پوست رباتی چیست و چه کاربردی دارد؟ اگرچه تکنولوژی رباتیک تاثیر چشمگیری در پیشرفت علم و بهبود کیفیت زندگی انسان‌ها داشته است اما این تکنولوژی همچنان با سرعت فزاینده‌ای در حال رشد است و هر روز ابداعات و نوآوری‌های جدیدی در این حوزه مطرح می‌شود. یکی از جدیدترین ابداعات در علم رباتیک تکنولوژی پوست رباتی است. در این تکنولوژی می‌توان در کمترین زمان و با کمترین دردسر اشیای روزمره را به ربات‌هایی هوشمند تبدیل کرد. اما پوست رباتی چطور عمل می‌کند، چه ویژگی‌هایی دارد و از چه اجزایی تشکیل شده است؟ در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به تکنولوژی پوست رباتی خواهیم پرداخت و جدیدترین یافته‌های دانشمندان در این زمینه را معرفی خواهیم کرد.

تکنولوژی پوست رباتی

پوست رباتی نوعی پوشش قابل انعطاف و قابل خم شدن است که دور اشیای غیرمتحرکی مثل عروسک‌های پولیشی، بادکنک، لوله‌های فومی و … پیچیده می‌شود و آن‌ها را به ربات‌هایی هوشمند تبدیل می‌کند. در مقاله‌ای که در روز ۱۹ سپتامبر در مجله Science Robotics منتشر شد این تکنولوژی معرفی شده و چگونگی استفاده از آن برای ساخت ابزارهای پوشیدنی شرح داده شده است. پوست رباتی یک پوشش قابل جدا شدن است که از آن می‌توان در اشیای مختلف استفاده کرد و یک پوست هوشمند با قابلیت‌های متعدد به وجود آورد.

کریستوفر اتکیسون کارشناس رباتیک در دانشگاه کارنگی ملون پیتزبورگ که در این پروزه مشارکت نداشته است آن را یک موفقیت جالب برشمرده و معتقد است که استفاده از ربات‌های انعطاف پذیر می‌تواند در بسیاری مواقع کاربردی‌تر و ساده‌تر از ربات‌هایی باشد که مخصوص این موقعیت طراحی شده‌اند. مثلا ربات‌های نرم می‌توانند در فضاهای تنگ و محدود جا شوند و یا اشیاء را با ملایمت بگیرن و جابجا کنند. تکنولوژی پوست رباتی در عملیات جستجو و نجات در بلایای طبیعی و غیرطبیعی و همچنین اکتشافات فضایی که موقعیت از قبل برای طراحان شناخته شده و تعریف شده نیست و نمی‌توان ربات مخصوصی برای آن طراحی کرد می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

پوستی که اشیای روزمره را هوشمند می‌کند

پوست رباتی از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که مهم‌ترین آن یک پارچه یا پلیمر قابل انعطاف و کشش است و این پارچه با کیسه‌های کوچک هوا و صفحات نیکلی تجهیز شده است. این صفحات و کیسه‌ها به پوست رباتی اجازه تغییر شکل می‌دهد و حرکت کردن آن را ممکن می‌سازد. ربکا کریمر بوتیگلیو مهندس دانشگاه ییل به همراه همکارانش از این پوست رباتی برای ساخت ربات‌های انعطاف پذیر و متنوعی استفاده کرده‌اند. این محققان با استفاده از این پوست، به حرکات رباتی مختلفی دست پیدا کرده و بسیاری از محدودیت‌های حرکتی ربات‌ها را پشت سر گذاشته‌اند. به طور کلی بسته به شیءای که به عنوان پایه پوست ربات در نظر گرفته می‌شود دامنه حرکت و ویژگی‌های آن تغییر می‌کند.

تکنولوژی پوست رباتی

به طور مثال پیچیدن ربات دور تیوب‌های فومی با فرم‌های مختلف و در محل‌های مختلف آن‌ها باعث پیچش‌هایی در بدنه تیوب می‌شود و حرکاتی انعطاف پذیر شبیه به حرکت انگشت را پدید می‌آورد که پیش از این در ربات‌ها مشاهده نشده بود. محققان توانستند از این پوست‌های رباتی، لباس‌هایی بسازند که وضعیت بدنی کاربر را زیر نظر می‌گیرد و وقتی این وضعیت نادرست می‌شود مثلا شانه‌های کاربر می‌افتد او را وادار می‌کند که درست بنشیند. بنابراین مهم ترین کاربرد پوست رباتی می‌تواند تصحیح وضعیت بدن در نوجوانان یا کارمندان و سایر افرادی باشند که به مدت طولانی وضعیت ثابتی دارند. کاربرد دیگر این تکنولوژی در صنعت پوشاک است و لباس‌هایی که با کمک پوست‌های رباتی ساخته می‌شوند می‌توانند با واقعیت افزوده پیام‌هایی به کاربر بدهند.

نتیجه گیری

البته واضح است که تکنولوژی پوست رباتی هنوز در ابتدای راه قرار دارد و تا حضور محصولات مبتنی بر آن در قفسه‌های فروشگاه‌ها فاصله زیادی داریم چون محدودیت‌های سخت افزاری این تکنولوژی هنوز برداشته نشده است. اما همین مراحل اولیه پیشرفت هم می‌تواند نویدبخش تحولات بزرگی در آینده باشد و بتوان از آن برای پیشرفت سریع‌تر علم رباتیک و ساده‌تر کردن زندگی استفاده کرد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش علمی در مجله قرمز شاخه رباتیک و هوش مصنوعی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Science News (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)