تمرین تنفسی شیوه‌ای برای بهره گیری بهتر از اندامهای دستگاه تنفسی و تنفس بهتر در مبتلایان به بیماریهای آسم و سایر ناراحتی‌های دستگاه تنفس است. این تمرینات تنفسی بر چندین نوع مختلف هستند اما همگی یک هدف را دنبال می‌کنند و آن هم راحت‌تر کردن تنفس است.

تنفس موهبتی الهی ست که راحت‌ترین و در دسترس ترین چیز برای همگان است به جز افرادی که مبتلا به آسم شدید هستند. آسم راه‌های هوایی را در ریه‌ها تنگ می‌کند تا نقطه‌ای که می‌تواند تنفس را برای شما سخت کند.

داروهایی همچون کورتیکواستروئیدهای و بتا آگونیستهای استنشاقی راه‌های هوایی شما را باز می‌کنند تا به تنفس راحت‌تر کمک کنند. برای بعضی از افراد مبتلا به آسم شدید این داروها باز هم برای کنترل علائم کافی نیستند. اگر به دنبال چیزی برای تکمیل درمان خود هستید، شاید بخواهید این تمرینهای تنفسی را امتحان کنید.

تا همین چند وقت پیش، پزشکان تمرین تنفسی را برای آسم به راحتی توصیه نمی‌کردند چون مدارک کافی برای اینکه عملکرد درستی داشته باشند، وجود نداشت. تحقیقات بیشتر نشان می‌دهد که این تمرینات ممکن است تنفس و کیفیت زندگی شما را افزایش دهد.  بر اساس شواهد اخیر، تمرینات تنفسی ممکن است یک درمان ارزشمند جنبی برای دارو و درمانهای استاندارد دیگر آسم باشد.

اینجا ما ۶ تمرین تنفسی برای آسم را ارائه کرده‌ایم. بعضی از این تکنیکها در بهبود علائم آسم، موثرتر از سایرین هستند.

  1. تمرین تنفسی دیافراگم

دیافراگم عضله گنبدی شکلی زیر ریه‌ها است که به تنفس شما کمک می‌کند. در تنفس دیافراگمی، شما یاد می‌گیرید که چگونه از ناحیه اطراف دیافراگم بیشتر نفس بکشید تا قفسه سینه‌تان. این روش به تقویت دیافراگم کمک می‌کند، تنفس را آرام می‌کند و نیاز به اکسیژن را کاهش می‌دهد.

برای تمرین تنفسی دیافراگم، به پشت دراز بکشید یا به طور صاف و مستقیم روی صندلی بنشینید. یک دست را صاف بالای قفسه سینه بگذارید و دست دیگر را روی معده. به آرامی از طریق بینی نفس بکشید. دست رو معده باید حرکت کند، در عین حال که آن یکی روی قفسه سینه باید ثابت باقی بماند. به آرامی نفس را از طریق لبهای به هم چسبیده بیرون بدهید. انجام این تکنیک را ادامه دهید تا زمانی که قادر باشید بدون حرکت قفسه سینه، نفس بکشید.

  1. تمرین تنفسی بینی

تنفس دهانی در تحقیقات به علائم آسم شدید مرتبط است. مزیت تنفس از طریق بینی این است که گرما  و رطوبت را به هوا اضافه می‌کند که می‌تواند به کاهش علائم آسم کمک کند.

  1. روش پاپورث

روش پاپورث از دهه ۱۹۶۰ تا کنون بوده است. این روش چند نوع تنفس را با تکنیکهای تمرین آرامش ترکیب می‌کند. این روش به شما می‌آموزد که چگونه تنفس آرام و پیوسته از دیافراگم از طریق بینی داشته باشید. شما همچنین یاد می‌گیرید که چگونه استرس را کنترل کنید بنابراین بر تنفس شما اثر نمی‌گذارد. تحقیقات نشان می‌دهد که این روش به کاهش علائم تنفسی کمک می‌کند و کیفیت زندگی را در افراد مبتلا به آسم بهبود می‌دهد.

  1. تنفس بوتیکو

تنفس بوتیکو از نام مبدعش، کنستانتین بوتیکو یک دکتر اوکراینی است که این روش را در دهه ۱۹۵۰ معرفی کرد. ایده پشت این تکنیک این است که افراد تمایل به هواگیری شدید برای تنفس سریعتر و عمیقتر از حد نیاز دارند. تنفس سریع می‌تواند علائمی همچون تنگی نفس را در افراد مبتلا به آسم افزایش دهد.

تمرین تنفسی بوتیکو از یک سری تمریناتی برای آموزش تنفس آرامتر و عمیقتر بهره می‌گیرد. تحقیقات ارزیابی اثر بخشی آن نتایج مناسبی را نشان داده است. Buteyko ممکن است علائم آسم را بهبود بخشد و نیاز به دارو را کاهش دهد اما به نظر نمی‌رسد که عملکرد ریه را بهبود بخشد.

  1. تمرین تنفسی با لبهای بسته

تنفس با لبهای بسته تکنیکی است که برای رفع تنگی نفس استفاده می‌شود. برای تمرین آن، ابتدا به آرامی از طریق بینی با دهان بسته نفس بکشید. بعد لبهایتان را طوری به هم بچسبانید که به حالت سوت زدن در بیاید. نهایتا از طریق لبهای بهم فشرده نفس را بیرون بدهید تا شماره ۴ طول بکشد.

  1. تمرین تنفسی یوگا

یوگا یک برنامه تمرینی است که حرکت را با تنفس عمیق ترکیب می‌کند. یک چند تحقیق کوچک نشان داد که استفاده از همان نوع تنفس عمیق در یوگا ممکن است به بهبود علائم آسم و عملکرد ریه، کمک کند.تمرین تنفسی برای آسم شدید

آیا شما هم باید تمرینات تنفسی را انجام دهید؟

یادگیری این تمرینات تنفسی و انجام آنها به طور منظم ممکن است به شما کمک کند تا کنترل بیشتری بر علائم آسم‌تان داشته باشید. آنها همچنین ممکن است به شما اجازه دهند تا استفاده از داروی آسم را کنار بگذارید. هنوز حتی موثرترین تمرین تنفسی نمی‌تواند بطور کامل جایگزین درمان آسم شود.

قبل از انجام این تمرینات تنفسی با پزشکتان صحبت کنید تا مطمئن شوید که برای شما بی خطر است. از پزشکتان بخواهید تا یک درمانگر تنفس را به شما معرفی کند تا به شما آموزش دهد که چگونه این تمرینات را انجام  دهید تا ایمنتر و موثرتر باشد.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: healthline