سرطان پروستات امروزه به یکی از نگرانی‌های مهم بشر تبدیل‌شده است.

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که مردان قدبلند و افرادی که اضافه‌وزن دارند در معرض خطر بیشتری در ابتلا به بیماری سرطان پروستات قرار دارند. یافته‌ها می‌تواند دید جدیدی به شیوه عملکرد بیماری دهد.

در ایالات‌متحده، سرطان پروستات دومین سرطان شایع در مردان می‌باشد. حدود ۱ نفر در هر ۷ مرد در طول زندگی به سرطان پروستات مبتلا می‌شود. ۱ نفر در ۳۹ مرد مبتلابه این بیماری می‌میرند.

همچون دیگر انواع سرطان درمان‌هایی در دسترس هستند، اما همچنان تعداد بسیار زیادی سؤال بدون جواب باقی‌مانده است که در مورد ریسک فاکتورها و رویه این بیماری مطرح می‌شود.

اخیراً گروهی از محققان دانشگاه آکسفورد در بریتانیا تصمیم گرفته‌اند که در مورد ارتباط بین قد، اضافه‌وزن و درجات سرطان پروستات تحقیقاتی انجام دهند.

سرطان پروستات

سرطان پروستات ، اندازه و خطر

تحقیقات اخیر که به ارتباط بین قد، ضریب تناسب‌اندام(BMI) و خطر سرطان پروستات می‌پردازند نتایج مختلفی به دست آورده‌اند. برخی مطالعات جدید نشان داده‌اند که افزایش BMI بدون افزایش قد سبب افزایش خطر ابتلا می‌گردد، درحالی‌که دیگر تحقیقات تأثیر هر دو مورد قد و وزن را نشان داده‌اند.

بنابراین، بسیاری از کارهای ابتدایی اطلاعات را به دودسته تقسیم نکرده‌اند. به‌طور مثال، آن‌ها مراحل( به چه اندازه تومور منتشرشده است) و درجه( چه مقدار سلول‌های تومور غیرعادی شده‌اند) مورد تأثیر قرار نداده‌اند. پروژه تحقیقاتی بریتانیا یکی از اولین تحقیقاتی است که میزان مراحل و درجات را تمایز داده است.

 Dr. Aurora Perez-Cornago به‌عنوان سرپرست تیم و همکارانش مناظرات را دوباره مطرح کرده و نگاهی نو به این ارتباط با جزئیات غده‌ای بستر داشته‌اند.

اطلاعات از بخش European Prospective Investigation به Cancer and Nutrition انتقال داده شدند. جمع‌کردن ۱۴۱۸۹۶ مرد از دانمارک، ایتالیا، آلمان، یونان، هلند، اسپانیا، سوئد و بریتانیا صورت گرفت. میانگین سنی این افراد شرکت‌کننده ۵۲ سال بود.

درنهایت، ۷۰۲۴ مورد سرطان پروستات مشاهده شد که ۷۲۶ مورد از نوع بدخیم و ۱۳۸۸ مورد در مراحل نهایی بودند. همچنین ۹۳۴ مرگ به دلیل ابتلا به سرطان پروستات گزارش شد.

زمانی که اطلاعات بررسی شد، تیم تحقیقاتی نتیجه گرفت که اندازه قد افرا ارتباطی با ریسک فاکتور ابتلا به سرطان پروستات ندارد.

بنابراین، خطر درجات بالای بیماری و مرگ به دلیل سرطان پروستات مرتبط شد: خطر ابتلا ۲۱ درصد افزایش یافت، و این میزان با هر ۱۰ سانتی‌متر افزایش قد بیشتر می‌شود.

اینکه چرا میزان قد افراد ممکن است یکی از ریسک فاکتورهای ابتلا به بیماری سرطان باشد دقیقه مشخص نیست. دکتر  Perez-Cornago می‌گوید: یافته‌های خر بالای مردان قدبلند ممکن است دیدی نسبت به مکانیسم نهفته در پیشرفت سرطان به ما بدهد. مثلاً، میزان تغذیه و رشد در سنین پایین‌تر.

ارتباط با BMI و اندازه دور کمر

این تیم تحقیقاتی همچنین به ارتباطی بین BMI و سرطان پروستات پی برده است. هر چه میزان BMI بیشتر باشد میزان خطر ابتلا به تومورهای با درجات بال همچون سرطان پروستات افزایش می‌یابد.

در مردان مسن‌تر، اندازه محیط دور کمر برای اندازه‌گیری میزان اضافه‌وزن به‌عنوان شاخص مناسب‌تری نسبت به BMI شناخته می‌شود. بالا بودن این اندازه باعث افزایش خر ابتلا به سرطان پروستات تا ۱۸ درصد، همچنین افزایش ۱۳ درصدی خطر ابتلا به سرطان‌های پیشرفته می‌شود. این میزان با افزایش هر ۱۰ سانتی‌متر به محیط دور کمر افزایش می‌یابد.

محققان معتقدند که فهم اینکه چرا وزن افراد با سرطان پروستات مرتبط است نیاز مدت‌زمان زیادی داشته باشد.

یکی از محققین این پروژه می‌گوید: مشاهدات می‌گویند که اضافه‌وزن ممکن است سبب تغییرات هورمونی شده که مسبب افزایش خطر ابتلا به سرطان می‌شود. بنابراین تفاوت در سرطان ممکن است به دلیل تفاوت در متابولیسم افراد مبتلابه اضافه‌وزن باشد.

در طرف دیگر این طیف، تناسب‌اندام و نداشتن اضافه‌وزن تأثیر مثبتی بر خطر ابتلا به این بیماری دارد. دکتر  Perez-Cornago توضیح می‌دهد که: وزن بدن سالم با کاهش خطر ابتلا به درجات بالای سرطان پروستات و مرگ ناشی از سرطان پروستات در سال‌های بالاتر مرتبط است.

باوجوداینکه این یافته‌ها بسیار شگفت‌انگیز هستند، گاهی اوقات بخش‌های دیگری از مکانیسم‌های بیماری‌ها پرده‌برداری می‌شود، این یافته‌ها اهمیت مطالعه خطرات سرطان پروستات به‌طور جداگانه بر روی تومورها با درجات و مراحل مختلف نشان داد. این مطالعات همچنین ممکن است که راهبردهایی برای پیشگیری از بیماری پیشنهاد دهند اما ما نیازمند مطالعات عمیق‌تری برای شناخت علت وجود تفاوت داریم.

شما می‌توانید برای دیدن دیگر مقالات مرتبط با سلامت به بخش سلامت مجله قرمز مراجعه کنید.

این مقاله ترجمه اختصاصی از نویسندگان وب‌سایت مجله قرمز از مقاله Tim Newman می‌باشد.

منبع: Medicalnewstoday