ما در فضای وب در مورد کاهش وزن، رژیم لاغری، رژیم غذایی و… مطالب بسیاری را دیده ایم. برخی از این مطالب توصیه هایی هستند که اساس علمی ندارند و ممکن است به سلامتی فرد آسیب وارد کنند. همین علت باعث شده ما برای شما مطلبی را قرار دهیم که نکات آن را پزشکان و متخصصان تغذیه بیان کرده اند.

لاغر شدن و کاهش وزن پروسه سختی نیست و فقط نیاز به یک پشتکار و انگیزه دارد. ما در این مقاله مهم ترین عوامل در یک رژیم لاغری را از پزشکان و متخصصان تغذیه جمع آوری کرده و در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

 

رژیم غذایی لاغری

با رعایت این موارد وزنتان را کم کنید و چربی های اضافی را با رژیم غذایی درست از بین ببرید و به هیکل دلخواهتان دست یابید. اینکار نه تنها شما را به هیکل مورد علاقه تان می رساند بلکه موجب تقویت اعتماد به نفس شما نیز خواهد شد.

  • مصرف پروتئین ها و قرار دادن آن در رژیم غذایی یکی از مواردی است که می تواند بدن ما را در زمان هضم غذا وادار به سوزاندن کالری کند. افزایش پروتئین بدن موجب می شود شما احساس سیری بیشتری داشته باشید و اشتهای شما کاهش یابد. افزایش پروتئین در رژیم غذایی سوخت ساز بدن را ۸۰ تا ۱۰۰ کالری افزایش می دهد. این گروتئین ها را می توانید در مرغ، گوشت، تخم مرغ و… بیابید.
  • برای لاغر شدن و افزایش ایمنی بدنتان، می توانید غذا های تک ماده ای کامل را در رژیم غذایی خود قرار دهید و از خوردن غذا های آماده و فرآوری شده خودداری کنید. غذا های کامل باعث می شود مدت زمان بیشتری سیر بمانید.
  • خرید مواد غذایی سالم می تواند در کاهش وزن شما تاثیر بسزایی داشته باشد. اگر روزانه در خانه مان از چیپس و پفک به عنوان میان وعده استفاده کنیم نباید انتظار داشته باشیم که وزنمان ایده آل باشد و هیکل زیبایی داشته باشیم. مواد غذایی مثل میوه، آجیل، چهار مغز و… می تواند میان وعده های مناسبی برای اوقات فراغت ما باشد.
  • کاهش مصرف شکر می تواند یکی از تغییرات مثبت در زندگی مان باشد. شکر عامل ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و سرطان می باشد و ضرر بسیاری برای بدن دارد. پس حذف آن از وعده های غذایی می تواند هم موجب کاهش وزن و هم افزایش سلامتی مان باشد. این را بدانید که مصرف شکر باعث تولید انسلین در بدن می شود و تمایل ما را به خوردن غذا بیشتر می کند.
  • نوشیدن آب از مهمترین عوامل در کاهش وزن است. نوشیدن نیم لیتر آب در روز می تواند سوخت و ساز بدن را ۲۴ تا ۳۰ درصد افزایش دهد.
  • بسیاری از پزشکان به این نتیجه رسیده اند که خوردن قهوه تلخ، می تواند موجب چربی سوزی در بدن شود؛ اما نباید در مصرف آن زیاده روی کرد. قهوه تلخ با افزایش انرژی در بدن، می تواند موجب افزایش سوخت و ساز شود و متابولیسم را ۳ تا ۱۱ درصد افزایش دهد.
  • کاهش مصرف کربوهیدرات یکی دیگر نکاتی است که رعایت آن در رژیم غذایی، کاهش وزن را به همراه دارد. کربوهیدرات ها مانند نان سفید، نوشابه، شیرینی، ماکارونی و… هستند که عاملی برای افزایش اشتها و پرخوری می باشند.
  • چای سبز یکی از نوشیدنی هایی است که موجب می شود سوخت و ساز بدن افزایش یابد؛ چرا که سرشار از آنتی اکسیدان می باشد. این نوشیدنی فواید دیگری نیز دارد و مصرف انرژی را تا ۴ درصد افزایش می دهد.

  • مصرف میوه و سبزیجات قبل از غذا موجب می شود که اشتها شما در خوردن غذا کمتر شود. این موادغذایی دارای فیبر، مواد مغذی و آب هستند و حجم زیادی از معده را پر می کنند و باعث می شوند در دراز مدت کاهش وزن داشته باشیم.
  • همه ما با جمله “چند کالری داره” آشناییم. برای لاغری ما باید گاه به گاه کالری های مصرفی مون رو بشماریم. شمردن کالری غذا ها کار سختی نیست و کافیه فقط تعداد کالری غذا رو تو اینترنت سرچ کنید یا از برنامه های شمردن کالری استفاده کنید و مقدارش رو در دفترتون ثبت کنید.
  • یکی از تکنیک های گول زدن ذهن استفاده از بشقاب کوچک است. تحقیقات نشان داده که می توانیم با استفاده از این تکنیک مقدار غذامون رو کنترل کنیم و در عین حال وزنمون رو کاهش دهیم.
  • آمادگی مغز برای لاغر شدن یکی از مهم ترین موضوعاتی است که نباید آن را دسته کم بگیریم. هنگامی که رژیم غذایی جدیدی را می خواهیم شروع کنیم، قبل از آن باید با استفاده از تکنیک های لاغری با قانون جذب ، مغز خود را برای کاهش وزن آماده کنیم. این آمادگی باعث می شود که ما لاغری را به سمت خودمان جذب کنیم. تحقیقات نشان داده است که آمادگی ذهن قبل از لاغری، می تواند تاثیر کاهش وزن را چند برابر کند.
  • مصرف کردن پروبیوتیک ها فواید بسیار زیادی برای بدن دارد. پروبیوتیک ها ،باکتری های زنده ای هستند که سلامت قلب و دستگاه گوارش را بهبود داده و در کاهش وزن نیز تاثیر بسزایی دارند.
  • استفاده از ادویه ها در غذا یکی از ساده ترین راه های کاهش وزن می باشد؛ چرا که متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد و موجب سوختن چربی ها می شود. استفاده از ادویه هایی مثل فلفل چیلی، فلفل هالاپینو و… در غذا می تواند در کاهش وزن تاثیر خوبی داشته باشد.

چرا باید وزن کم کنیم و لاغر شویم؟

هنگامی که هدفمان را کاهش وزن و لاغری قرار می دهیم، می خواهیم به وزن دلخواه خود برسیم. برخی از بانوان به دلیل وزن زیادی که دارند، اعتماد به نفس کافی برای بیرون آمدن از خانه ندارند و از هیکل خود خجالت می شکند. این افراد در عین حال تلاشی برای لاغری نمی کنند و یا در میان راه جا می زنند. این افراد بهتر است قبل از هرکاری اعتماد به نفس خود را بالا ببرند و برای خود ارزش قائل شوند.

برای افزایش خودباوری می توانید از پکیج اعتماد به نفس استفاده نمایید و با افزایش آن، با استفاده از رژیم غذایی رایگانی که در اختیارتان گذاشتیم و انجام حرکات ورزشی، وزنتان را کاهش دهید. داشتن هیکلی زیبا، شما را در میان فامیل زبانزد می کند.