پوست انسان به مرور زمان با افزایش سن فرم اولیه خود را از دست می‌دهد و شل می‌شود. اما همیشه پیری عامل اصلی شل شدن پوست نیست بلکه کاهش ناگهانی وزن، زایمان و یا از دست رفتن حجم عضلات به دلایل مختلف هم می‌تواند باعث شل شدن پوست شود. اگر نیاز فوری به زیبایی ظاهری داشته باشید پزشکان عمل کشیدن پوست یا لیفتینگ را پیشنهاد می‌کنند. عمل کشیدن پوست هم مانند رینوپلاستی، تزریق ژل، ایمپلت در قسمت‌های مختلف بدن و … یکی از عمل‌های زیبایی است که اخیرا شیوع زیادی پیدا کرده است. اما این عمل زیبایی چه شرایطی دارد و چطور انجام می‌شود؟ همه چیز درباره جراحی لیفتینگ و کشیدن پوست را در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز بخوانید.

عمل کشیدن پوست مناسب پس از کاهش وزن، بارداری و شیردهی

پوست انسان بر اثر افزایش وزن و بارداری کشیده می‌شود و سطح آن افزایش می‌یابد حال اگر این وزن و حجم به صورت سریع کاهش یابد و پوست قابلیت تطبیق یافتن با آن را نداشته باشد شل می‌شود و پوست اضافی روی بدن ایجاد می‌شود که ظاهر خوبی ندارد و به خودی خود هم از بین نمی‌رود. این پدیده معمولا در ناحیه شکم و اطراف شکم رخ می‌دهد و برای از بین بردن آن پزشکان عمل Abdominoplasty یا عمل کشیدن شکم را پیشنهاد می‌کنند. در این عمل همزمان با حفظ عضلات شکم، پوست اضافی که در این ناحیه ایجاد شده به همراه چربی‌های اضافی برداشته می‌شود و شکم صاف و سفت می‌شود و ظاهر جوان‌تر پیدا می‌کند. این نوع عمل را می‌توان همزمان با لیپوساکشن هم انجام داد. این نوع عمل زیبایی تحت شرایط خاصی پس از دوره شیردهی برای سینه هم قابل انجام است.

عمل کشیدن پوست برای گردن و اطراف صورت

با افزایش سن پوست گردن و صورت به صورت واضح و قابل ملاحظه‌ای تغییر می‌کند، پوست حالت کشسانی خود را از دست می‌دهد و گونه‌ها عمیق و برجسته می‌شوند و زیر گردن حالت شل و آویزان پیدا می‌کند. عمل کشیدن پوست صورت یا به اصطلاح فیس لیفت Face-lift در این شرایط یک عمل مناسب و موثر است که می‌تواند شرایط را به قبل از این تغییرات بازگرداند و چهره‌ای جوان‌تر و زیباتر به شما بدهد. عمل فیس لیفت امروزه در مقایسه با گذشته پیشرفت‌های بسیاری داشته و نتیجه کار به جای یک صورت کشیده و مصنوعی، صورتی نرم، انعطاف پذیر و طبیعی خواهد بود.

کشیدن پوست

آیا برای انجام عمل کشیدن پوست شکم به کاهش وزن نیاز است؟

این سوال یکی از سوالات متداول و مهم در زمینه جراحی‌های کشیدن پوست است. برخی افراد تصور می‌کنند که می‌توانند این عمل را جایگزین فرآیند کاهش وزن کنند و با یک تیر دو نشان بزنند، هرچند همزمان با کشیدن پوست شکم می‌توان لیپوساکشن را هم انجام داد اما شما باید حداکثر ۱۰ درصد از وزن ایده‌آل خود بالاتر باشید تا بتوانید بهترین نتیجه را از عمل خود بگیرید. مثلا اگر وزن ایده‌آل برای قد و جثه و سن شما ۶۰ کیلوگرم است و شما ۸۰ کیلوگرم وزن دارید باید این وزن را به ۶۶ کیلوگرم برسانید تا بتوانید عمل کشیدن پوست شکم را انجام دهید.

در چه سنی می‌توان عمل کشیدن پوست گردن و صورت را انجام داد؟

هیچ سن خاص و جادویی برای انجام این عمل وجود ندارد و همه چیز به میزان یکدست بودن و سالم بودن پوست و عضلات صورت شما بستگی دارد مثلا ممکن است فرد چهل ساله‌ای دچار افتادگی پوست گردن شود و این عمل برای وی مناسب باشد اما شخص دیگری در شصت سالگی هم دچار این عارضه نشده باشد و نیازی به عمل نداشته باشد. اگر شما گونه‌های برجسته‌ای داشته باشید جزو کاندیدهای احتمالی این عمل زیبایی در آینده خواهید بود. به طور کلی می‌توان گفت بیشتر زنان در دهه پنجاه زندگی دچار افتادگی گردن و صورت می‌شوند و می‌توانند این عمل را انجام دهند اما در سنین کمتر می‌توان با درمان‌های لیزر و بوتاکس و تقویت عضلات جلوی پیشرفت این عارضه را گرفت.

کشیدن پوست گردن

آیا انجام این عمل ضرورت دارد و یا جایگزین‌های دیگری برای آن وجود دارد؟

کارشناسان زیبایی معتقدند شل شدن پوست بر اثر از بین رفتن حجم زیر آن پدید می‌آید که این حجم می‌تواند چربی یا عضله باشد یعنی اگر به نحوی این کمبود جبران شود جلوی شل شدن پوست هم گرفته خواهد شد. ورزش‌هایی که بتواند عضلات را حجیم و تقویت کند می‌تواند به کاهش شل شدن پوست کمک کند اما پوست اضافی را از بین نمی‌برد. پس اگر شما جزو افرادی هستید که احساس می‌کنید به زودی دچار این مشکل خواهید شد ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید و از کم شدن حجم عضلات پیشگیری کنید. تزریق چربی و ژل نمی‌تواند جایگزین خوبی برای عمل کشیدن پوست باشد و حتی ممکن است شرایط را بدتر کند و میزان چروک‌ها را در ناحیه شل شده افزایش یابد. اما اگر این تزریق به صورت مکمل پس از عمل انجام شود نتیجه بسیار بهتری خواهید گرفت.

آیا این عمل جای زخم به جا می‌گذارد؟

در این عمل پوست کشیده می‌شود، اضافات آن برش می‌خورد و بقیه قسمت‌ها با بخیه دوخته می‌شود پس مانند هر نوع عمل زیبایی دیگری این احتمال وجود دارد که جای زخم در محل جراحی باقی بماند که آن هم بخشی از فرآیند درمان و بهبودی است و در حدود ۹ تا ۱۲ ماه از بین خواهد رفت یا به حالت ثابت  و بهینه‌ای خواهد رسید. میزان این جای زخم و ماندگاری آن بستگی به تکنیک جراح و مهارت وی در انجام عمل دارد، ژنتیک بیمار و نوع پوست و ویژگی‌های ذاتی آن و نحوه مراقبت پس از عمل نیز در باقی ماندن جای زخم موثر است.

نتیجه این عمل چقدر ماندگاری خواهد داشت؟

هرچقدر هم نتیجه عمل رضایت بخش باشد همیشه این احتمال و خطر وجود دارد که شرایط به قبل از عمل بازگردد. این احتمال در افراد و شرایط مختلف متفاوت است اما ماندگاری عمل کشیدن پوست معمولا قابل توجه است و بین ده تا بیست سال طول می‌کشد. البته میزان دوام و ماندگاری نتیجه عمل به شرایط مختلفی مثل مراقبت صحیح از پوست، سن بیمار، رژیم‌های غذایی، قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید و سایر عوامل محیطی، تغییرات وزن و وراثت (رنگ پوست  وجنس آن) بستگی دارد. اما نتیجه‌ای که می‌توان انتظار داشت معمولا حدود ده تا پانزده سال است.

آیا عمل کشیدن پوست را می‌توان روی پایین تنه هم انجام داد؟

بسیاری از بیمارانی که برای عمل کشیدن پوست به جراحان زیبایی مراجعه می‌کنند در قسمت پایین تنه یعنی باسن و ران‌ها دچار مشکل هستند و پوست این قسمت‌ها بر اثر پیری، سلولیت و عوامل ژنتیکی یا لاغر شدن سریع شل و بدفرم شده است. خوشبختانه عمل‌های زیبایی برای این قسمت از بدن نیز قابل انجام هستند که شامل فرآیند کشیدن پوست و در صورت نیاز تزریق‌های مکمل خواهند بود و پس از این عمل ظاهر اندام شما زیبا و جوان‌تر از گذشته خواهد شد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)