یک آشپزخانه جذاب و منحصربفرد با کابینت‌هایش شناخته می‌شود. اصولا هر چه کابینت آشپزخانه زیباتر و جذاب‌تر باشد، فضای کلی خانه از آن بیشتر تاثیر می‌گیرد. به همین دلیل است که طراحان، آشپزخانه را قلب خانه معرفی می‌کنند. طراحی اصولی و متناسب کابینت آشپزخانه، کار چندان ساده‌ای نیست. یک طراح کار بلد و باتجربه، باید موارد و آیتم‌های بسیار متعددی را در نظر بگیرد تا در نهایت بتواند فضای مناسبی را در آشپزخانه ایجاد کند.

در انتخاب کابینت آشپزخانه به چه نکاتی باید دقت کنیم؟

اگر قصد دارید کابینت‌های جدیدی برای آشپزخانه‌تان تعبیه کنید، در وهله‌ی اول بهتر است از یک کارشناس طراحی داخلی منزل کمک بگیرید تا آن چه انتخاب می‌کنید، از نظر طراحی و دیزاین، مناسب و شکیل باشد.

در انتخاب کابینت آشپزخانه، مؤلفه‌های متعددی هستند که باعث می‌شوند ما به برخی از کابینت‌ها روی آوریم و یا برخی دیگر را به کلی نادیده بگیریم. اما این مولفه‌ها چه هستند؟

 

·        سایز و متراژ آشپزخانه

توجه به سایز و متراژ آشپزخانه، از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه کرد. هر چه سایز و متراژ آشپزخانه بزرگتر باشد، دست ما باز است تا از رنگ‌های متنوع‌تری با تناژ تیره یا روشن استفاده کنیم. همچنین در آشپزخانه‌های بزرگ‌تر می‌توانیم از سبک‌های پُر کارتر و شلوغ‌تر، مانند کابینت‌های سبک کلاسیک، استفاده کنیم.

بدیهی است در آشپزخانه‌های کوچک و مینیمال، نمی‌توانیم کابینت‌های شلوغ به کار بگیریم. زیرا چنین کابینت‌هایی باعث می‌شوند فضای آشپزخانه پر ازدحام و شلوغ‌تر به نظر برسد. در آشپزخانه‌های کوچک و نقلی، بهتر است از کابینت‌های سبک مدرن که ساده و کشیده‌ هستند، استفاده نماییم.

کابینت‌های مدرن، مانند کابینت ام‌دی‌اف و هایگلاس، به دلیل آن که بلند و کشیده هستند، بیشترین فضای بهینه را به ما می‌دهند. ما می‌توانیم وسایل و لوازمی را که چندان مورد استفاده نیستند، در قسمت‌های بالای کابینت‌ها جای دهیم.

·        انتخاب رنگ کابینت‌ها

هر چه کابینت روشن‌تر باشد و یا از متریال براقی مانند هایگلاس ساخته شده باشد، در بزرگتر نشان دادن و دلبازی فضا بیشتر موثر است. بنابراین اگر متراژ آشپزخانه‌تان کوچک است، به شما پیشنهاد می‌دهیم اصلا سراغ کابینت‌هایی با رنگ‌های تیره و مات نروید. چرا که چنین رنگ‌هایی باعث می‌شوند فضای آشپزخانه کوچک‌تر و در نتیجه، دلگیر‌تر دیده شود.

بهترین انتخاب برای آشپزخانه‌های کوچک، انتخاب رنگ‌های روشن و بازتاب دهنده‌ی نور است. از بهترین متریال و بهترین رنگ‌‌ها برای آشپزخانه‌های مینیمال، می‌توان به کابینت هایگلاس سفید و یا کابینت ام‌دی‌اف براق سفید اشاره کرد. این کابینت‌ها، نور را به طور کامل بازتاب می‌دهند و به طور محسوس باعث می‌شوند فضا بزرگتر دیده شود.

انتخاب رنگ کابینت‌ها

·        انتخاب‌های هوشمندانه و توجه به سادگی و اعتدال

حتما شنیده‌اید که چیزهای ساده، هیچ وقت از مد نمی‌افتند. این مساله، در مورد کابینت‌های آشپزخانه نیز صادق است. بهتر است از انتخاب کابینت‌های پر زرق‌وبرق یا کابینت‌هایی که مد سال هستند، اجتناب کنید. کابینت‌ آشپزخانه، کالایی نیست که قرار باشد هر سال آن را تعویض کنید. بنابراین انتخاب شما باید به گونه‌ای مقاوم و زیبا باشد که بتواند تا چند سال نیاز شما را رفع کند و در عین حال، زیبایی خود را حفظ کرده باشد.

به عنوان مثال، استفاده از کابینت‌هایی با رنگ خنثی، مانند خاکستری یا سفید، یک انتخاب هوشمندانه به حساب می‌آیند. چرا که رنگ‌های خنثی می‌توانند با سایر رنگ‌ها به آسانی ترکیب شوند و دست شما را برای انتخاب دکوراسیون و چیدمان وسایل منزل باز می‌گذارند.

اعتدال را باید در سبک کابینت‌ها نیز رعایت کنید. به عنوان مثال، از سبک‌های خیلی خاص که بسیار شلوغ هستند و یا برعکس، خیلی ساده هستند، پرهیز کنید. چرا که این مدل‌ها، معمولا پس از مدتی هم از مد می‌افتند و هم باعث دلزدگی می‌شوند.

یکی از سبک‌هایی که چند سالی است بسیار محبوب شده و زیبایی خاص خود را نیز دارد، کابینت نئوکلاسیک است. این سبک، که الهام گرفته از قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی است، سبکی مابین کابینت کلاسیک و کابینت مدرن است. بنابراین در چیدمان‌های تلفیقی می‌تواند بسیار خوش بنشیند و به شما قدرت انعطاف بیشتری ببخشد.

·        میزان نور دریافتی آشپزخانه از محیط

یکی دیگر از آیتم‌های موثر در انتخاب کابینت آشپزخانه، توجه به نور فضای آشپزخانه است. بسیاری از آشپزخانه‌ها، دارای پنجره هستند و نور خوبی دریافت می‌کنند. در مقابل، برخی از آشپزخانه‌ها فاقد پنجره هستند و تنها نور دریافتی‌شان از چراغ آشپزخانه و محیط داخلی منزل تامین می‌شود.

خوب است بدانید که سه منبع نوری در آشپزخانه وجود دارد که هنگام انتخاب کابینت‌ها، باید به آن‌ توجه کنید. اولین و مهم‌ترین نور دریافتی، که قدرت بیشتری نیز دارد، نورگیر پنجره، یعنی نور طبیعی خورشید است.

دومین منبع نوری، نوری است که از فضای اتاق نشیمن و محیط کلی منزل، به آشپزخانه می‌رسد.

سومین منبع نوری آشپزخانه، نورهای مصنوعی هستند که به وسیله‌ی لامپ‌ها به آشپزخانه تابانده می‌شود. نورهای مصنوعی، می‌توانند مانند یک لوستر بزرگ نمایان و هویدا باشند و یا می‌توانند مانند هالوژن‌ها، به صورت نور مخفی تعبیه شوند.

با توجه به این سه منبع نوری، اگر آشپزخانه‌تان نور خوبی دریافت می‌کند، دست شما باز است که از رنگ‌های تیره و روشن در کنار هم استفاده کنید. اما اگر نور کمی دریافت می‌کنید، پیشنهاد می‌دهیم از رنگ‌های روشن‌تر استفاده کنید تا مجبور نباشید برای روشن‌تر نشان دادن فضا، از لامپ‌های پر مصرف استفاده کنید.

میزان نور دریافتی آشپزخانه از محیط

·        سبک کلی دکوراسیون خانه و چیدمان وسایل

مهم است که کابینت‌های شما با سبک کلی خانه و چیدمان وسایل‌تان هم‌خوانی داشته باشند. به عنوان مثال، اگر مبلمان‌تان استیل است و یا چیدمان منزل‌تان، سبک کلاسیک دارد، باید از کابینت‌های کلاسیک استفاده کنید.

چیدمان کلاسیک با کابینت‌های مدرن و برعکس آن، کابینت‌های کلاسیک با چیدمان مدرن، اصلا مناسب نیستند. اگر چه هر کدام در سبک خود ممکن است شاخص و زیبا باشند، اما ترکیب آن‌ها با یکدیگر باعث بدسلیقگی خواهد شد.

بهتر است یا سبک کابینت‌هایتان را با چیدمان و وسایل منزل هماهنگ کنید و یا وسایل‌ منزل‌تان را به سبک کابینت‌ها انتخاب کنید. هماهنگی و هم‌خوانی است که باعث زیبایی آشپزخانه‌تان خواهد شد.

سخن پایانی

برای انتخاب کابینت آشپزخانه، حتما از کمک طراحان و دیزاینرهای حرفه‌ای کمک بگیرید. توجه کنید شما انتخابی خواهید کرد که باید چند سال با آن بسازید. بنابراین شتاب‌زده یا بدون در نظر گرفتن موارد مهم، دست به انتخاب و خرید کابینت آشپزخانه نزنید.