علائم سرطان پانکراس تا زمانی که بیماری به مراحل پیشرفته نرسد قابل توجه و مشخص نیستند اما اگر شما به هر یک از علائم زیر که در واقع علائم سرطان پانکراس هستندپی بردید با پزشک خود صبحبت کنید.

پوست زرد رنگ استعلائم سرطان پانکراس

دکتر کریستوفر دیمائو متخصص گوارش در بیمارستان مونت سینای نیویورک گفت: زردی یکی از مشخصترین علائم سرطان پانکراس است. اغلب اوقات بیماران احساس خوبی دارند تا زمانی که روزی دوستی متوجه زردی چشم آنها شود، بعد به پزشک مراجعه می‌کنند و متوجه می‌شوند که سرطان پانکراس پیشرفته دارند. سرطانهایی که در نزدیکی سر پانگراس شروع  می‌شوند می‌توانند مجرای صفراوی را مسدود کننند و از رسیدن صفرا به روده‌ها جلوگیری می‌کند، صفرا در روده‌ها به تجزیه چربی‌ها کمک می‌کند، و نهایتا از طریق مدفوع از بدن خارج می‌شود. این صفرا باعث ایجاد زردی می‌شود که زرد شدن پوست یا چشمهاست. یکی دیگر از علائم سرطان پانکراس خارش پوست است که به دلیل وجود همین صفرا بروز می‌کند.

درد شکم یا کمرعلائم سرطان پانکراس

نوک انگشت خود را در بالای شکم دقیقا زیر استخوان سینه قرار دهید. سپس دقیقا روبروی همین نقطه انگشت، روی ستون فقرات خود را تصور کنید . دکتر دی میائو گفت: این مکانی مشترک است که بیماران سرطان پانکراس از درد آن ناحیه شکایت می‌کنند. وی گفت: توصیف این درد مشکل است اما یک درد داخلی در این ناحیه یا اطراف دایره شکم تا کمر شما است یک نوع علامت هشدار دهنده است و شما باید آن را بررسی کنید. سرطانهایی که در بدنه یا انتهای پانکراس شروع می‌شوند می‌توانند روی اندامهای نزدیک به آن فشار آورند و موجب درد شوند. اگر سرطان به اعصاب اطراف پانکراس گسترش یابد می‌تواند موجب کمر درد شود.

ادرار تیره یا مدفوع چربعلائم سرطان پانکراس

دکتر دی میائو گفت: اگر ادرارتان شروع به تیره شدن کرد (قهوه‌ای یا زنگ زده) داشت ممکن است یکی از علائم سرطان پانکراس باشد که باید به آن توجه کنید. از آنجایی که بیلی روبین ماده ساخته شده بوسیله کبد تا حدی صفرا را ایجاد می‌کند، در خون تجمع پیدا می‌کند، ادرار تیره می‌شود. مدفوع رسی رنگ یا چرب نیز می‌تواند از علائم سرطان پانکراس باشد چون سرطان مجرای صفراوی را مسدود می‌کند.

تهوع و استفراغ علائم سرطان پانکراس هستندعلائم سرطان پانکراس

سرطان موقع فشار آوردن روی معده می‌تواند موجب یک انسداد جزئی شود و باعث می‌شود غذا به سختی حرکت کند. به گفته انجمن سرطان آمریکا، این می‌تواند باعث حالت تهوع، استفراغ و درد معده شود که بعد از غذا خوردن بدتر می‌شود. بنابراین اینها همگی می‌توانند علائم سرطان پانکراس باشند.

التهاب پانکراس بدتر می‌شودعلائم سرطان پانکراس

دکتر دی میائو گفت: التهاب پانکراس مزمن یا بدون علت می‌تواند بوسیله یک تومور کوچک روی پانکراس ایجاد شود. اگر چه التهاب پانکراس ایجاد شده بوسیله سنگ کیسه صفرا، داروهای جدید یا سو مصرف الکل شایعتر است، در صورتی که این بیماری در شما بروز کرده و هیچ کدام از این عوامل خطر را ندارید، ممکن است چیزی جدی‌تر موجب آن شده باشد.

سلامت دهانی ضعیفعلائم سرطان پانکراس

اگر دهان شما بوی بدی می‌دهد، لثه‌ها ملتهب شده است یا دندانهای شما افتاده است می‌تواند چیزی بیش از مشکل در سلامتی باشد .به گفته پژوهشگران مرکز پزشکی لانگون نیویورک که در یک مطالعه با هدف بررسی باکتریهای دهان بیماران مبتلا به سرطان پانکراس در مقایسه با افراد سالم انجام دادند، بیماران مبتلا به سرطان پانکراس مستعد ابتلا به بیماری لثه، حفرات دندان و در کل بهداشت ضعیف دهان و دندان هستند. آنها دریافتند که حضور باکتری مشابهی که با بیماریهای دندانی همانند پریودنتیت (التهاب لثه) ارتباط دارد به میزان ۵۹ درصد افراد را بیش از آنهایی که این باکتری را در دهان ندارند، در معرض خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده قرار می‌دهد.

تشخیص دیابت نوع ۲ در فردعلائم سرطان پانکراس

تشخیص دیابت در شما به این معنی نیست که سرطان پانکراس دارید بلکه این بیماری با خطر ابتلای بیشتری همراه است. یک تحقیق کلینیک مایو نشان داد که در۴۰ درصد بیماران التهاب پانکراس چند ماه قبل از تشخیص سرطان، دیابت در آنها تشخیص داده شد. دکتر مائو گفت: پانکراس مسئول ساختن انسولین است بنابراین مراحل اولیه تومور ممکن است بر قابلیت تولید انسولین اثر بگذارد که موجب دیابت می‌شود.

کاهش وزن بدون دلیلعلائم سرطان پانکراس

دکتر دی مائو گفت: اگر ناگهان اشتهای شما کم شده یا اشتها  ندارید یا اگر بدون تغییر رژیم غذایی یا ورزش وزن از دست می‌دهید باید به پزشک مراجعه کنید. این مورد و چند علامت گفته شده در بالا علائم سرطان پانکراس هستند.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز 

منبع: ریدرز دایجست