اهدا کردن خون کاری بسیار شریف و خداپسندانه است اما با این وجود قبل از اینکه به مرکز انتقال خون بروید و این عمل شرافتمندانه را انجام دهید بهتر است با چند نکته مهم قبل از اهدای خون آشنا شوید.

حقایقی در مورد اهدا کردن خونا هدا کردن خون

دلایل متعددی برای اهدا کردن خون وجود دارد اما کمترین آن می‌تواند از خودگذشتگی و عملی نجات بخش برای دیگران باشد. در حال حاضر به دیلی بیماری همه گیر کووید-۱۹ نیاز فوری به آنها وجود دارد و همچنین به خاطر جراحی‌ها و عملهایی که به خاطر کرونا ویروس به طور موقت به تاخیر افتاده‌اند. (در حال حاضر در کشورهای دیگر سازمان صلیب سرخ برای تشویق بیشتر اهدای خون، آزمایش آنتی بادی کووید-۱۹ را به صورت رایگان ارائه می‌دهد).

اگر قصد اهدا کردن خون دارید و می‌خواهید با این عمل شریف به دیگران کمک کنید بهتر است نکاتی را قبل از اهدا کردن خون بدانید.

همه واجد شرایط اهدای خون نیستندا هدا کردن خون

محدودیتهای ایمنی به این معنی است که ممکن است قادر به اهدا کردن خون نباشید. دکتر سدرینا کالدر پزشک طب پیشگیری و کارشناس سلامت می‌گوید: نیازهای اولیه از جمله داشتن حداقل ۱۸ سال و حداکثر ۶۰ سال سن برای اهدا کردن خون باشد، وزن هم باید حداقل ۵۰ کیلوگرم باشد. فشار خون بالای ۹۰/۵۰ و زیر ۱۸۰/۱۰۰ باشد. علاوه بر این وی خاطر نشان می کند که تعداد گلبولهای شخص باید بالاتر از حد معینی باشد و اگر زن باشید نباید حامله باشید.

خطرات عمدتا جزئی همراه با اهدا کردن خون وجود داردا هدا کردن خون

به گفته دکستر اموتو که تاکنون ۴۰۸ لیتر خون داده است، خطرات مربوط به اهدا کردن خون از جمله کبودی در محل سوزن، درد بازو، احساس سرگیجه، خستگی یا ضعف یا تحریک اعصاب است. علاوه بر این وی خاطر نشان کرد که کمبود آهن در اهدا کنندگان شایع است چون هر موقع که خون اهدا می کنید، بدن مقدار کمی آهن از دست می‌دهد.

سلامت اهدا کننده خون مهم استا هدا کردن خون

در ماه‌ها و هفته‌ها و روزهای منتهی به اهدای خون، حفظ سلامت مناسب مهم است، غذاهای درست بخورید، بدن را هیدراته نگه دارید و استراحت کافی داشته باشید. این مراحل ممکن است به شما کند که از منتظر ماندن شما برای اهدا خون پیشگیری کند. بعد از اهدای خون، غذاهای غنی از آهن مانند گوشت قرمز، ماهی، مرغ، لوبیا، اسفناج، غلات غنی شده یا کشمش بخورید تا به بدن کمک کنید تا به سرعت سلولهای خونی اهدا شده را جایگزین کند.

اگر بیماریهای مزمن یا حاد خاصی دارید از اهدا کردن خون خودداری کنیدا هدا کردن خون

اگر با مریضی همانند تب، سرفه یا عفونت تنفسی در حال مبارزه هستید باید تا زمان خوب شدن، اهدا کردن خون را کنار بگذارید. همچنین لازم است توجه کنید که اگر سل فعال دارید حتی اگر تحت درمان قرار بگیرید، نمی‌توانید خون اهدا کنید. با این حال دکتر کالدر خاطر نشان می‌کند که اگر آزمایش سل شما مثبت بود بدون اینکه عفونت فعال داشته باشید و آنتی بیوتیک مصرف نمی‌کنید، می‌توانید اهدا کردن خون انجام دهید. اگر عفونت فعال نیست اما آنتی بیوتیک مصرف می‌کنید چون تست شما مثبت است، می‌توانید بعد از پایان یافتن دوره مصرف آنتی بیوتیکها، اهدا کردن خون انجام دهید. در صورت داشتن سابقه خالکوبی و یا سابقه اعتیاد با کارشناس این موضوع را در میان بگذارید.

اگر بیماری آمیزشی دارید واجد شرایط نیستیدا هدا کردن خون

افرادی که به هپاتیت B، هپاتیت C، کلامیدیا، تبخال، زگیل تناسلی یا HIV متبلا شده‌اند، نمی‌توانند خون اهدا کنند. اگر سوزاک یا سیفلیس دارید باید تا ۱۲ ماه پس از اتمام درمان صبر کنید. در دستورالعملهای تنظیم شده توسط FDA برای کلیه سازمانهای انتقال خون، مردی که در طی ۱۲ ماه گذشته با مرد دیگری رابطه جنسی داشته است واجد شرایط خون دادن نیست.

خون دادن آسان است اما آمادگی قبل از اهدای خون مهم استا هدا کردن خون

خون دادن یک ساعت طول می‌کشد اما این فرایند شامل مواردی غیر از وصل کیسه خون است. دقایق اولیه برای ثبت نام است از جمله ورود با سیستم با کارت شناسایی و خواندن اطلاعات مربوط به روند کار و سپس تقریبا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه برای بحث در مورد سابقه پزشکی شما صرف می‌شود که شامل در مورد اینکه چه حسی دارید، کجا سفر رفتید و چه بیماریهایی دارید. سپس کارکنان انتقال خون، دما، نبض، فشار خون و سطح هموگلوبین شما را بررسی می‌کنند که پروتئینی در بدن است که حاوی آهن است و اکسیژن را به بافتهای شما منتقل می‌کند. خود فرایند خون دادن فقط هشت تا ده دقیقه وقت می‌گیرد.

برای اهدا کردن خون هیچ وقت دیر نیستا هدا کردن خون

حداقل سن اهدای خون در کشور ما ۱۸ سال است اما در بعضی کشورها این سن کمتر یا بیشتر است که بخاطر تفاوت در اندازه و جثه اشخاص در کشورهای مختلف است. حداکثر سن برای افراد عادی ۶۰ سال و برای اهدا کنندگان فعال ۶۵ سال است. به همین منظور موقع ورود باید کارت ملی یا شناسنامه همراه خود داشته باشید تا سن شما مشخص شود.

لازم نیست در مورد گروه خونی چیزی بدانیدا هدا کردن خون

مطابق نظرسنجی که به نمایندگی از صلیب سرخ در ایالات متحده انجام شده، بیش از ۵۳ درصد مردم بر این باورند که برای اهدا کردن خون باید نوع گروه خونی خود را بدانند. این واقعا درست نیست. ما به اهدا کنندگان انواع گروه خونی نیازمندیم تا تامین کافی برای بیمارانمان انجام شود. اگر دلتان می‌خواهد که گروه خونی خود را بدانید، موقعی که در حال اهدا کردن خون هستید از متصدی بخواهید که نوع گروه خونی شما را اعلام کند.

به جز نجات زندگی دیگران، اهدا کردن خون فواید دیگری هم داردا هدا کردن خون

اهدا کردن خون برای شما فوایدی هم دارد. اهدا کردن خون به سلامت قلبی بوسیله بهبود گردش خون کمک می‌کند. برخی گزارشها نیز حاکی از آن است که ابتلا به سرطان در اهدا کنندگان خون مستمر، کمتر است. علاوه بر این نباید فواید سلامت روانی و روحی از اهدای خون داوطلبانه و کمک به دیگران را در نظر نگیریم چون داوطلبان در کل، احساس قدردانی و لذت بیشتری در زندگی را گزارش کرده‌اند.

۵ تا ۶ درصد واجدین شرایط خون اهدا می‌کنندا هدا کردن خون

دکتر سنت مارتین می‌گوید: اگر سخاوتمندی این بخش کوچک جامعه نباشد، طب به آن صورت که ما می‌شناسیم امکان پذیر نخواهد بود. تاکنون هیچ جایگزینی برای خون نیامده و به عبارت دیگر نمی‌توان آن را ساخت. اهداکنندگان خون نجات بخش افراد بسیاری هستند، از جمله بقای بیماران مبتلا به سرطان و بیماریهای مادرزادی و هموگلوبین، پشتیبانی از جراحی‌ها (از جمله زنان و زایمان) و پشتیبانی از پیوند عضو و موارد تروما.

مجبور نیستید از قبل وقت بگیریدا هدا کردن خون

همه افرادی که قصد دارند اهدای خون انجام دهند، می‌توانند به سامانه اینترنتی رزرو نوبت خون به آدرس nobatdehi.ibto.ir مراجعه کرده و با ثبت مشخصات به صورت اینترنتی نوبت بگیرند یا به سازمان انتقال خون منطقه خود تماس بگیرید.


ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: rd