آیا دارو یا ماده ی ضدپیری وجود دارد؟


دانستن راز طول عمر می‌تواند بسیار جذاب باشد و درواقع به احتمال زیاد هر انسانی به‌دنبال دانستن این راز است! سوال اساسی این است که ما در زندگی روزمره‌مان چه عادت‌های تغذیه‌ای می‌توانیم شکل دهیم تا عمر طولانی‌تر و سالم‌تری داشته باشیم؟ درواقع هیچ جادویی در کار نیست و تکیه‌ی ما در این مقاله بر روی مستندات علمی است. به همین منظور به سایت موسسه ملی سلامت آمریکا مراجعه کرده و مقاله‌ی حاضر را تهیه کرده‌ایم. بنابراین تا انتها با ما همراه باشید 🙂

فهرست مطالب:

  • راز طول عمر: این قرص را بخرید تا عمر بیشتری داشته باشید!
  • مبانی علمی پشت نظریه تقلیدکننده های وضعیت محدودیت کالری چیست؟
  • مسیرهای بیولوژیکی کلیدی موردتوجه در تحقیقات روش های تقلیدکننده محدودیت کالری
  • ترکیبات و داروهایی که ادعا می شود راز طول عمر هستند
  • تحقیقات راز طول عمر در NIA: تحقیقات حیوانی درمورد روش‌های تقلیدکننده محدودیت کالری
  • از روش‌های تقلیدکننده محدودیت کالری در مراقبت‌های بهداشتی چگونه استفاده می‌شود؟

راز طول عمر: این قرص را بخرید تا عمر بیشتری داشته باشید!

برای دهه‌ها، محققان الگوهای و عادت‌های غذایی را مورد مطالعه قرار داده‌اند – یعنی چه می‌خوریم، چه زمانی و چقدر می‌خوریم – تا ببینند چگونه می‌توانند به ما در جلوگیری از بیماری‌های مرتبط با افزایش سن مانند بیماری قلبی، دیابت و زوال عقل کمک کنند. آن‌ها همچنین علاقه‌مند به تحقیق بیشتر درمورد این موضوع هستند که الگوهای غذایی مختلف چگونه می‌توانند بر سلامت سیستم اسکلتی عضلانی ما که شامل ماهیچه ها، استخوان ها و بافت همبند بدن می‌شود، تأثیر بگذارند.

یکی از موارد جالب توجه محققان رژیم محدودیت کالری است که شامل کاهش متوسط ​​کالری دریافتی روزانه کمتر از حد معمول یا معمول بدون سوءتغذیه یا محرومیت از مواد مغذی ضروری است. محدودیت کالری را می‌توان با نخوردن غذا در چند ساعت یا چند روز (که به عنوان “روزه‌داری متناوب” شناخته می‌شود) یا با خوردن کمتر در برخی یا همه وعده‌های غذایی انجام داد.راز جوانی

Photo by Monstera from Pexels

برخی از مطالعات انجام‌شده روی حیوانات و انسان‌ها نشان داده‌اند که محدودیت کالری می‌تواند منجر به بهبود شرایط مختلف سلامتی شود. همچنین طول عمر بسیاری از گونه‌های جانوری را افزایش می‌دهد، اگرچه شواهدی وجود ندارد که تأیید کند این اتفاق در انسان‌ها هم رخ می‌دهد.

دانشمندان در تلاشند تا کشف کنند محدودیت کالری چه عواملی می‌تواند به حیوانات و انسان‌ها کمک کند تا با افزایش سن سالم بمانند. یک روز در آینده، این تحقیقات ممکن است به توسعه روش‌هایی که درواقع تقلیدکننده موقعیت‌های محدودکننده کالری هستند منجر شود – این روش‌ها می‌توانند داروهایی باشند که برای کند کردن روند پیری، اثرات محدودیت کالری را وانمود می‌کنند.

احتمالا تبلیغات محصولات و درمان‌های «ضد پیری» را دیده‌اید، اما در بازار امروز شواهد علمی محکمی برای چنین چیزی وجود ندارد. برخی از این کالاها توسط پزشکان و افراد مشهور تأیید شده است، بنابراین گمراه شدن آسان است.

مبانی علمی پشت نظریه تقلیدکننده های وضعیت محدودیت کالری چیست؟

محققان در حال بررسی این نظریه هستند که محدودیت کالری با ایجاد تغییرات در یک یا چند مسیر بیولوژیکی که نقشی در پیری سالم دارند، باعث افزایش طول عمر می‌شود. مسیرهای بیولوژیکی مجموعه‌ای از واکنش‌های شیمیایی هستند که در داخل سلول‌های بدن اتفاق می‌افتند، مانند خط تولید در یک کارخانه.

این مسیرها مانند دستورالعمل هستی، همراه با مراحلی که باید برای انجام برخی عملکردها دنبال شوند. به‌عنوان مثال، فعالیت در امتداد یک مسیر بیولوژیکی ممکن است منجر به تشکیل یک سلول جدید، تخریب یا ترمیم یک سلول آسیب دیده، حرکت یک سیگنال در طول یک عصب (نورون)، تولید یک هورمون، یا روشن شدن یک ژن برای فعال کردن یک ژن دیگر شود.

مسیرهای بیولوژیکی که بدون مشکل کار می کنند سلامتی را ارتقا می‌دهند. مسیرهایی که اینگونه نیستند ممکن است به بیماری و پیری کمک کنند. تحقیقاتی که درمورد روش‌های تقلیدکننده محدودیت کالری انجام می‌شوند، با هدف یافتن راه‌هایی برای افزایش طول عمر انسان، که به‌عنوان مدت زمان زندگی افراد در وضعیت سلامتی تعریف می‌شود، در جستجوی درمان‌های بالقوه‌ای هستند که مسیرهای مشابهی که تحت تأثیر محدودیت کالری قرار می‌گیرند را مورد هدف قرار می‌دهند.

مسیرهای بیولوژیکی کلیدی موردتوجه در تحقیقات روش های تقلیدکننده محدودیت کالری

محققان علاقه‌مند به روش‌های تقلیدکننده‌ محدودیت کالری عمدتاً روی چهار مسیر بیولوژیکی تمرکز می‌کنند:

مسیر سیگنالینگ انسولین: وقتی غذا می‌خورید، بدن شما غذا را به گلوکز تبدیل کرده و ار آن به‌عنوان انرژی استفاده می‌کند. گلوکز موجود در جریان خون باعث ترشح انسولین، که یک هورمون است، می شود. سیگنالینگ انسولین تعیین می‌کند که آیا گلوکز موجود در خون بلافاصله استفاده شود یا ذخیره شود و اینکه کجا ذخیره شود. اختلال در سیگناینگ در طول این مسیر می‌تواند منجر به مدیریت نادرست گلوکز و بیماری‌های مرتبط با افزایش سن مانند دیابت و بیماری قلبی شود.

هدف پستانداری راپامایسین (mTOR مخفف Mammalian target of rapamycin): مسیر mTOR زمانی که مواد مغذی در دسترس هستند را حس می‌کند. این مسیر وقتی تشخیص دهد مواد مغذی کافی وجود دارد، باعث رشد سلولی می‌شود و هنگامی‌که تشخیص دهد مواد مغذی ناکافی است (که با محدودیت کالری اتفاق می‌افتد)، باعث دفاع سلول در برابر استرس می‌شود. این موضوع، توانایی سلول برای ترمیم خود و مقاومت در برابر سموم و سایر چالش‌ها را افزایش می‌دهد.

راز طول عمر و سلامتی

Photo by Monstera from Pexels

مسیر Sirtuin-1 یا  SIRT1. سیرتوئین‌ها گروهی از آنزیم‌ها هستند که در تنظیم متابولیک و سلامت سلولی نقش دارند. آن‌ها می‌توانند تولید سلولی میتوکندری که نیروگاه‌های سلولی هستند را افزایش دهند. در میان گروه sirtuinها، بیشترین مطالعه روی SIRT1 انجام شده است و سیگنالینگ در امتداد مسیر SIRT1 توانایی سلول‌ها برای مقاومت در برابر استرس و زنده ماندن را افزایش می‌دهد.

مسیر AMPK: آنزیم AMPK، آنزیمی است که با تحریک واکنش‌هایی که مدیریت کارآمد انرژی را ارتقا می‌دهد، به پایداری سلول کمک می‌کند.

با ایجاد شرایط محدودیت کالری، فعالیت در طول مسیرهای سیگنالینگ انسولین و mTOR کاهش یافته و در طول مسیرهای SIRT1 و AMPK افزایش می‌یابد. محققان به دنبال ترکیباتی هستند که اثرات مشابهی در کاهش یا افزایش فعالیت این مسیرها داشته باشند.

ترکیبات و داروهایی که ادعا می شود راز طول عمر هستند

بر اساس دانش کنونی از مسیرهای بیولوژیکی کلیدی (که در بالا اشاره شد)، دانشمندان در حال بررسی بسیاری از داروها و ترکیبات تجربی مختلف هستند تا ببینند آیا این ترکیبات در بدن اثراتی مشابه با محدودیت کالری دارند یا خیر. این تحقیقات با هدف داروسازی و پیدا کردن مواد مغذی (ترکیبات موجود در غذا)؛ عصاره‌های گیاهی؛ و مواد تولیدشده توسط بدن مانند هورمون‌ها، پپتیدها و اسیدهای آمینه انجام می‌شود. سه مورد از ترکیبات مورد مطالعه عبارتند از:

  • رسوراترول (Resveratrol)
  • راپامایسین (Rapamycin)
  • متفورمین (Metformin)

رسوراترول یک ترکیب طبیعی است که در شراب قرمز و انگور، شکلات تلخ، زغال‌اخته، تمشک و آجیل یافت می‌شود. این ماده مسیر SIRT1 و سایر مسیرهای sirtuin را فعال می‌کند. مطالعات حیوانی درمورد رسوراترول اثرات آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی و ضدسرطانی را نشان داده است. با این حال، شواهد حاصل از مطالعات انسانی در این مورد ضعیف است.

به‌عنوان مثال، در مطالعه ای که توسط NIA (موسسه ملی پیری آمریکا) انجام شد، محققان ۷۸۳ فرد سالم را به مدت ۹ سال پیگیری کردند و میزان مصرف رزوراترول را از طریق رژیم غذایی‌شان اندازه گرفتند. این مطالعه هیچ ارتباطی بین مصرف رزوراترول و سلامت یا طول عمر پیدا نکرد.

تحقیقات بیشتری برای پاسخ به سؤالات درمورد اینکه آیا دوزها یا فرمول‌های خاصی ممکن است احتمال پیری سالم در انسان را افزایش دهند و این داروها برای کدام جمعیت ممکن است سودمند باشند، مورد نیاز است. آزمایش‌های بالینی برای آزمایش نسخه‌های مصنوعی رسوراترول در حال انجام است که ممکن است در جلوگیری از روند پیری مؤثر باشد.

راپامایسین ماده ای است که توسط باکتری‌های موجود در خاک تولید می‌شود. این ترکیب سیگنالینگ را در طول مسیر mTOR کاهش می‌دهد. نشان داده شده است که راپامایسین طول عمر را در موش افزایش می‌دهد و اثرات مفید دیگری نیز دارد. یک مطالعه اخیر نشان داد که دادن راپامایسین به موش‌های میانسال، با افزایش سن، از دست دادن حافظه مرتبط با افزایش سن را کاهش داده و از کاهش جریان خون مرتبط با افزایش سن در مغز جلوگیری می‌کند.

راپامایسین برای افرادی که پیوند عضو دریافت کرده‌اند تجویز می‌شود زیرا در پذیرش عضو اهدایی به بدن کمک می‌کند. همچنین برای درمان افراد مبتلا به سرطان‌های خاص استفاده می‌شود. عوارض جانبی شدید، مانند مقاومت به انسولین، اختلالات گوارشی، و عفونت‌ها، می‌تواند در دوزهای بالای تجویزشده در چنین مواردی رخ دهد، بنابراین محققان در حال بررسی هستند که آیا می‌توان از دوزهای پایین‌تر به‌عنوان روشی تقلیدی برای محدودیت کالری استفاده کرد یا نه.

متفورمین مسیرهای بیولوژیکی متعددی را هدف قرار می‌دهد تا تولید انرژی، التهاب، سلامت سلولی و موارد دیگر را مورد تأثیر قرار دهد. این دارو که به‌طور گسترده برای درمان دیابت نوع ۲ استفاده می‌شود، در برابر سایر بیماری‌های مرتبط با افزایش سن مانند بیماری قلبی و سرطان نیز محافظت ایجاد می‌کند. محققان به‌دنبال درک بهتر نحوه عملکرد متفورمین و تأثیرات آن بر اساس سن، جنسیت و سایر ویژگی‌های فرد هستند. آن‌ها همچنین در تلاش هستند دوزهایی که ممکن است برای استفاده به‌عنوان درمان‌های ضدپیری مؤثرتر باشد را تعیین کنند.

بسیاری از ترکیبات دیگری نیز برای اثرات بالقوه ضدپیری‌شان در حال مطالعه هستند: ۱۷-آلفا استرادیول (۱۷-alpha-estradiol)، شکلی از هورمون استروژن. NDGA (مخفف nordihydroguaiaretic acid)، یک آنتی اکسیدان قوی که در برگ‌های گیاه کرئوزوت (creosote) یافت می‌شود. پروتاندیم (protandim)، ترکیبی از عصاره‌های گیاهی از جمله چای سبز و کورکومین (ترکیبی که از ادویه زردچوبه استخراج می‌شود). آکاربوز (acarbose)، یک داروی تجویزی که برای درمان دیابت نوع ۲ استفاده می‌شود. NAD (نیکوتین‌آمید آدنین دی‌نوکلئوتید یا nicotinamide adenine dinucleotide)، شکلی از ویتامین B3. و روغن ماهی.

مهم است به یاد داشته باشید که هیچ‌یک از این مواد برای افزایش طول عمر در انسان ثابت نشده است و نباید آن‌ها را بدون مشورت با پزشک مصرف کنید.

درمان پیری پوست

Photo by Ann poan from Pexels

تحقیقات راز طول عمر در NIA: تحقیقات حیوانی درمورد روش‌های تقلیدکننده محدودیت کالری

NIA (موسسه ملی سالمندی آمریکا) مطالعاتی را درمورد درمان‌های خوراکی برای بررسی تأثیر آن‌ها بر بیماری و طول عمر در موش انجام می‌دهد. یافته‌های این مطالعات به دانشمندان کمک می‌کند تا امیدوارکننده‌ترین مداخلات را برای آزمایش‌های بیشتر روی حیوانات و در نهایت برای آزمایش‌های بالینی که ایمنی و اثربخشی را در افراد آزمایش می‌کنند، دنبال کنند. در ادامه چند مورد از یافته‌های مطالعاتی که تا کنون درمورد روش‌های تقلیدکننده محدودیت کالری یافت شده است آورده شده است:

  • اثرات افزایش‌دهنده عمر راپامایسین حتی زمانی رخ داد که موش‌ها به جای جوانی، این ترکیب را در سنین پیری مصرف کردند. این یافته نشان می‌دهد که برخی از ترکیبات ممکن است ارزش کاوش برای استفاده در آینده را داشته باشند.
  • عوارض جانبی راپامایسین در موش‌های ماده که این ترکیب را با متفورمین دریافت کردند کاهش یافت. این یافته راه را برای تحقیقات بیشتر درمورد داروهای ترکیبی نشان می‌دهد.
  • عوارض جانبی در موش‌های نر با توجه به ترکیب راپامایسین-متفورمین کاهش نیافت. اثرات متفاوتی برای موش‌های نر و ماده در مطالعات سایر ترکیبات تقلیدی بالقوه از جمله آسپرین، هورمون‌های استروژن و NDGA (عصاره‌ای از گیاه کرئوزوت) مشاهده شده است. تحقیقات بیشتری برای درک اینکه چرا برخی از اثرات ممکن است مخصوص به جنسیت باشند، مورد نیاز است.
  • درمان موش‌ها با کورکومین، عصاره چای سبز و روغن ماهی شواهدی مبنی بر مزایای قابل توجهی برای افزایش طول عمر ایجاد نکرده است. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا مشخص شود آیا این ترکیبات بر سلامتی تأثیر دارند یا خیر.

از روش‌های تقلیدکننده محدودیت کالری در مراقبت‌های بهداشتی چگونه استفاده می‌شود؟

اگر ثابت شود که داروها و ترکیبات تقلیدکننده‌ی محدودیت کالری عمر سلامتی انسان را افزایش می دهند، احتمالاً برای افرادی که ناسالم هستند و نمی‌توانند به‌درستی غذا بخورند مفید خواهند بود.

برای افرادی که از وضعیت سلامت خوبی برخوردارند، عادات معقول ممکن است در افزایش طول عمر موثرتر از مصرف دارویی باشد که از طریق تحقیقات ساخته شده است. این موضوع به معنای خوردن غذاهای سالم، ورزش، نوشیدن الکل در حد اعتدال یا عدم مصرف، سیگار نکشیدن، خواب خوب شبانه و حفظ یک سبک زندگی فعال ( ورزش و فعالیت بدنی) و اجتماعی است.


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع:

National Institute on Aging, Live Long in Good Health: Could Calorie Restriction Mimetics Hold the Key