داشتن پوست صاف و روشن آرزوی همه است اما بسیاری از خانم‌ها در فصل تابستان با مشکلات پوستی متعددی دست به گریبان هستند، مشکلاتی مثل التهاب، آکنه و تیره شدن پوست که هر یک می‌تواند به سادگی زیبایی چهره شما را تحت تاثیر قرار دهد. اما چطور می‌توان از بروز این مشکلات جلوگیری کرد و در فصل تابستان یک پوست صاف و روشن داشت؟ واقعیت این است که شما با مراقبت صحیح از پوست خود می‌توانید مانع از بروز آکنه، تیرگی و التهاب شوید و این کار را با رعایت چند ترفند مراقبت پوست می‌توانید به سادگی انجام دهید. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ما به شما خواهیم گفت که چه ترفندها و نکاتی را باید رعایت کنید تا در فصل تابستان پوست صاف و روشن و زیبایی داشته باشید.

تغذیه مناسب برای داشتن پوست صاف و روشن

واقعیت این است که تغذیه نقش مهمی در زیبایی و شادابی پوست دارد و تا زمانی که بدن شما مواد ضروری برای بازسازی سلول‌های پوستی را دریافت نکند نمی‌تواند پوستی صاف و زیبا برای شما بسازد. برخی از موادی که برای مراقبت از پوست ضروری شمرده می‌شوند مثل ویتامین C، ویتامین A، اسید هیالورونیک و اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانند به صورت خوراکی در بدن جذب شوند و به پوست برسند. بنابراین اگر می‌خواهید به طور طبیعی یک پوست صاف و روشن داشته باشید و نیاز شما به مراقبت‌های ویژه پوستی کاهش یابد بهتر است تغذیه سالم را جدی بگیرید.

داشتن پوست صاف و روشن در فصل تابستان

مصرف زیاد آب و مرطوب کردن پوست

در کنار تغذیه سالم استفاده کافی از آب نیز در سلامت و زیبایی پوست ضروری است و این مساله در فصل تابستان اهمیت بسیار بیشتری پیدا می‌کند. چون در تابستان به دلیل گرمای هوا تعریق و تبخیر رطوبت بسیار بیشتر است و احتمال این که پوست شما خشک و کم آب شود بالاتر می‌رود. پس سعی کنید حتما در این فصل از آب آشامیدنی به مقدار کافی استفاده کنید و فراموش نکنید که تشنه شدن به معنای آن است که شما به مرز خطرناکی از کم آبی بدن رسیده اید. در کنار مصرف آب، استفاده از مرطوب کننده‌ها را نیز جدی بگیرید، مرطوب کننده‌های غلیظ و کرمی شاید برای مصرف در تابستان مناسب نباشند چون باعث تعریق و بسته شدن روزنه‌های پوستی می‌شوند اما مرطوب کننده‌های لوسیونی و رقیق و یا سرم‌ها بهترین گزینه برای مرطوب نگه داشتن پوست در روزهای گرم هستند چون به سرعت جذب شده و پوست را شاداب می‌کنند.

داشتن پوست صاف و روشن در فصل تابستان

ماساژ درمانی برای داشتن پوست صاف و روشن

ماساژ درمانی و پاکسازی حرفه ای پوست اگر توسط افراد متخصص انجام شود تاثیری فوق العاده روی زیبایی و شادابی پوست شما خواهد داشت و باعث روشن شدن و یکدست شدن پوست خواهد شد. این نوع از ماساژ و پاکسازی می‌توان سلول‌های مرده انباشته روی پوست، جوش‌های سرسیاه و حتی آکنه‌های باقی مانده را نیز از بین ببرد و یک پوست صاف و روشن به شما هدیه کند. البته این نوع درمان می‌تواند هزینه بالایی داشته باشد اما شما فقط سه تا چهار بار در سال به آن نیاز دارید و نتایج حاصل از آن قطعا شما را راضی خواهد کرد.

داشتن پوست صاف و روشن در فصل تابستان

استفاده از ماسک پودر مروارید و کلاژن

پودر مروارید یکی از مواد طبیعی موثری است که به دلیل داشتن مقادیر بالای کلسیم و آنتی اکسیدان می‌تواند تاثیری فوق العاده در روشن شدن و شاداب شدن پوست، مو و ناخن داشته باشد. شما می‌توانید پودر مروارید را به صورت خوراکی همراه با نوشیدنی‌های سرد و گرم مصرف کنید و یا ماسک این ماده را تهیه کرده و همراه با ماسک کلاژن و پپتاید به برنامه مراقبتی روزانه خود اضافه کنید. به این ترتیب خواهید دید که پوست شما روشن‌تر و زیباتر از قبل شده است و درخشش و شادابی خاصی روی آن مشاهده می‌شود.

داشتن پوست صاف و روشن در فصل تابستان

داشتن خواب کافی و باکیفیت

به طور قطع ثابت شده است که خواب نقش مهمی در زیبایی و شادابی پوست دارد و داشتن یک پوست صاف و روشن در گرو خواب کافی شبانه است. اگر شما خواب کافی (بین ۷ تا ۹ ساعت در شبانه روز) دریافت نکنید پوست شما فرصت بازسازی خود را پیدا نخواهد کرد و به تدریج کدر و مات شده و درخشش و شادابی خود را از دست خواهد داد. علاوه بر این کمبود خواب باعث افزایش هورمون‌های استرس شده و مشکلات پوستی مثل آکنه را موجب می‌شود. شب بهترین زمان برای استفاده از کرم‌های جوان کننده و مرطوب کننده است و اگر این کرم‌ها تمام شب روی پوست شما باقی بمانند تاثیر آن را در شادابی و زیبایی پوست خود مشاهده خواهید کرد.

داشتن پوست صاف و روشن در فصل تابستان

استفاده از سرم روشن کننده ویتامین C و هیالورونیک اسید

پس از داشتن یک خواب کافی و باکیفیت شما باید از روز صبح از یک سرم روشن کننده استفاده کنید تا تیرگی‌های به وجود آمده روی پوست شما از بین برود. اما این سوال پیش می‌آید که کدام سرم‌ها اثر روشن کننده دارند؟ سرم‌هایی که حاوی ویتامین C  و یا اسید هیالورونیک باشند علاوه بر داشتن اثر آنتی اکسیدانی می‌توانند پوست شما را نیز روشن‌تر کنند. این سرم‌ها را می‌توان به عنوان پایه آرایش به کار برد و در طول روز پوستی صاف‌تر و شاداب‌تر داشت. به خصوص اگر می‌خواهید در تابستان پوستی روشن‌تر داشته باشید و از التهاب و تیرگی ناشی از گرما در امان بمانید استفاده از این سرم‌ها توصیه می‌شود.

داشتن پوست صاف و روشن در فصل تابستان

درمان پف و تیرگی زیر چشم

گاهی تیرگی پوست ممکن است فقط در نواحی زیر چشم باشد و یا التهاب و مشکلات پوستی به صورت پف یا گودی در اطراف چشم خود را نشان دهد. در این شرایط بهترین راه حل برای این مشکل، استفاده از کرم‌های دور چشم است. کرم‌هایی که خاصیت خنک کننده و روشن کننده داشته باشند می‌توانند این تیرگی را برطرف کنند و یک پوست صاف و روشن به شما هدیه بدهند بدون آن که به استفاده از کانسیلر و … برای پوشاندن این تیرگی‌ها نیازی داشته باشید.

داشتن پوست صاف و روشن در فصل تابستان

استفاده از تونر AHA برای داشتن پوست صاف و روشن

وقتی سلول‌های مرده پوست در سطح آن انباشته می‌شوند یک لایه تیره به وجود می‌آورند که به مرور زمان پوست شما را کدر و مات می‌کند و به تیرگی آن می‌افزاید. در این شرایط تنها راه موثر برای روشن شدن پوست، استفاده از AHA است. AHA یا همان آلفا هیدروکسی اسید نوعی لایه بردار شیمیایی است که لایه‌های مرده پوست را به خوبی پاکسازی کرده و پوست شما را صاف و روشن می‌کند. روش‌های مختلفی برای اضافه کردن AHA به برنامه مراقبتی پوست وجود دارد مثل استفاده از پیلینگ یا کرم AHA اما توصیه ما برای داشتن یک پوست صاف و روشن استفاده از تونرهای AHA در فصل تابستان است که از تیره شدن و کدر شدن پوست جلوگیری کرده و به خوبی از آن محافظت می‌کند.

داشتن پوست صاف و روشن در فصل تابستان

 

استفاده از ضدآفتاب با خاصیت مرطوب کننده

استفاده از ضدآفتاب یکی از مراحل مهم مراقبت پوست است که به خصوص در فصل تابستان حیاتی است چون در این فصل شدت تابش نور خورشید به بالاترین حد خود می‌رسد و این تابش می‌تواند باعث ایجاد لک‌های پوستی، چروک، آکنه و مشکلات جدی‌تری مثل سرطان پوست شود. بنابراین حتما استفاده از ضدآفتاب با درجه حفاظتی مناسب (بین ۳۰ تا ۵۰) را جدی بگیرید و از ضدآفتابی استفاده کنید که اثر مرطوب کنندگی هم داشته باشد. چون گرما و تعریق ناشی از آن می‌تواند پوست شما را خشک کند در حالی که یک کرم ضدآفتاب با خاصیت مرطوب کنندگی علاوه بر حفاظت از پوست، آن را به خوبی نرم و مرطوب نگه می‌دارد و از خشکی و پوسته پوسته شدن و تیره شدن آن جلوگیری می‌کند.

داشتن پوست صاف و روشن در فصل تابستان

 

استفاده از ماسک تسکین دهنده پوست

یکی از دلایل اصلی تیره شدن پوست در تابستان وجود التهاب در پوست است چون گرما باعث تحریک بیشتر لایه‌های پوستی می‌شود و وقتی پوست دچار التهاب می‌شود رنگدانه‌های ملانین در لایه‌های زیرین آن فعال شده و پوست را تیره‌تر می‌کند. اما اگر شما از بروز التهاب در لایه‌های بیرونی پوست خود جلوگیری کنید و التهاب به وجود آمده را از بین ببرید دچار تیرگی پوست نخواهید شد و پوست شما صاف و روشن باقی خواهد ماند. روش‌های مختلفی برای درمان التهاب پوست وجود دارد که استفاده از ماسک‌های تسکین دهنده و ضدالتهاب یکی از آن‌ها هستند. ماسک خیار، ماسک الوئه ورا و هر نوع ماسک دیگری که اثر خنک کننده و ضدالتهاب داشته باشد می‌تواند پوست را تسکین داده و از قرمزی و تیرگی آن جلوگیری کند.

 

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)