گفته می‌شود مردم سراسر جهان از تهران تا تایپه و برزیل و بیروت سالانه بیست میلیارد دلار خرج عمل زیبایی خود می‌کنند و گسترش روز افزون این عمل‌های زیبایی درحال تغییر دادن چهره انسان‌ها و استانداردهای جهانی زیبایی است. اما چه عاملی باعث گسترش این جراحی‌های زیبایی در جهان شده است؟ کدام شهرها بیشترین آمار عمل زیبایی  را در جهان دارا هستند و کدام انواع عمل  در این شهرها رایج‌تر است؟ در حال حاضر گسترش این عمل‌ها در حال تغییر دادن چهره جهان است و نیاز است که یک بررسی اصولی و بازبینی درباره علل شیوع این جراحی‌ها صورت گیرد. جامعه بین المللی جراحی‌های زیبایی در جهان با انتشار آمار سالانه خود حقایق جالب و عجیبی را در این باره منتشر کرده است که در این مقاله تخصصی از مجله قرمز می‌خوانید.

وقتی صحبت از عمل زیبایی می‌شود همه به یاد دخترانی می‌افتند که در تعطیلات بهاری هالیوود و میامی با چهره و اندام عروسکی خود همه جا به چشم می‌خورند. اما اگر یک بعدازظهر را در سئول پایتخت کره جنوبی سپری کرده باشید جوانان بسیاری با بانداژهای باز نشده روی صورت و یا دخترانی که چهره‌هایی زیبا اما غیرعادی و شبیه به هم دارند به وفور مشاهده خواهید کرد. این علایم نشان می‌دهد که عمل‌های زیبایی در این شهر بیش از هر نقطه دیگری در آمریکا یا جاهای دیگر جهان شایع شده و در میان فرهنگ و سبک زندگی مردم آن عمیقا ریشه دوانیده است.

آمار شیوع عمل زیبایی در کشورهای مختلف جهان

البته مشاهدات میدانی همیشه دقیق نیست و حقیقت را تنها از زبان آمار می‌توان دریافت. جامعه بین المللی جراحی‌های زیبایی ISAPS در ماه ژوئن گذشته آماری جامع از جراحی‌های زیبایی در سال ۲۰۱۶ را بیان کرد و این امار نشان می‌دهد که در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل آن آمار عمل‌های زیبایی در جهان ۹ درصد افزایش داشته است و در این میان کشورهای آمریکا، برزیل، ژاپن، ایتالیا و مکزیک بالاترین آمار عمل زیبایی را در جهان داشته اند و نیمی از جراحی‌های زیبایی در این کشورها انجام می‌شود اما این به آن معنا نیست که شیوع عمل‌های زیبایی در این کشورها بیش از بقیه است و با در  نظر گرفتن جمعیت امار به شکل دیگری تغییر می‌کند. به طور مثال در کشور ایالات متحده آمریکا سالانه بیش از ۴.۲ میلیون عمل زیبایی انجام می‌شود که ۱۳ نفر از هر هزار نفر ار شامل می‌شود و این آمار بسیار کمتر از کشورهای دیگر است. در حالی که در کشور کره جنوبی بیشتر جراحان تصمیم گرفته‌اند آمار خود را در اختیار ISAPS  قرار ندهند تا کشورشان از صدر لیست برترین‌ها خارج شود با این حال از هر هزار نفر ۲۰ نفر در این کشور یک عمل زیبایی داشته‌اند که بالاترین آمار در جهان است. تایوان و بلژیک با ۱۷ نفر در رتبه دوم و لبنان و ایتالیا با ۱۶ نفر در رتبه بعدی قرار گرفته‌اند. کلمبیا و برزیل در سال گذشته با پیشرفتی چشمگیر به آمار ۱۲ نفر در هر هزار نفر رسیده‌اند که با توجه به گستردگی فقر در این کشورها این آمار قابل توجه است و باعث شده است که جراحان بی‌تجربه و حتی بدون تحصیلات کافی این عمل‌ها را انجام دهند که باعث عوارض مختلفی برای بیماران شده است. کشورهای تایلند، هند و ترکیه نیز از مشکلات مشابهی رنج می‌برند.

شیوع عمل زیبایی

توریسم عمل زیبایی و نقش آن در اقتصاد جهانی

طبق آمارهای جهانی، بازار عمل‌های زیبای در سال گذشته به مبلغ ۲۰ میلیارد دلار در جهان رسیده است که پیش بینی می‌شود این رقم تا سال ۲۰۱۹ به ۲۷ میلیارد دلار نیز برسد. هرچند سازمان ISAPS  در ۱۰۳ کشور جهان فعالیت می‌کند اما تنها کاری که مسئولان این سازمان می‌توانند انجام دهند اطمینان حاصل کردن از کار و فعالیت افراد تحصیل کرده و متخصص در این رشته است. با این وجود به نظر می‌رسد با توسعه عمل‌های زیبایی شاهد نوع جدیدی از توریسم پزشکی هستیم که مقصد آن برخلاف تصور در اروپا و آمریکای شمالی یا حتی سئول نیست بلکه شهرهایی مثل ریودوژانیرو، بیروت و تهران به مراکز توریسم عمل زیبایی تبدیل شده‌اند.

علت شیوع عمل‌های زیبایی در جهان

عامل اصلی در افزایش آمار جراحی‌های زیبایی در جهان فرهنگ کشورها و مردم آن‌ها است. در برخی کشورها مردم نسبت به ظاهر خود حساس‌ترند مثلا در فرانسه و ایتالیا که جزو کشورهای پیشرو در مد و زیبایی هستند استانداردهای زیبایی بالا و فراتر از  حد عمومی جامعه است و یا در کشوری مثل کلمبیا تلویزیون با پخش سریال‌های محبوب و با نمایش بازیگران زیبا به طور غیرمستقیم به اشاعه این عمل‌ها منجر شده است. از طرف دیگر نفوذ فرهنگ غربی در کشورهای آسیایی، خاورمیانه و امریکای جنوبی ایجاد تعاریف جدید و استانداردهای زیبایی غربی در این کشورها به رونق بازار عمل‌های زیبای کمک شایانی کرده است.

عمل زیبایی

شیوع عمل‌های زیبایی در ایران

طبق آمار رسمی مرکز جراحی‌های پلاستیک و زیبایی ایران، سالانه ۴۰ هزار عمل زیبایی در ایران انجام می‌شود اما ISAPS معتقد است آمار واقعی بیش از این عدد است و بیش از ۱۵۰ هزار جراحی زیبایی در این کشور انجام می‌شود که ۹ نفر از هر هزار نفر را شامل می‌شود و بخش مهمی از این عمل‌ها توسط افراد غیرمتخصص انجام می‌گیرد. البته این آمار چندان غافلگیرکننده نیست و ایران به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور خاورمیانه و کشوری نسبتا ثروتمند آماری قابل قبول دارد و این در حالی است که سالانه از کشورهای مجاور خود مثل عراق، بحرین، امارات، آذربایجان و ارمنستان پذیرای توریست‌های پزشکی برای عمل‌های زیبایی است. به هرحال طبق گزارش ISAPS سال گذشته ۱۲۱۰۰ عمل بینی در ایران انجام شده است که این عدد حتی از کشور لبنان هم بیشتر است. پیش از این بیروت به عنوان پایتخت عمل زیبایی خاورمیانه شناخته می‌شد که در حال حاضر تهران این مقام را به خود اختصاص داده است.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مقالات تخصصی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Business of Fashion (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)