چطور می‌توان با استفاده از روبان و پارچه‌های اضافی دوخت قاب عینک را در منزل انجام داد؟ قاب عینک یکی از وسایل ضروری برای مراقبت از عینک است و گاهی شما به بیش از یک قاب برای محافظت از عینک طبی یا آفتابی خود نیاز پیدا می‌کنید. اما تهیه تعدادی قاب، یکی برای داخل منزل، یکی برای داخل ماشین و یکی برای محیط کار می‌تواند هزینه زیادی را به شما تحمیل کند اما شما می‌توانید با دوخت قاب عینک این هزینه‌ها را کاهش دهید. کافی است نگاهی به پارچه‌ها و روبان‌های اضافی که در منزل دارید بیندازید و یک قاب عینک ساده و زیبا برای خودتان بدوزید. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ما به شما روش این کار را آموزش خواهیم داد.

وسایل لازم برای دوخت قاب عینک

  • پارچه پشمی مربعی شکل به ابعاد ۲۲ در ۲۲ سانتی‌متر
  • لایی توری محکم مربعی شکل به ابعاد ۲۲ در ۲۲ سانتی‌متر
  • تعدادی روبان و پارچه‌های اضافی باریک در رنگ‌های مختلف به طول ۲۵ سانتی‌متر از هر کدام
  • اتو
  • قیچی
  • یک عدد دکمه فشاری
  • نخ و سوزن یا چرخ خیاطی و سایر وسایل دوخت و دوز

روش دوخت قاب عینک

برای دوخت این قاب عینک شما باید پارچه‌های لازم را آماده کنید. پارچه پشمی مورد استفاده برای این کار باید از نوعی باشد که هیچ آسیب و خشی روی عینک شما به وجود نمی‌آورد. بیشتر پارچه‌های پشم طبیعی این ویژگی را دارند و برای این کار مناسب هستند. لایی توری هم نوعی لایی پلاستیکی است که استحکام لازم را به ساختار قاب عینک می‌دهد و از عینک شما در مقابل له شدن و آسیب جلوگیری می‌کند. البته به خاطر داشته باشید که روش دوخت قاب عینک ممکن است حفاظت کاملی برای عینک شما ایجاد نکند و برای استفاده در محیط‌هایی مثل داخل منزل یا محیط کار مناسب است. روبان‌هایی که برای این کار استفاده می‌کنید می‌توانند از هر نوع و رنگی باشند و حتی اگر به روبان هم دسترسی ندارید می‌توانید از پارچه‌های اضافی که به صورت باریک برش داده شده‌اند استفاده کنید.

روش دوخت قاب عینک رنگارنگ

در هر صورت پس از آماده کردن همه وسایل، در مرحله اول باید لایی پلاستیکی را به پارچه پشمی متصل کنید. اگر لایی شما چسب دارد از چسب آن استفاده کنید و پارچه را به کمک اتو یا روش مناسب دیگر به آن متصل کنید. در مرحله بعد باید سراغ روبان‌ها بروید، روبان‌ها را یکی یکی روی لایی بچینید تا ساختار و ترتیب و مناسب و زیبایی را بسازید. وقتی از این ترتیب مطمئن شدید روبان‌ها را روی طرف دیگر لایی بچسبانید و با دوخت‌های تزئینی آن را محکم و کامل کنید. البته اگر از پارچه‌های باریک برای این کار استفاده می‌کنید ابتدا باید این پارچه‌ها را از قسمت بلند آن‌ها به هم بدوزید و اتو کنید سپس کار چسباندن و دوخت‌های تزئینی را انجام دهید. لبه‌هایی را که از روبان‌ها و پارچه‌ها اضافه مانده است ابتدا با یم ردیف دوخت زیگزاگ تمیزکاری کنید و سپس به سمت داخل و روی پارچه پشمی برگردانید و با یک دور دوخت دیگر آن‌ها را محکم کنید.

در مرحله آخر مربعی را که دوخته‌اید و روبان دوزی کرده‌اید تا بزنید. این تا را یک بار از فاصله چهار سانتی‌متری لبه روبان‌ها و یک بار از فاصله هشت سانتی‌متری انتهای دیگر روبان‌ها انجام دهید و قاب عینک را آماده کنید. در انتها باید یک قفل برای قاب عینک خود بسازید که این کار را می‌توانید با یک عدد دکمه فشاری و یا یک دکمه ساده و یک قلاب پارچه‌ای انجام دهید. حال قاب عینک شما آماده است و می‌توانید عینک خود را داخل آن قرار دهید. البته می‌توانید برای محافظت بیشتر، دو طرف باز قاب را هم به هم بدوزید و قابی کامل و زیبا و رنگارنگ داشته باشید.

روش دوخت قاب عینک رنگارنگ

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش فرهنگ و هنر در مجله قرمز شاخه هنر در خانه مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: BHG (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)