دنیای تکنولوژی نانو تقریبا در همه‌ی جنبه‌های زندگی ما تاثیرگذار خواهد بود  و تاثیرگذاری آن روز به روز بیشتر و بیشتر خواهد شد. در ادامه سه مورد از دستاوردهای مهمی که در دنیای تکنولوژی نانو به آن رسیده‌ایم را با هم مرور می‌کنیم:

۱_ انرژی خورشیدی  در دنیای تکنولوژی نانو

ذرات کوانتمی‌ یا همان ذرات کوچکتر از اتم، در حال دستخوش بزرگی هستند تا بتوانند ما را هر چه بیشتر از انرژی خورشیدی بهره‌مند کنند. تصور کنید یک لایه‌ی کوانتمی‌ شفاف روی هر جسمی‌ کشیده شود و آن لایه‌ی شفاف و بتواند مثل یک باتری خورشیدی عمل کند. جالب است که حتی خود شما تبدیل به یک باتری خورشیدی شوید که همینطور که هستید برق هم تولید می‌کنید.

در واقع این اتفاقی است که در دنیای تکنولوژی نانو ، دست یافتنی است، چرا که ذرات کوانتمی‌ دارای این توانایی بالقوه هستند و این یعنی ما می‌توانیم هر پنجره‌ی شیشه‌ای که در خانه‌مان وجود دارد را تبدیل کنیم به یک سلول خورشیدی و از آن برق و حرارت بگیریم. از طرفی هزینه‌ی استفاده از ذرات نانویی برای تبدیل آنها به سلول خورشیدی، زیاد نیست.

نکته جالب‌تر اینکه امروزه تحقیقات انجام شده بیان‌گر این است که ما حتی بدون نیاز دائم به وجود نور خورشید   از طریق ذخیره کرد‌ن انرژی آن که توسط اتمهای هیدروژن انجام می‌‌شود، می‌توانیم  به صورت همیشگی انرژی خورشیدی را داشته باشیم.  البته تا قبل از این نیز با استفاده از اکسید فلزات و آب توانایی ذخیره انرژی خورشیدی را داشتیم که در واقع این هیدروژن بود که توانایی ذخیره انرژی را داشت. اما اکنون در دنیای تکنولوژی نانو می‌توانیم  منحصرا با کمک گرفتن از اتم‌های هیدروژن، انرژی خورشید را ذخیره کنیم. اگرچه هنوز بشر در اول راه است، اما این راهی‌ست که به مقصد خواهد رسید. پتاسیل ذخیره‌ی انرژی در سلول‌های خورشیدی به مدد تکنولوژی نانو،  در حال افزایش است. محققان عقیده دارند می‌توانند این پتانسیل را ۱۰۰۰ برابر بیشتر کنند آنهم فقط با استفاده از ورق‌های نانویی بسیار نازک از اتم‌های کربن.

۲- آب سالم  در دنیای تکنولوژی نانو

یکی از مشکلات بزرگ امروزی، کارخانه‌جات و صنایعی هستند که به آب وابسته بوده و پساب کارخانه‌ای خود را وارد چرخه‌ی آبهای زمین می‌کنند. این پساب حاوی مواد سمی‌ خطرناکی است که به آسانی در طبیعت و به روش طبیعی تصفیه نمی‌شود و چون وارد چرخه‌ی آبهای کره‌ی زمین شده است باعث بروز انواع مسمومیت‌ها در موجودات زنده از گیاه گرفته تا انسان می‌شود.  اما اگر  به دنیای تکنولوژی نانو قدم بگذاریم می‌‌توانیم این معظل بزرگ  را حل کنیم. می‌توان وارد دنیای نانو شد و اتم‌هایی ساخت که با اتم‌های مواد سمی‌  موجود در آب، مقابله کنند  آنها را از بین ببرند طوریکه این آب آنقدر سالم شود که حتی قابلیت آشامیدن هم داشته باشد.

از طرف دیگر،  به غیر از مواد شیمیایی مسموم که می‌توانند حذف شوند، انواع ویروس‌ها و باکتری‌هایی که به هر دلیل در آب وجود دارند نیز می‌توانند حذف شوند ولی این‌کار فقط با استفاده ازتکنولوژی نانو، ممکن خواهد بود چون اندازه‌ی یک ویروس  ۲۰۰ نانومتر است و فقط با فیلترهایی که کوچکتر از این ویروس‌ها باشند می‌توان  این ویروس را فیلتر کرد ، حالا چه فیلتری به جز فیلترهای نانویی سراغ دارید؟

دنیای تکنولوژی نانو

۳- از بین رفتن انوع سرطان‌ها در دنیای تکنولوژی نانو

ذرات نانویی همانطور که در مقاله‌ی قبل نیز اشاره شد، این اجازه را به ما می‌دهد که داروها را به طور هدفمند وارد بدن انسان کنیم. ذرات نانو به گونه‌ای مهندسی می‌شوند که بتوانند دقیقا وارد هر عضو  از بدن انسان شوند و فقط با سلول‌های سرطانی همان عضو مبارزه کنند بدون اینکه آسیبی به سایر سلول‌های سالم بزنند.

ذرات نانو همچنین می‌توانند با حمل  حرارت و گرما،  شبیه به شعله‌های آتشی باشند که به سراغ تومورهای سرطانی  می‌روند آنها را می‌سوزانند  تا از بین بروند.  ما قبلا از لوله‌های نانویی صحبت کردیم که قطر آنها از تار موی انسان کمتر است اما می‌تواند به هر درازایی باشند. این لوله‌های نانویی، می‌توانند به تومورهای سرطانی وصل شده آنقدر حرارت به آن تومور برسانند که باعث سوختن غده‌ی سرطانی شوند و آن را به کل نابود کنند.

همچنین در دنیای تکنولوژی نانو، ما می‌توانیم خیلی زودتر از دنیای بدون تکنولوژی نانو، انواع بیماریهای بدخیم از جمله سرطان را پیش‌بینی کنیم و مانع از بروز آن‌ها شویم. روش کار این است  که لوله‌های نانویی حاوی چیپ‌های مخصوص و هوشمند را وارد جریان خون می‌کنیم و سپس این نانو ذرات باهوش ، می‌توانند به همراه جریان خون،  به تمام قسمتهای بدن رفته و هرجایی که کوچکترین مشکل یا ناهنجاری هست را کشف کنند. بدین صورت دنیای تکنولوژی نانو  وارد دنیای پزشکی  شده و به سلامتی بشر کمک شایانی خواهد کرد.

ترجمه اختصاصی مجله قرمز – بخش دوم

منبع: medium