یونان باستان یکی از اولین و بزرگ‌ترین تمدن‌های بشری بود که در هزاران سال در سواحل دریای اژه و جنوب شرقی اروپا شکل گرفت. هرچند این تمدن حدود ۲۵۰۰ سال قبل از میان رفت اما هنوز یادگارهای تاریخی زیادی از آن برجای مانده است که موجب شگفتی بازدیدکنندگان در موزه‌ها و مراکز باستانی می‌شود. جالب است بدانید که یونانیان به زیبایی پوست خود اهمیت زیادی می‌داده‌اند و در واقع کلمه Cosmetics که به معنای لوازم آرایشی است ریشه در کلمه یونانی kosmetikos دارد. مراقبت پوست به سبک یونانی ریشه طبیعی دارد و یونانیان از گیاهان و مواد طبیعی برای زیبایی پوست خود استفاده می‌کرده‌اند. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز شش راز مراقبت پوست از یونانیان باستان را که هنوز کاربردی هستند برای شما بیان خواهیم کرد.  

اولین راز مراقبت پوست از یونان باستان :استفاده از ماسک عسل

یونانیان برای التیام و نرم کردن پوست خود از ماسکی استفاده می‌کردند که با ترکیب عسل و روغن زیتون به دست می‌آمد. عسل موجود در این ماسک خاصیت ضدباکتری دارد و روغن زیتون نیز اثر التیام بخشی و بازسازی کننده دارد در نتیجه این ماسک می‌تواند اثری فوق العاده در زیبایی پوست داشته باشد. برای استفاده از این ماسک قبل از حمام یک چهارم پیمانه عسل را با کمی آب رقیق کنید سپس یک چهارم پیمانه روغن زیتون خالص را با آن مخلوط کنید و این مخلوط را به طور یکنواخت روی پوست خود پخش کنید و پس از ده دقیقه آن را با دستمال پاک کنید. راز تاثیر این ماسک در پلی ساکارید موجود در عسل است که مثل اسفنج مولکول‌های آب را جذب کرده و و در سطح پوست پخش می‌کند. علاوه بر این عسل ترکیبات حاوی فیبر کلاژن دارد که به نرم شدن و انعطاف پذیری پوست کمک می‌کند.

شش راز مراقبت پوست از یونان باستان

دومین راز مراقبت پوست از یونان باستان :لایه برداری با نمک

یونانیان باستان وقتی با آرنج تیره یا زانوی زمخت مواجه می‌شدند سراغ ترکیب نمک و روغن زیتون می‌رفتند. لایه برداری با نمک یکی از روش‌های معمول برای لایه برداری پوست در قسمت‌های ضخیم (آرنج و زانو) است که سلول‌های مرده سطح پوست را جدا کرده و به بیرون آمدن پوست سالم زیر آن کمک می‌کند. برای استفاده از این اسکراب طبیعی مقدار مسوای نمک دریایی و روغن زیتون را با هم مخلوط کنید و وقت که در حمام هستید و پوست نرم شده است روی قسمت‌های تیره پوست بمالید و آبکشی کنید.

شش راز مراقبت پوست از یونان باستان

سومین راز مراقبت پوست از یونان باستان :لایه برداری با ماست

ماست از غذاهای رایج در یونان باستان بوده است که برای یونانیان ارزش زیبایی هم داشته است و از آن برای از بین بردن نقاط تیره و جوش‌های سرسیاه روی پوست استفاده می‌کرده‌اند. ماست حاوی اسیدهای آلفاهیدروکسی است که می‌تواند لایه برداری پوست را به صورت ملایم و بدون عارضه انجام دهد. برای این کار یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را با یک قاشق غذاخوری ماست یونانی ترکیب کنید و روی پوست بمالید و ده دقیقه صبر کنید سپس با دستمال از روی صورت پاک کنید. ماست اثر التیام بخش هم دارد و می‌تواند سوختگی را هم درمان کند به شرطی که طبیعی باشد.

شش راز مراقبت پوست از یونان باستان

چهارمین راز مراقبت پوست از یونان باستان: حمام چای

یونانیان از گذشته برای زیبایی پوست خود از حمام‌های گیاهی استفاده می‌کرده‌اند. عصاره‌های گیاهی و آب گرم می‌تواند پوست را سم زدایی کند و ذهن و جسم را تقویت کند. اگر شما هم دوست دارید این روش را امتحان کنید چند چای کیسه‌ای بردارید (این چای می‌تواند استفاده شده هم باشد) و آن را داخل وان حمام پر از آب ولرم قرار دهید و بیست دقیقه درون این آب استراحت کنید. این چای انرژی بدن را افزایش می‌دهد و سلول‌ها را تقویت می‌کند. چای سبز گزینه بهتری برای این کار است چوی حاوی آنتی اکسیدان‌ بالایی است.

شش راز مراقبت پوست از یونان باستان

پنجمین راز مراقبت پوست از یونان باستان : روغن زیتون

روغن زیتون محلی وینان کیفیتی عالی دارد و یونانیان هزاران سال است که این روغن را برای خوراکی، مرطوب کردن پوست و مصارف دیگر به کار می‌برند. جالب است بدانید که هومر روغن زیتون را طلای مایع نامیده است چون نقشی افسانه‌ای در تاریخ یونان باستان داشته است. زنان کرتی از این روغن برای پوست صورت و بدن و موهای خود استفاده می‌کردند و ما اکنون می‌دانیم که این روغن حاوی ویتامین‌ها، اسیدهای آمینه، آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی فراوانی است که پوست را تغذیه می‌کنند و رطوبت آن را تامین می‌کنند. این روغن علاوه بر آبرسانی، خاصیت کشسانی آن را افزایش داده و با التیام بخشی ظاهری جوان و شاداب به پوست می‌دهد و شما برای استفاده از آن کافی است مقدار کمی روغن زیتون را روی دست خود بریزید و به صورت خود بمالید.

شش راز مراقبت پوست از یونان باستان

ششمین راز مراقبت پوست از یونان باستان: عصاره انار

انار از میوه‌های افسانه‌ای و باستانی است که در یونان هم یافت می‌شده‌است و نماد مرگ و زندگی مجدد، باروری و حیات جاودانه بوده است. انار نماد پرسفون الهه زیر زمین و مادر زئوس است. اما انار ویژگی‌ها خاص دیگری هم دارد، سرشار از تنین‌ها، آنتوسیانین‌ها، ویتامین A، C و E  و مواد معدنی است و میزان آنتی اکسیدان‌های آن سه برابر چای سبز است بنابراین می‌تواند اثری فوق‌العاده در خنثی کردن رادیکال‌های آزاد و متوقف کردن فرآیند پیری باشد. عصاره انار را می‌توان مستقیما روی پوست‌های چرب و مختلط برای کوچک کردن روزنه‌ها و تقویت پوست  به کار برد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)