دکوراسیون استوایی یکی از سبک‌های دکوراسیون منزل است که علی رغم نام خاصش، محدود به مناطق با آب و هوای استوایی نیست. این سبک دکوراسیون را در هر محیطی می‌توان پیاده کرد اما در آن در آن تنوع رنگی و تاکید روی فضای بیرونی و نور طبیعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و از این نظر می‌توان آن را یک سبک خاص مناطق معتدل و گرمسیری و یا یک سبک دکوراسیون مخصوص تابستان معرفی کرد. دکوراسیون استوایی اگرچه ظاهری رنگارنگ و جذاب دارد اما طراحی به این سبک اصلا پیچیده نیست و شما با در نظر گرفتن چند نکته می‌توانید یک دکوراسیون استوایی زیبا و جذاب را اجرا کنید و یک بهشت کوچک اختصاصی برای خود داشته باشید. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز درباره دکوراسیون استوایی و ویژگی‌های خاص این سبک نکات و مطالبی را بیان خواهیم نمود.

دکوراسیون استوایی ، جشنواره رنگ‌ها

همان طور که گفتیم دکوراسیون استوایی یک سبک با رنگ‌های تند و شاد است و این سبک دکوارسیون می‌تواند با رنگ‌های غنی و متنوع خود شما را به یاد جنگل‌های بارانی و گرمسیری آمازون بیندازد. شما در دکوراسیون به سبک استوایی با تنوع بالایی در انتخاب رنگ مواجه هستید و هیچ محدودیتی در انتخاب شادترین و جذاب‌ترین رنگ‌ها و یا هماهنگ کردن این رنگ‌ها با یکدیگر ندارید. پس می‌توانید جسورانه‌ترین و تندترین رنگ‌هایی را که با ان احساس راحتی و شادی کافی دارید انتخاب کنید و برای رنگ کردن دیوارها، رنگ پرده‌ها و مبلمان و اکسسوری‌ها به کار ببرید. طیف‌های رنگ‌های مرکبات مثل زرد و نارنجی و سبز روشن جزو رنگ‌هایی هستند که در دکوراسیون استوایی بسیار پرکاربرد هستند و شما می‌توانید از این رنگ‌ها در کنار رنگ‌های خانواده آبی مثل فیروزه‌ای و آبی اقیانوسی و یا رنگ‌های خانواده قرمز و صورتی استفاده کنید و جشنواره‌ای از رنگ‌ها به راه بینازید. البته واضح است که چنین تنوع رنگی می‌تواند چشم‌ها را خسته و آزرده کند و برای جلوگیری از این حالت بهتر است تاکید رنگی شما روی تزئینات مبلمان و اکسسوری‌های قابل تعویض باشد مثلا تابلوها، ظروف و شمع‌ها و رومیزی‌ها را در رنگ‌های شاد و روشن انتخاب کنید تا زمانی که قصد تغییر در دکوراسیون را داشتید دچار مشکل نشوید و مجبور نباشید که تمام دکوراسیون منزل را به طور کامل تغییر دهید.

سبک دکوراسیون استوایی

جسارت و شجاعت در انتخاب پالت رنگ و طرح

پالت رنگ جزو اصطلاحاتی است که یک طراح داخلی به خوبی با آن آشنایی دارد. پالت رنگ مجموعه رنگ‌هایی را شامل می‌شود که شما در دکوراسیون منزل خود از آن‌ها استفاده می‌کنید. پالت رنگ می‌تواند رنگ‌های محدودی را شامل شود و یا کاملا متنوع و گسترده باشد، این رنگ‌ها می‌توانند هماهنگ و در طیف نزدیک به هم باشند و یا رنگ‌های متضاد و تند را شامل شوند. در هر صورت، یک طراح داخلی پس از انتخاب پالت مورد نظر خود، از محدوده آن خارج نمی‌شود و همه بخش‌های مختلف طراحی را با کمک این رنگ‌ها کامل می‌کند. در سبک دکوراسیون استوایی شما محدودیتی در انتخاب پالت رنگ ندارید و می‌توانید جسورانه‌ترین و شادترین ترکیب‌های رنگ و طرح را در کنار هم داشته باشید و در قسمت‌های مختلف منزل از اتاق خواب گرفته تا اتاق نشیمن و آشپزخانه این طرح‌ها را به کار ببرید. اما برای زیبایی بیشتر توصیه می‌شود از طرح‌های کلاسیک در مبلمان استفاده کنید مثلا طرح نخل و گل‌های استوایی را در بخشی از دکوراسیون به کار ببرید و آن‌ها را با طرح‌های راه راه یا ساده در سایر بخش‌های مبلمان ترکیب کنید تا حالتی متعادل اما رنگارنگ به وجود آید. طرح‌های شاد و روشن برای رومیزی روی میزهای چوبی ساده این قابلیت را دارد تا یک میز معمولی را به چیزی خاص و جالب توجه تبدیل کند و یا کوسن‌هایی با طرح‌های رنگارنگ و شاد روی روتختی‌های ساده دقیقا طبق اصول کلاسیک دکوراسیون استوایی است.

سبک دکوراسیون استوایی

استفاده از متریال‌های طبیعی برای دکوراسیون استوایی

توصیه می‌شود برای کامل کردن سبک دکوراسیون استوایی در کنار استفاده از رنگ‌های شاد و با تنوع بالا و برای ایجاد تعادل و زیبایی بیشتر در محیط، از مبلمان و اکسسوری‌هایی استفاده کنید که منشاء طبیعی دارند مثلا اشیاء و مبلمانی از جنس، بامبو، حصیر، خیزران و ساج می‌تواند حالتی راحت و روزمره به محیط خانه شما بدهد که هم با اصول دکوراسیون استوایی هماهنگی دارد و هم به محیط زیست آسیب کمتری می‌رساند. این مواد طبیعی با رنگ‌های ملایم و خنثی زمینه‌ای عالی برای درخشش و خودنمایی طرح‌ها و رنگ‌های شاد منزل شما فراهم می‌کنند و شما می‌توانید هم در مبلمان و هم در اکسسوری‌ها از آن‌ها استفاده کنید. اما اگر علاقه‌ای به عوض کردن مبلمان خود ندارید و یا ترجیح می‌دهید از مبلمان کلاسیک در منزل خود استفاده کنید می‌توانید روی قسمت‌های دیگر تاکید کنید مثلا از حصیر بامبو به عنوان پرده و کرکره استفاده کنید، چراغ‌هایی از جنس خیزران تهیه کنید و یا تعدادی سبد حصیری در محیط قرار دهید که فقط جنبه تزئینی هم ندارند و می‌توانند کاربردی باشند. اما فراموش نکنید که استفاده از متریال‌های طبیعی در دکوراسیون استوایی یک ضرورت است و اگر می‌خواهید دکوراسیون محیط زندگی یا کار خود را به این سبک انتخاب کنید حتما به تعدادی وسیله با این ویژگی‌ها نیاز خواهید داشت.

سبک دکوراسیون استوایی

زیباسازی محیط با استفاده از گیاهان طبیعی

همان طور که گفتیم هدف از دکوراسیون استوایی، بازسازی محیط جنگل‌های گرمسیری و بارانی در فضای داخل منزل است.  و برای این کار راه‌های مختلفی وجود دارد که مهم‌ترین آن استفاده از گیاهان در فضای منزل است، گیاه همان چیزی است که به مقدار فراوان در جنگل وجود دارد و اگر شما می‌خواهید جنگل را به خانه بیاورید باید گیاهان را به عنوان بخشی از دکوراسیون منزل خود به کار ببرید. از گیاهانی استفاده کنید که اولا برگ‌های بزرگ و قد بلندی دارند و ثانیا به نگهداری و مراقبت خاص نیاز ندارند و در فضاهای آپارتمانی می‌توانند به خوبی رشد کنند. فراموش نکنید که گیاهان فقط باعث زیبایی و و سرسبز شدن محیط خانه نمی‌شوند بلکه این موجودات زنده می‌توانند هوای آلوده را تصفیه کنند، استرس فضا را کاهش دهند، اکسیژن تولید کنند و رطوبت موجود در محیط را افزایش دهند. اما اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید و یا نمی‌توانید (به دلیل آلرژی به گیاهان یا مشکلات دیگر) از گیاهان زنده در منزل خود استفاده کنید می‌توانید سراغ گیاهان مصنوعی بروید که هرچند نمی‌توانند جای گیاهان طبیعی را بگیرند اما زیبایی آن‌ها را دارند و می‌توانند عنصری مهم در دکوراسیون استوایی شما باشند. در کنار خود گیاهان، طرح و رنگ گیاهان را روی مبلمان نیز فراموش نکنید مثلا یک بالش با طرح گیاهان استوایی می‌تواند دکوراسیون استوایی خانه شما را غنی‌تر کند.

سبک دکوراسیون استوایی

تاکید روی فضای خارجی در دکوراسیون استوایی

دکوراسیون به سبک استوایی در محیط‌هایی که نور طبیعی فراوانی دارند بیشترین و بهترین اثر را دارد و نمی‌توان یک آپارتمان با پنجره‌های کوچک و چسبیده به سقف را به این سبک طراحی کرد و انتظار داشت که فضایی استوایی و گرمسیری در آن شکل بگیرد. پس نور طبیعی در این سبک دکوراسیون اهمیت زیادی دارد و فضا باید طوری طراحی شود که این نور بیشترین اثر را در محیط داشته باشد. به همین دلیل در دکوراسیوان پاسیو، حیاط، باغ، باغچه و فضاهای باز و نیمه باز مشابه بخش مهمی از محیط شمرده می‌شوند و شما می‌توانید از ترفندها و نکاتی که گفته شد برای دکوراسیون این قسمت‌ها نیز استفاده کنید. مثلا یک دست میز و صندلی از جنس بامبو یا چوب در فضای بیرون منزل بچینید و با تعدادی کوسن و رومیزی رنگارنگ با طرح‌های نخل و … آن‌ها را کامل کنید، هرچه رنگ‌های به کار رفته روشن‌تر و متنوع‌تر باشند بهتر است و شما بیشتر به اهداف طراحی به سبک استوایی نزدیک شده‌اید. در انتها نیز با اضافه کردن تعدادی گلدان و گیاه (به خصوص نوع آویز) به محیط و یا قرار دادن ننو و … فضا را کامل کنید. در چنین فضایی شما می‌توانید یک بعدازظهر تابستانی زیبا را در کنار خانواده و دوستان سپری کنید و از محیط دلپذیر منزل خود لذت ببرید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش سایر مقالات در مجله قرمز شاخه دکوراسیون داخلی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Amara (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)