شما برای داشتن پوست زیبا و بدون نقص لزوما نیاز به خرید محصولات آرایشی و مراقبتی و درمان‌های گران‌قیمت ندارید. برای زیباتر شدن پوست چند تغییر کوچک در تغذیه، خواب و نظافت پوست نیز می‌تواند به اندازه این درمان‌های گران‌قیمت موثر باشد. کافی است از محصولات مناسب برای نظافت و مراقبت از پوست استفاده کنید و چند عادت سالم را به برنامه روزانه خود اضافه کنید وبدون نیاز به استفاده از محصولات آرایشی گران شاهد زیباتر شدن پوست خود باشید. در این مقاله هشت رفتار و عادت که به زیباتر شدن پوست شما کمک می‌کند معرفی خواهیم نمود.

دقت در نظافت پوست

وجود مقدار زیادی کلر در آب مصرفی خانگی باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست شده و التهابات پوستی را افزایش می‌دهد و به همین دلیل است که پس از حمام احساس خشکی و کشیدگی در پوست خود دارید. برای رفع این مشکل کافی است یک فیلتر مناسب به سردوش حمام متصل کنید تا کلر و املاح مضر موجود در آب را فیلتر کند و با آبی سبک حمام کنید یا صورت خود را بشویید تا احتمال خشکی صورت در اثر شستوش با آب سنگین و کلردار کم شود. روش دیگر استفاده از پاک کننده‌های میسلار است. این پاک کننده‌ها نیاز به آبکشی ندارند و تنها با پنبه و چند قطره از این پاک کننده می‌توانید پوستی پاک و تمیز داشته باشید.

استفاده از ضدآفتاب مناسب به مقدار کافی

اگر مستعد ابتلا به لک‌های پوستی هستید حتی نور مصنوعی هم ممکن است برای پوست شما مضر باشد و موجب لک پوستی شود. به همین دلیل استفاده از ضدآفتاب به طور مستمر به مقدار کافی برای شما ضروری است. بیشتر افراد در استفاده از ضدآفتاب تنبلی می‌کنند و آن را به مقدار کم استفاده می‌کنند یا به موقع تجدید نمی‌کنند ددر نتیجه به التهابات پوستی ناشی از آفتاب و یا چین و چروک زودرس و لک دچار می‌شوند. ضدآفتابی به کار ببرید که حاوی آنتی‌اکسیدان بوده و حفاظت کافی در مقابل آفتاب داشته باشد. انواع سرمی ضدآفتاب با SPF بین سی تا پنجاه بیشتر توصیه می‌شود.

کاهش مصرف شکر و آدامس

شاید از نظر شما جویدن آدامس و نوشیدن آبمیوه‌های مصنوعی کاری بی‌ضرر باش اما این کارها مستقیما به پوست شما زیان می‌رساند. چون شکر ماده‌ای مضر برای پوست است و فرآیند پیری را تسریع می‌کند پس تا حد ممکن مصرف آن را در رژیم غذایی خود کاهش دهید و شیرین‌کننده‌های طبیعی مثل شیره خرما یا عسل را جایگزین آن کنید. علاوه بر این جویدن آدامس به صورت مستمر، حتی اگر بدون قند باشد برای پوست شما مضر است و باعث افزایش چین و چروک در ناحیه اطراف دهان خواهد شد و پس از مدتی پوست اطراف فک و دهان شل شده و باعث پیری زودرس در این ناحیه خواهد شد. جویدن آدامس را به یک یا دوبار در هفته محدود کنید و به جای خوردن نوشابه و آبمیوه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار از دمنوش‌های مفید مثل دم کرده نعنا استفاده کنید.

خوردن میوه‌های منجمد برای زیباتر شدن پوست

خوردن میوه های منجمد به زیباتر شدن پوست شما کمک می‌کند

میوه‌ها و سبزیجات به خصوص میوه‌های تابستانی مثل انواع توت منابعی غنی از آنتی‌اکسیدان هستند که رادیکال‌های آزاد را جذب کرده و مصرف مداوم آن‌ها به زیباتر شدن پوست کمک می‌کند. اما این میوه‌ها تنها در فصل‌های بهار و تابستان یافت می‌شوند . در فصل زمستان جایگزین مناسبی برای آن‌ها وجود ندارد. شما می‌توانید با نگهداری این میوه‌ها در فریزر و منجمد کردن آن در فصل سرما نیز از منابع غنی آنتی‌اکسیدان بهره‌مند شوید. تحقیقات نشان داده است که میزان آنتی‌اکسیدان میوه‌های منجمد نه تنها کمتر از میوه تازه نیست بلکه منجمد شدن، این ماده را در میوه افزایش می‌دهد.

مراقبت از پوست گردن

یک تحقیق نشان داده که مردم به طور متوسط روزانه ۱۵۰ بار به گوشی تلفن همراه خود نگاه می‌کنند. این کار ضرر زیادی برای پوست و عضلات گردن دارد و باعث شل شدن و چروک شدن پوست این ناحیه می‌گردد و پس از مدتی فرد را دچار غبغب و افتادگی زیر چانه می‌کند. کارشناسان توصیه می‌کنند گوشی تلفن همراه خود را در سطح چشمان خود نگه دارید و آن را پایین نگیرید تا به مشکل افتادگی و چروک پوست گردن مبتلا نشوید. استفاده از کرم‌های سفت کننده و تقویت کننده در این ناحیه نیز به کاهش چروک و افتادگی کمک می‌کند.

داشتن رژیم غذایی متعادل

رژیم‌های غذایی شدید و رها کردن آن باعث کاهش وزن ناگهانی و افزایش مجدد وزن شده و این چرخه کاهش و افزایش بیش از هرچیزی روی پوست شما تاثیر منفی خواهد گذاشت و باعث شل شدن پوست صورت و بدن خواهد شد. علاوه بر این رژیم‌های غذایی بدون نظارت پزشک باعث می‌شود مواد غذایی مورد نیاز به بدن شما نرسد و پس از مدتی دچار سوء تغذیه و فقر آهن و مواد ضروری دیگر شوید که در این حالت نیز پوست شما بیشترین زیان را خواهد دید. پس برای داشتن پوستی زیبا و بی‌نقص لازم است رژیم غذایی متعادلی داشته باشید و در صورت نیاز به کاهش وزن حتما به پزشک متخصص تغذیه مراجعه کنید.

خرید یک روبالشی ابریشم

روبالشی ابریشم به زیباتر شدن پوست شما کمک می‌کند

الیاف کتان یا پنبه در سطح خود دارای زبری است و این زبری زمانی که با پوست شما در تماس است باعث ایجاد چین و چروک روی آن می‌شود. اما الیاف ابریشم چنین خاصیتی ندارد و به دلیل داشتن سطح صاف و نرم خود به سالم ماندن پوست کمک می‌کند. پس بهتر است برای زیباتر شدن پوست خود روبالشی پنبه خود را با یک روبالشی ابریشم عوض کنید.

کنترل pH آب مصرفی در آشامیدن و شستشو

اگر آب لوله کشی محل سکونت شما مقدار زیادی کلسیم و منگنز در خود دارد استفاده از این آب برای شستشوی صورت باعث خشکی و آسیب به پوست خواهد شد. برای جلوگیری از این اتفاق ابتدا pH آب لوله کشی خود را اندازه بگیرید، اگر این مدقار از مقدار استاندارد پایین‌تر بود شما به یک تصفیه کننده آب نیاز دارید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Woman’sDay (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)