استفاده از اسانسهای روغنی و درمان آروماتراپی جزو محبوبترین روشهای درمان آلرژی است. این روغنها، مایعات معطر غلیظی هستند که از گیاهان استخراج شده‌اند و قرنهاست که استفاده درمانی دارند.

آلرژیها ششمین علت منجر به بیماری در بسیاری از کشورهای جهان هستند که بر بسیاری از انسانهای سراسر دنیا اثر می‌گذارند. در حال حاضر هیچ درمانی برای آلرژی وجود ندارد و تنها چندین روش وجود دارد که می‌توانند علائم را کنترل می‌کنند.

چرا دچار آلرژی می‌شویم

دکتر تاز توضیح می‌دهد: وقتی مواد آلرژن یا حساسیت زا از نخستین خط دفاعی بدن (بینی) عبور می‌کنند با سیستم ایمنی تماس پیدا می‌کنند. در افرادی که حساس (آلرژیک) هستند، مواد حساسیت زا به اشتباه به عنوان یک تهدید شناسایی می‌شوند که باعث می‌شود گلبولهای سفید خون برای محافظت از بدن در برابر تهاجم بیشتر، هیستامین منتشر کنند. این روش حفاظتی به صورت تورم و التهاب و نشت مایع صورت می‌گیرد. بنابراین باید ممنون علائم آلرژی باشیم چون درست است که مزاحم و ناراحت کننده هستند اما نشان می‌دهد که بدن ما از هجوم عوامل مهاجم با قدرت محافظت می‌کند.

آلرژیهای فصلی و پوستیدرمان آلرژی

علائم آلرژیهای فصلی شامل آبریزش چشمها، گرفتگی بینی، خس خس سینه، سرفه، فین فین کردن و گرفتگی سینه است. آلرژی پوستی اغلب منجر به تورم، خارش و قرمزی می‌شود. افراد دارای این علائم آلرژی شاید بخواهند به دنبال روغنهایی برای درمان آلرژی پوستی یا فصلی هستند. به هنگام استفاده از این اسانسهای روغنی، ابتدا باید با پزشک مشورت کرد و با احتیاط عمل کرد. بعضی از روغنها ممکن است آلرژیهای پوستی را بدتر کنند.

عوامل حساسیت زای شایع

  • گرد و خاک
  • مو و پشم حیوانات خانگی
  • گرده
  • داروها
  • نیش حشرات
  • غذاهای خاص
  • کپک

 ما در این مطلب موثرترین اسانسهای روغنی برای رفع علائم حساسیتهای فصلی و آلرژیهای پوستی را ارائه کرده و بعضی از روشها برای استفاده از اسانسهای روغنی برای درمان آلرژی به شما پیشنهاد می‌کنیم.

اسانسهای روغنی برای درمان آلرژی

نعناع فلفلیدرمان آلرژی با اسانسهای روغنی

یک تحقیق انجام شده روی حیوانات در سال ۲۰۱۰، نشان داد که روغن نعناع فلفلی اثر آرام بخش روی تسکین عضله دارد که به کاهش انقباضاتی که موجب سرفه می‌شوند، کمک می‌کند. با توجه به تحقیقی دیگر، این روغن ممکن است به درمان اضطراب و خستگی ذهنی، علائمی که اغلب مبتلا به افراد دارای آلرژی می‌شوند، کمک می‌کند. نعناع فلفلی ممکن است برای درمان آلرژی فصلی مفید باشد.

این روغن را بطور موضعی یا تزریقی استفاده کرد. شما می‌توانید آن را به کمپرس سرد به هنگام تب یا داغی بدن استفاده کرد. یا به هنگامی که احساس خستگی و کمبود انرژی می‌کنید، آن را بخور داده یا بصورت موضعی استفاده کنید. مخلوط نعناع فلفلی با اسطوخودوس و روغن حامل برای یک ماساژ تسکین دهنده‌ای که سردرد را درمان می‌کند استفاده کنید.

اسانس روغنی کندر

اسانس روغنی کند روغن دیگری است که به کاهش فعالیت التهابی در بدن کمک می‌کند. یک تحقیق گزارش کرد که کندر اثرات ضد التهابی در برونشیت نشان می‌دهد که موجب التهاب راه‌هایی و عفونت سینوس می‌شود. این روغن همچنین برای افراد مبتلا به آسم هم مفید است. روغن کندر به کنترل علائم آلرژی فصلی کمک می‌کند.

اکالیپتوس

تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از مخلوطی از روغنها از جمله اکالیپتوس برای عفونتهای دستگاه تنفسی فوقانی منجر به بهبود چشمگیر و فوری در علائم می‌شود. شرکت کنندگان کاهش گرفتگی صدا، سرفه و گلو درد را گزارش کردند. اینها علائمی هستند که با آلرژیهای فصلی ظاهر می‌شوند. اسانس روغنی مخلوط استفاده شده در این تحقیق حاوی Eucalyptus citriodora, Eucalyptus globulus ، نعناع فلفلی، آویشن سوری و رزماری بود.

لیمو

در یک تحقیق مشخص شد که اسپری بینی حاوی اسانس لیمو به درمان رینیت آلرژیک کمک کرد. استفاده از اسانسهای روغنی مرکبات برای پوست قبل از رفتن به زیر آفتاب توصیه نمی‌شود. این روغنها پوست را نسبت به آفتاب حساستر می‌کنند که خطر تاول و آفتاب سوختگی را بیشتر می‌کند.

اسطوخودوسدرمان آلرژی با اسطوخودوس

اسطوخودوس به طور طبیعی با التهاب مبارزه می‌کند، بازدارنده اضطراب است و موجب خواب عمیق می‌شود که همه اینها برای افراد مبتلا به آلرژی خوب هستند. اسطوخودوس یک گزینه خوب برای آلرژیهای پوستی است بصورتی که روی پوست اثر ملایمی داشته و تحریک را کاهش می‌دهد و تحقیق هم نشان می‌دهد که بهبود را تسریع می‌کند. این روغن را می‌توان بصورت مستقیم روی پوست استفاده کرد یا به حمام، لوسیون و محصولات پوستی دیگر اضافه کرد.

روغن تی تری

روغن تی تری خواص ضد قارچ، ضد ویروس و ضد باکتری اثبات شده‌ای دارد و این ممکن است برای بعضی از آلرژیهای پوستی مناسب باشد. همچنین التهاب را کاهش می‌دهد بطوری که یک یافته تحقیقاتی که روغن تی تری را بصورت موضعی روی پوست استفاده کرد کاهش چشمگیر تورم ناشی از هیستامین را روی پوست متورم در مقایسه با روغن پارافین نشان داد. البته باید توجه داشته باشید که به دلیل قدرت بالای روغن تی تری ممکن است در برخی افراد موجب آلرژی درماتیت تماسی شود.

روغن بابونهدرمان آلرژی

در یک بررسی خواص روغن بابونه، گزارش شد که روغن بابونه خواص ضد التهابی دارد که می‌توان از آن برای درمان مشکلات پوستی، التهاب اندامهای مخاطی و علائم سینوزیت استفاده کرد. همچنین خارش و تورم مربوط به اگزما را به هنگام ترکیب با روغن حامل و استفاده موضعی، رفع می‌کند.

روشهای استفاده از اسانسهای روغنی برای درمان آلرژی

اسانسهای روغنی را به روشهای متفاوتی می‌توان استفاده کرد. بعضی از محبوبترین روشها عبارتند از:

چند قطره از اسانس روغنی را به دستگاه بخور یا اسانس سوز اضافه کنید. این روش بخصوص برای درمان علائم آلرژیهای فصلی و مشکلات تنفسی سودمند است.درمان آلرژی با بخور اسانس روغنی

استنشاق مستقیم

اسانسهای روغنی را می‌توان به طور مستقیم از ظرف بوسیله ریختن یک یا دو قطره روی یک دستمال، تنفس کرد. افراد مبتلا به آلرژی فصلی می‌توانند گرفتگی سینه را با افزودن چند قطره اسانس روغنی به یک کاسه آب داغ و تنفس بخور، رفع کنند. برای رفع و درمان آلرژی شبانه می‌توان ۵ قطره اسانس روغنی را به بالش اضافه کرد.

استفاده موضعی

افراد مبتلا به آلرژی پوستی و علائمی همچون خارش، کهیر و بثورات جلدی می‌توانند روغن را روی پوستشان استفاده کنند. اکثر روغنها را باید قبل از استفاده با روغن حامل همانند جوجوبا، نارگیل یا روغن بادام شیرین مخلوط کرد. یک نسبت ۲ قطره از اسانس روغنی به ۱ قاشق غذاخوری روغن حامل توصیه می‌شود. به هنگام استفاده از اسانس روغنی لیمو یا روغنهای مرکباتی دیگر روی پوست، مراقب باشید چون آنها پوست را نسبت به نور و آفتاب حساس می‌کنند و موجب تغییر رنگ پوست می‌شوند.

از بین بردن مواد آلرژن

بعضی از روغنها، همانند لیمو، اکالیپتوس و تی تری می‌توانند کپکها و مواد حساسیت زای گرد و غبار را که هر دو مواد حساسیت زایی هستند که علائم را ایجاد می‌کنند، از بین ببرند. برای انجام این کار، باید ۲۰ قطره اسانس روغنی و یک قاشق غذاخوری سرکه سفید را به ۱ پیمانه آب اضافه کنیم. این مخلوط را بعدا می‌توان روی وسایل حمام و سایر مناطق مستعد کپک، و روی تشک و پارچه‌ها برای کشتن کنه‌های رختخواب استفاده کرد (کنه‌های رختخواب موجودات ریزی هستند که با چشم مسلح دیده نمی‌شوند و در اکثر وسایل خانه و بخصوص رختخواب موجود هستند. این موجودات عامل اصلی حساسیت و ناخوشی ناشی از آن در خانه هستند). همیشه یک تست پوستی را قبل از اسپری کردن روی ملحفه‌ها انجام دهید و ۲۴ ساعت تا جواب صبر کنید.

افراد باید به هنگام استفاده از اسانسهای روغنی برای درمان آلرژی دستورالعملهای زیر را به یاد داشته باشند:

  • همیشه روغنهای با کیفیت بالا را از منابع معتبر انتخاب کنند.
  • برای استفاده موفق دستورالعملها را دنبال کنید.
  • روغنهای رقیق نشده را برای پوست استفاده نکنید.
  • اسانسهای روغنی را داخل بدن استفاده نکنید.
  • کودکان و زنان باردار یا شیرده باید فقط از اسانسهای روغنی زیر نظر یک متخصص معتبر استفاده کنند.
  • همیشه تست پوستی را برای پیشگیری از واکنشهای آلرژیک قبل از استفاده آنها روی نواحی بزرگتر، انجام دهید.
  • توصیه می‌شود که قبل از شروع درمان با اسانسهای روغنی با پزشکتان صحبت کنید.

اسانسهای روغنی توسط سازمان FDA آزمایش نشده‌اند و بنابراین باید با احتیاط از آنها استفاده کرد. برای خرید اسانسهای روغنی با کیفیت می‌توانید به سایت naringol.com مراجعه کنید.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: medicalnewstoday