیاز به کمک دارید بنابراین با اورژانس تماس بگیرید.

علائم لخته خون: تنگی نفس یا تپش قلبعلائم لخته خون

لخته خون در ریه جریان اکسیژن را کند می‌کند. وقتی اکسیژن پایین است، ضربان قلب شما بالا می‌رود تا کمبود اکسیژن را جبران کند. احساس سوزش در قفسه سینه و اختلال در تنفس عمیق می‌تواند یک پیام اضطراری به بدن شما بفرستد که یک امبولی در کمین ریه شماست. ممکن است احساس ضعف یا حتی بیهوشی کنید. به سرعت کمک بخواهید بخصوص اگر این علائم، ناگهانی ظاهر می‌شوند.

علائم لخته خون: سرفه بدون دلیل لبلیا

سرفه شما قطع نمی‌شود؟ اگر همچنان تنگی نفس، تپش قلب زیاد یا درد قفسه سینه دارید این می‌تواند نشانه امبولی ریوی باشد. سرفه خشک خواهد بود اما گاهی اوقات افراد ممکن است سرفه همراه با  خلط یا سرفه خونی داشته باشند. وقتی مشکوک هستید بهتر است که به پزشک خود تلفن بزنید یا به مراکز درمانی بروید.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز 

منبع: prevention