وقتی آخرین نفس زندگی خود را بکشید، بدن شما دچار تغییرات ظاهری بسیاری خواهد شد. رخدادهای پس از مرگ در بدن همیشه مورد توجه فیزیولوژیستها بوده و شاید هم بسیاری از افراد کنجکاو هستند که بدانند پس از مردن چه اتفاقاتی در بدن انسان رخ می‌دهد. ۱۶ چیز عجیب در بدن پس از مرگ رخ می‌دهد که بعضی از آنها باعث تعجب شدید شما خواهد بود. با هم آنها را بررسی می‌کنیم.

پوست بدن پس از مرگ تغییر رنگ می‌دهدتغییر رنگ پوست مرده

پوست شما بسته به آنچه که برای شما اتفاق می‌افتد تغییر رنگ می‌دهد. همچنان که جاذبه پایین می‌آید جایی که خون جاری می‌شود، پوست بدن به رنگ ارغوانی قرمز تبدیل می‌شود. جودی مولینک متخصص پاتولوژی پزشکی قانونی می‌گوید: اگر فردی از مسمومیت مونوکسید کربن بمیرد، خون به رنگ قرمز گیلاسی تغییر می‌کند. حتی این کار تمام اندامهای بدن را از داخل به رنگ روشن می‌کند. قربانیان مسمومیت گاز سولفید هیدروژن به رنگ سبز در می‌آیند.

ممکن است پس از مرگ ناله کنیدصدای انسان پس از مرگ

هر هوایی که در بدن شما ناشی از CPR یا گازی که توسط باکتری‌ها منتشر می‌شود، باقی مانده باشد، می‌تواند طناب‌های صوتی شما را از طریق گلو به ارتعاش درآورد و باعث ایجاد صدای ناله شود. این تنها زمانی اتفاق خواهد افتاد که کسی روی قفسه سینه فرد مرده فشار آورد یا به بدن وی دست بزند.

چروکها پس از مرگ به تدریج محو خواهند شدصاف شدن پوست پس از مرگ

ظاهرا مرگ همانند آخرین بوتاکس زندگی است. بعد از مردن عضلات صورت شل خواهند شد که باعث می‌شود تمام چین و چروکها صاف شود. به این ترتیب مرگ باعث صاف شدن ابدی پوست خواهد شد.

ظاهرا موها و ناخن‌ها پس از مرگ به رشد خود ادامه می‌دهندعلت رشد مو پس از مرگ

اگر شما داستانهای ترسناک مجله قرمز را خوانده باشید شنیده‌اید که موها و ناخن پس از مرگ هم به رشد خود ادامه می‌دهند اما این واقعیت ندارد. دکتر ملینک می‌گوید: شایعترین تصورات غلطی که از من در مورد آن می‌پرسند این است که آیا ناخن‌ها و موها پس از مرگ رشد می‌کنند یا نه. این یک تصور غلط است که از بلند شدن ظاهری مو و ناخنها پس از مرگ به وجود می‌آید که به علت خشک شدن پوست سر و پوست انتهای مو و ناخن رخ می‌دهد که به دلیل عقب نشینی و افتادن پوست باعث می‌شود که مو و ناخن بلندتر به نظر برسند.

از همه خروجی‌های بدن گاز خارج می‌شودتغییرات بدن پس از مرگ

بدن انسان پس از مرگ می‌تواند از طریق همه سوراخهای بدن از جمله دهان گاز خارج کند چون باکتری‌ها در بدن شروع به تجزیه سیستم گوارش می‌کنند.

روده‌ها و مثانه تخلیه خواهند شدخارج شدن ادرار و مدفوع از مرده

فکر کردن به این رویداد خوشایند نیست اما اتفاق می‌افتد. همانطور که تمام ماهیچه‌های بدن شما پس از مرگ به حالت استراحت در می‌آیند. اسفنکترهای بدن (عضلات حلقوی که در محل سوراخ‌ها یا مجاری بدن قرار دارند و در حالت عادی آن را منقبض و بسته نگه می‌دارند) نیز شل می‌شود و به این معنی است که باعث بیرون ریختن ادرار و مدفوع باقیمانده در بدن می‌شوند.

بدن پس از مرگ به تدریج سرد خواهد شدسرد شدن بدن پس از مرگ

طبق نظر سایت علمی Science Alert وقتی که بدن سرد می‌شود، درجه حرارت آن به میزان ۱/۶ درجه فارنهایت در هر ساعت کاهش می‌یابد تا زمانی که به دمای محیط برسد.

ممکن است بدن کمی حرکت کندعلت تکان بدن پس از مرگ

نه شما پس از مرگ تبدیل به زامبی یا مرده متحرک نخواهید شد. اما عضلات ممکن است تا چند ساعت پس از مرگ هنوز هم مقداری کشش و انقباض عضلانی داشته باشند و این باعث می‌شود که کسی که نزدیک مرده است دچار ناراحتی و یا ترس شود. این تقریبا شبیه به همان اتفاقی است که در مورد هشت پای رقصان غذای معروف ژاپنی با ریختن سس سویا اتفاق می‌افتد.

بدن انسان پس از مرگ بوی وحشتناکی را ایجاد خواهد کردرخدادهای پس از مرگ

متاسفانه بوی بدن پس از مرگ اصلا خوب نیست و این اتفاق به سرعت رخ می‌دهد. به گفته واشنگتن پست، پس از دو تا سه روز بدن شروع به تجزیه و تولید دو ماده شیمیایی پوترسین و کاداورین می‌کند که می‌توانند بوی بسیار بدی را ایجاد کنند.

بدن واقعا سفت می‌شودتغییرات بدن پس از مرگ

به گفته دکتر ملینک، این موضوع بلافاصله اتفاق نمی‌افتد اما حدود ۱۲ ساعت پس از مرگ، کل بدن شما به دلیل جمود نعشی سفت‌تر و سخت‌تر خواهد شد. چند روز طول می‌کشد تا بدن دوباره شل شود.

بعضی از قسمتهای بدن به مدت طولانی‌تری زنده می‌ماننداعضای قابل پیوند پس از مرگ

به گفته دکتر ملینک، در حالی که بعضی از بخشهای بدن سریعا کارایی خود را از دست می‌دهند بعضی از قسمتهای بدن تا چند ساعت بعد از مرگ زنده می‌مانند، چشمها، قلب، استخوان و پوست تا ۱۵ ساعت پس از مرگ هنوز هم قابل پیوند زدن به بدن اشخاص دیگر هستند.

بدن شروع به خوردن خودش خواهد کردتجزیه بدن پس از مرگ

همچنان که سلولها شروع به تجزیه می‌کنند بوسیله آنزیمهای گوارشی خود بدن و باکتری‌های موجود در بدن هضم خواهند شد فرایندی که بسته به اینکه چه چیزی باعث مرگ شده، ممکن است به سرعت اتفاق بیفتد. دکتر ملینک می‌گوید: هنگامی که کسی از عفونت باکتریایی موجود در سیستمهای بدن می‌میرد پوسیدگی بدن بسیار سریع رخ می‌دهد که بخاطر این است که باکتری‌هایی که بافتهای بدن را تجزیه می‌کنند در هر گوشه از بدن پراکنده شده‌اند. افرادی که با مواد مخدر خاصی همانند متامفتامین، اکستازی یا کوکائین که دمای بدن را بالا می‌برند، اوردوز می‌کنند، تجزیه و گندیده شدن بدن با سرعتی شدید در آنها رخ می‌دهد.

ممکن است بدن تبدیل به صابون شودتغییرات بدن پس از مرگ

این خیلی عجیب به نظر می‌رسد اما واقعیت دارد. دکتر ملینک می‌گوید: بدنهایی که در محیطهای خنک و مرطوب قرار دارند، اغلب در طی یک فرایند شیمیایی به نام adipocere (یک ماده مومی خاکستری که بوسیله تجزیه بافت در بدن مرده در محیط مرطوب تشکیل می‌شود) تجزیه می‌شود که چربی را به صابون تبدیل می‌کند. به جای اینکه اسکلت آنها پوسیده شود به لحاظ ساختاری به شکل یک ماده زرد کمرنگ خاکستری که به عنوان «موم قبر» شناخته می‌شود، حفظ می‌شوند.

چشمها تغییر رنگ می‌دهندتغییرات بدن پس از مرگ

بسیاری از افراد با چشمان باز می‌میرند و وقتی که سفیدی چشم آنها شروع به خشک شدن می‌کند به رنگ آبی یا خاکستری در می‌آید. این رخداد که به نام «سیاه شدن چشمان» شناخته می‌شود و غالبا بخشی از معاینات هیئت پزشکی قانونی است تا ببینند آیا پاتولوژیست‌ها آن را به عنوان تغییرات پس از مرگ تشخیص می‌دهند یا اینکه فرد دچار مشکلی در سلامتی و یا مسمومیت بوده و با آن اشتباه گرفته شده است.

بدن پس از چند ماه از گذشت مرگ از بین خواهد رفتتغییرات بدن پس از مرگ

در ۵۰ درجه فارنهایت، حدود ۴ ماه طول می‌کشد تا بافت نرم تجزیه شود اما در دماهای بالاتر، بدن شما سریعتر تجزیه خواهد و پس از آن زمان تنها اسکلت، ستون مهره‌ها و کمی از پوست خشک شده بدن باقی خواهد ماند.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست