حتما در ادارات بهداشت با این جمله مواجه شده‌اید «نیمی از افراد از دیابت خود آگاهی ندارند». دیابت نوع ۲ در کمین اکثر افراد جامعه است اما علائم دیابت در مردان و زنان کمی تفاوت دارد و با دانستن آنها می‌توان برای مراجعه به پزشک و پیگیری مشکلات مراجعه کرد. دیابت علاوه بر اینکه خودش یک معضل است، خطر بیماریهایی همچون بیماری قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. ما در اینجا به شما هشدارهایی خواهیم داد که نشان می‌دهد قند خون شما شروع به افزایش کرده و در وضعیت رو به دیابت یا پیش دیابتی قرار دارید.

علائم دیابت در مردان: اختلال نعوظ علائم دیابت در مردان

به دلیل آسیب عصبی و عروقی ناشی از قند خون بالا، دیابت می‌تواند احتمال بروز مشکلات موجود را سه برابر کند. پژوهشی در مجله بین المللی تحقیقات پژشکی نشان داد که ۸۹ درصد مردانی که سندرم متابولیک داشتند، دچار اختلال نعوظ شدند. این اولین علامت دیابت در مردان است که احتمالا نسبت به آن واکنش نشان خواهند داد. دکتر مارگارت اکرت نورتون متخصص داخلی و غدد می‌گوید: یک مرد با بروز این عارضه متوجه خواهد شد که مشکلی وجود دارد و باید به دنبال رفع آن باشد. وی می‌افزاید: درمانهای موثری هم برای دیابت و هم اختلال نعوظ وجود دارد. از رفتن به پزشک و پیگیری درمان دریغ نکنید.

علائم دیابت در مردان: عفونتهای قارچیعلائم دیابت در مردان

این یکی از علائم دیابت در مردان است که ممکن است حتی به آن فکر هم نکنید. قند خون بالا رشد مخمر و عفونت را تقویت می‌کند. دکتر اکرت نورتون می‌گوید: این عفونتهای مخمری شبیه به همانهایی هستند که در زنها بوجود می‌آیند. البته صرفنظر از جایی که بروز می‌کنند. وی خاطر نشان کرد مردان ممکن است این عفونتها را در بخش جلویی اندام جنسی خود داشته باشند بخصوص در مردانی که ختنه نشده‌اند این امر بیشتر است.

علائم دیابت در مردان: تکرر ادراربیماری کلیه

تکرر ادرار یکی از علائم دیابت در مردان است که با زنان هم مشترک است البته حداقل نه بیماری وجود دارد که با تکرر ادرار مرتبط است. ممکن است در طول روز متوجه این موضوع نشوید اما به هنگام شب بخصوص اگر هر دو ساعت یکبار باشد متوجه بروز مشکل خواهید شد. دکتر اکرت نیوتن می‌گوید: این موضوع البته ممکن است به خاطر بزرگی پروستات هم باشد. مردی که قبلا پروستات وی بررسی شده و مشکلی در این مورد ندارد و به دنبال این مشکل بهتر است به دنبال چک کردن دیابت در خود باشد.

علائم دیابت در مردان: خستگیعلائم دیابت در مردان

دستشویی رفتن چند باره به هنگام شب خودش به تنهایی انسان را خسته می‌کند اما خستگی شما ممکن است به دلیل بالا رفتن قند خون هم باشد. دکتر اکرت نیوتن می‌گوید: میزان مناسب انسولین اجازه می‌دهد تا گلوکز از طریق جریان خون وارد سلولها شود و انرژی مورد نیاز بدن برای عملکرد مناسب، تامین شود. وی می‌افزاید: بیمارانم تا یک سال قبل از تشخیص بیماری، احساس خستگی می‌کردند. اگر اخیرا احساس خستگی می کنید و علت آن را نمی‌دانید بهتر است به دنبال بررسی علت آن باشید شاید علت آن دیابت باشد.

علائم دیابت در مردان: سابقه خانوادگی بیماریعلائم دیابت در مردان

دیابت نوع ۲ در خانواده شما زیاد است؟ این ممکن است یکی از اولین علائم دیابت در مردان باشد یا می‌تواند پیام هشداری برایتان باشد که ممکن است در آینده دچار این بیماری شوید. در حقیقت تحقیق بر روی ۸۰۰۰ نفر نشان داد که افرادی که سابقه خانوادگی دیابت نوع ۲ داشتند، ۲۶ درصد بیشتر در معرض خطر دیابت هستند. خوب است که همیشه سابقه پزشکی خانواده‌تان را بخاطر داشته باشید و به صورتی مرتب به پزشک برای اندازه گیری قند خون همانند a1c، اندازه گیری میزان قند خون در طول دوره سه ماهه، مراجعه کنید.

علائم دیابت در مردان: افزایش وزنعلائم دیابت در مردان

اگر چه افزایش وزن با ازدیاد سن موردی طبیعی است (به دلیل کاهش متابولیسم) اما باز هم لازم است که به آن توجه داشته باشید. تحقیقات در سال ۲۰۱۶ نشان داد که مردان به هنگام ابتلا به دیابت کمتر از زنان دچار افزایش وزن می‌شوند. بنابراین حتی مقدار کمی افزایش وزن را باید مورد رصد قرار دارد. به هنگام غیر طبیعی بودن قند خون، نه تنها اشتهای شما از حالت طبیعی خارج می‌شود بلکه انتخابهای شما برای سبک زندگی می‌تواند به سوی افزایش وزن شما را هدایت کند. قطعا ممکن است بعضی از افراد بخواهند نوشیدنیهای الکلی مصرف کنند اما آیا این خیلی بد است؟ دکتر اکرت نیوتن می‌گوید: هنگامی که در وضعیت پیش دیابتی  یا دیابت هستید این انتخابها می‌تواند عواقب بد متابولیک داشته باشد. الکل نه تنها برای پانکراس سمی است بلکه به بدن شما کمک می‌کند سطح قند خون را حفظ کند اما اگر شما به جز نوشیدنی الکلی بخواهید نوشابه شیرین هم مصرف کنید که با مقدار زیادی کالری همراه شده‌اند می‌توانند باعث افزایش وزن شوند. به گفته این تحقیقات مردان به هنگام دیابت کمتر از زنان دچار افزایش وزن می‌شوند.

علائم دیابت در مردان: درد قفسه سینه هنگام ورزشعلائم دیابت در مردان

آیا شما جزو آنهایی هستید که از شنبه تا چهارشنبه کار روزمره انجام می‌دهید اما آخر هفته پر تلاش می‌شوید؟ مشکلات متابولیک مربوط به دیابت، همانند فشار خون بالا، شما را در معرض مشکلات بزرگتری همانند درد قفسه سینه یا ایسکمی قرار می‌دهد. (بعضی از دردهای قفسه سینه هیچ ارتباطی با قلب ندارند). اکرت نیوتن می‌گوید: کارهایی که قبلا به آنها عادت داشتید مثل ورزش اسکی ناگهان شما را دچار استرس می‌کند. ورزش لازم است اما لازم است که بین ورزش و تفریح تعادل برقرار شود و در صورتی که قصد ورزش شدید دارید باید به آرامی آن را از آرام به شدید، افزایش دهید.

علائم دیابت در مردان: زود انزالیعلائم دیابت در مردان

به هنگام مشکلات جنسی همانند اختلال نعوظ، ابتلا به سندرم متابولیک (که شما را در معرض خطر دیابت نوع ۲ قرار می‌دهد) به زود انزالی هم مربوط است. در حقیقت، این ممکن است یکی از علائم دیابت در مردان باشد. در پژوهشی در مجله اورولوژی اروپا، ۲۳ درصد بیماران تحقیق شده، زود انزالی داشتند و ۵ درصد دیر انزالی داشتند. تغییر سبک زندگی همانند کاهش وزن و ورزش می‌تواند تفاوت زیادی در عملکرد جنسی شما همراه با درمانهای درست داشته باشد.

بدون علامتعلائم دیابت در مردان

این درد آور است چون بخصوص اگر در وضعیت پیش دیابتی باشید ممکن است سالهای سال هیچ علامتی نداشته باشید. به طور میانگین افراد احتمالا مشکلات قند خون را به مدت ۶ تا ۷ سال پیش از تشخیص دارند. این بیماری آهنگ کندی دارد که به همه افراد پیشنهاد می‌شود که مرتبا آن را بررسی کنند. در یک تحقیق در سال ۲۰۱۶، تنها ۶ درصد از پزشکان مراقبتهای اولیه می‌توانند تمامی عوامل خطر را در افرادی که برای غربالگری مراجعه کرده‌اند، شناسایی کنند. مهمتر از همه اینکه به سلامت خودتان اهمیت بدهید. نگرانی‌ها و مشکلات‌تان را مطرح کنید و حتی در صورت نداشتن هیچگونه بیماری هر ساله برای چکاپ به پزشک مراجعه کنید. هم اکنون در تمامی مراکز بهداشت کشور، بررسی و غربالگری برای دیابت برای افراد میانسال یعنی بالای ۲۹ سال به صورت رایگان انجام می‌شود.

مراجعه به پزشکعلائم دیابت در مردان

اگر هر یک از علائم دیابت را دارید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. وقتی که در وضعیت پیش دیابتی هستید، قند خون ناشتا مقداری بالا می‌رود اما برای تشخیص دیابت کامل کافی نیست. با این وجود هر تغییری شبیه به آن می‌تواند با بیماری قلبی مرتبط باشد. دکتر اکرت نیوتن می‌گوید: مردان زودتر از زنان دچار بیماری قلبی می‌شوند بنابراین باید مرتبا برای چکاپ مراجعه کنند و غربالگری در مورد آنها انجام شود بخصوص اگر سابقه خانوادگی پرفشاری خون، بیماری قلبی یا دیابت دارید.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست